Tko će čitateljima vratiti novac: Vlasnici dnevnih novina neopravdano podigli cijene
Tekst: I.Kri.
Foto: Arhiva
AGENCIJA za zaštitu tržišnog natjecanja utvrdila je da je devet nakladnika dnevnika sklopilo kartel i povisilo cijene za jednu kunu.
Takav zaključak je donesen na 37. sjednici Agencije za tržišno natjecanje. U priopćenju iz te agencije se navodi da je postupkom neosporno utvrđeno da su poduzetnici "Slobodna Dalmacija d.d., Europapress holding d.o.o., Vjesnik naklada d.o.o., Glas Slavonije d.d., Glas Istre d.o.o., Novi list d.d., Večernji list d.d., RTD d.o.o. i Datapress d.o.o. (sada Datapress d.o.o. u stečaju) izričitim dogovorom" povisili cijene dnevnih novina. Tim povišenjem cijena bili su zahvaćeni Jutarnji list, Slobodna Dalmacija, Novi list, Zadarski list, Glas Istre, Glas Slavonije, Večernji list, Vjesnik i Slavonski dom.
Agencija nakon medijskih napisa 2008. godine pokrenula istragu
Agencija je zaključila da je time nezakonito ograničeno tržišno natjecanje. "Agencija je postupak ocjene sukladnosti sporazuma o istovremenom povećanju cijena općeinformativnih dnevnika s odredbama ZZTN-a pokrenula 2008. nakon medijskih napisa o povećanju cijene spomenutih dnevnika", stoji u priopćenju Agencije. Tijekom postupka su utvrdili da je svih devet nakladnika u isto vrijeme povećalo cijenu dnevnika za kunu iako su imali različite prihode i rashode. Na temelju toga su zaključili da se tu radi o zabranjenom sporazumu.
"Ekonomskom analizom poslovanja svih predmetnih poduzetnika sudionika kartela, Agencija je nedvojbeno utvrdila kako postoje značajne razlike u troškovima te iznosima i izvorima prihoda tih istih poduzetnika pa niti ne postoji ekonomsko opravdanje za istovremeno povećanje cijena svih općeinformativnih dnevnika za isti iznos od jedne kune", stoji u zaključku odluke.
Djelovali kao "kolektivni monopol"
Objašnjava se kako u takvim uvjetima kartel djeluje kao "kolektivni monopol" koji potrošačima onemogućava izbor proizvoda po cijenama. "Istovremeno, takvim se dogovorom uklanjaju tržišni mehanizmi koji bi inače prisiljavali nakladnike na troškovno efikasnije poslovanje, na stvaranje kvalitetnijih i cjenovno prihvatljivijih proizvoda", stoji u priopćenju Agencije te se dodaje kako su dogovorom nakladnici ukinuli tržišno natjecanje, djelovali protiv javnog interesa i temeljnih načela tržišnog gospodarstva te protiv interesa potrošača.
Iz Agencije tvrde kako su takvim sporazumom nakladnici, čiji su troškovi ispod troškova najefikasnijeg među njima, stekli neopravdanu dobit. "Ovakvo ponašanje poduzetnika i na ovom specifičnom tržištu medija, na kojem na isti način kao što postoji konkurencija u smislu sadržaja, mora postojati i konkurencija u cijeni. Jedino na taj način, u smislu pravila zaštite tržišnog natjecanja, potrošač, u ovom slučaju hrvatski čitatelj, ima pravu mogućnost izbora", zaključuje se u priopćenju Agencije.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati