Najčešće greške kojima djeci kočimo inteligenciju
Foto: fotobeba
NEMOJ ovo, nemoj ono, nemoj sada, nemoj onda, pazi - past ćeš, pazi - nemoj!... Koliko samo često u jednom danu na ovakav način korimo svoju djecu? Vjerojatno mnogo puta i to iz posve banalnih razloga jer ne želimo da nam se djeca udare, da padnu, da zaplaču ... a time ne samo da im ne damo da budu djeca već im najizravnije ne dopuštamo da razvijaju svoju inteligenciju! Da - inteligenciju!
Riječ je o najbalnijim dječjim porivima - kada se popnu na krevet djeca bi skakala. "Ne, nemoj skakati - past ćeš, uništit ćeš krevet, što ti je - odmah dolje!"
Djeci je dosadno i baš bi se rado malo vrtila oko svoje osi. "Vidi mama, ha ha, vrtim se, jeee" ... "Prestani odmah, zavrtjet će ti se, past ćeš"... I skačemo odmah na njih da ih zaustavimo, i naravno, odvrtimo!
Jedan od primjera je i onaj kada roditelji šeću sa svojim djetetom uz cestu, a ono uporno odlazi na rub i balansira, unatoč svim silnim upozorenjima kako bi ga mogao zgaziti auto.
Ili - dijete otupljeno sjedi u fotelji ispred televizora, ali ni to mu se više ne da pa počinje lagano lupati nogom po rubu, pa još, pa jače i još jače. I naravno, odmah ga netko opominje. "Zašto lupaš nogom, nemoj to raditi, molim te".
Ili još gore, dijete se u fotelji počinje ljuljati i lupati glavom u naslon. Dosadno mu je, a roditelj na takvu akciju već pomišlja da dijete možda nije baš svoje. Da nije normalno, jer tko bi normalan lupao glavom u naslon sve jače i jače! A ono zapravo samo zamišlja neku svoju imaginarnu liniju i odbija se od nje da bi je opet dosegnulo. Kada mu dosadi, ono svoju liniju pomakne malo više i počinje udarati još jače. U tom trenutku u djetetovom se tijelu aktiviraju svi mišići i to ne tek fizički, već te radnje radi mozak koji pomiče i kontrolira mišiće što je dodatna stimulacija za razvoj neurona u mozgu. Neurona koji se uzgred rečeno, najbrže razvijaju do sedme godine života.
I tu leži čitava fama, a pojašnjenje smo našli kod najpametnijih stručnjaka - članova Mense.
Inteligencija naime ne ovisi samo o broju neurona - odnosno, ona nije uvjetovana samo genetskim potencijalom već i važnim vezama između neurona - takozvanim sinapsama koje se razvijaju samo do djetetove sedme godine života. Razvijanjem neurona, održavajući neurone živima, i stvarajući nove veze između njih povećava se sama inteligencija djeteta. Drugim riječima - mozak koji je stimuliran prirodnim dječjim "nepodopštinama" ne dozvoljava izumiranje neurona!
Dakle, kada mozak ima više neurona, logično je i da je pametniji od onog čiji neuroni izumiru. A oni izumiru ukoliko se mozak ne trenira - ukoliko ga se ostavi ispred televizora, tableta, monitora, da polako upija informacije bez ikakve fizičke (re)akcije. I to je cjelovito objašnjenje (ne)inteligencije!
Postoji i čitav niz drugih primjera tipičnih grešaka modernih roditelja i vjerujemo - voljeli biste znati gdje još griješite. Pa spomenimo još neke najbanalnije.
Prije nego se beba rodi uređuje se njegova/njezina sobica ili kutak u kojem će prvih nekoliko mjeseci beba boraviti. Biraju se boje - nježno plave, nježno roze... A zapravo, kako kažu u Mensi, beba u tom razdoblju treba šarenilo! Nježne boje ne samo da neće primijetiti (posebno onih prvih par tjedana kada još uvijek ni ne vidi dobro) i takva dosadna slika u bebinom mozgu neće stimulirati ništa jer nema nikakvog kontrasta!
Beba raste pa je mama i tata počinju sve više dizati - uz obavezno držanje glavice tako da beba često nema ni milimetar prostora da je pomakne unazad. A to je isto velika greška jer bi se glavica trebala držati skroz lagano kako bi beba imala mogućnost jačati mišiće i razvijati važne neuronske veze u svom mozgu. Kod tako malih beba, što je također velika greška, mama uglavnom pazi da bebu diže nježno i ljulja ju nježnim pokretima i sva se uznemiri kada tata to odradi malo grublje i malo žešće. A upravo je to način da se beba (naravno, ne je tresti i bacati u zrak) počinje učiti aktivnijim pokretima kako bi njen mozak počeo brže stvarati sinapse i prilagođavati se pokretima kakve će i sama uskoro počinjati raditi.
Roditelji jako često griješe i ako svojoj bebi ne daju da puže po neravnim terenima (samo i isključivo u dezinficiranoj sobi!) jer beba svojim dlanovima opipava i time razvija važne centre u svom mozgu. Nakon toga slijedi geganje, hodanje, skakanje, vrćenje - pokreti koji stvaraju gomilu novih sinapsi. Pa tako opet dolazimo na početak ove priče.
Znate li naime da se rotacija oko svoje osi smatra jednim od najkompliciranijih pokreta i da dijete s tom radnjom od koje se moderni roditelji toliko groze, ne stvaraju samo nove sinapse već i jednu sasvim novu percepciju svijeta. Nije se lako zavrtjeti i pritom ne pasti, ili pasti te se odmah pokušati orijentirati u prostoru. Djeca tako razvijaju svoj mozak da istovremeno održava ravnotežu, uključuje sve mišiće u tijelu i još k tome pomaže da dijete brže percipira i prepoznaje svijet u i oko sebe te naravno brže razmišlja i brže zaključuje!
Kod ovog primjera možemo istaknuti i ono famozno prevrtanje i višenje naglavačke, kada nemali broj roditelja skače misleći da će se djetetu sliti sva krv u mozak i onda će... Što? Onda će dijete lijepo malo percipirati svijet naglavačke, pa malo normalno.
Umjesto najnovijeg tableta, kupite im - udobne tenisice!
Svi ovi primjeri govore ustvari samo jedno - pustite svoje dijete da se samo snađe i da samo izmisli što kompliciranije radnje. Tako će razvijati svoj mozak, samo dokučivati koliko može i što sve može i nemojte ga priječiti u radnjama za koje VI mislite da ono ne može napraviti. Djeca su dorasla mnogočemu, samo ih upravo roditelji najčešće koče u tome misleći da dijete to jednostavno - ne može. Pada li ikome na pamet ne poslati dijete u školu misleći da ono nikada neće naučiti razlomke jer je sada tako malo? Sigurno da ne.
Hoćete li pustiti svoje jedno i pol godišnje dijete da se samo penje toboganom? Ne? Da? - Da! Stepenicu po stepenicu! Ono to može, ali mu dajte da samo gura svoje granice. Tako će najbolje i najsigurnije naučiti.
Zato umjesto tableta ili televizora uz čiju će pomoć djeca možda ranije naučiti neka slova, dajte im prostora, izvedite ih van gdje će mozak bolje raditi i razvijati sinapse. Dajte im udobne tenisice da trče, skaču i vrte se i tako će njihov mozak s navršenih osam, devet, deset godina imati bolje mogućnosti razumijevanja i zaključivanja pa će slova i razlomci biti mnogo lakše zapamćeni i shvaćeni.
Jer nakon te famozne sedme godine, kažu Mensovci, već će biti pomalo kasno.
Ovo je .
Homepage nacije.
ovdje. Atraktivne fotografije i videe plaćamo.
Imate važnu priču? Javite se na desk@index.hr ili klikom
Želite raditi na Indexu? Prijavite se
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
Učitavanje komentara
Tražimo sadržaj koji
bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati