Drugačiji maturanti: Okrivljavati sastavljače ili ministarstvo za vlastiti neuspjeh nema smisla, samo se sebi laže
Ilustracija: MZOS
JOŠ nam se nekoliko maturanata javilo s reakcijama na test državne mature iz hrvatskoga jezika. Njihovi se stavovi uveliku razlikuju od dosadašnjih koje smo primili. Oni za svoj uspjeh na državnoj maturi ne okrivljuju niti ministra, niti profesore, niti sastavljače pitanja. Osvrte prenosimo u cijelosti:
Sigurna sam da nisam jedina koja se javlja s kritikom upućenom svojim kolegama koji su kao i ja jučer pisali državnu maturu iz hrvatskog. Gola je činjenica da je ispit bio drukčiji od svih dosadašnjih (uključujući i ogledni primjer ispita iz ispitnog kataloga), ali da su od nas tražene takve nebuloze o kojima svi pričaju, nije. Svi po redu, gdje god gledam, izvlače pitanja iz konteksta cijele mature pa ispada da se primjerice na osnovnoj razini tražilo toliko dobro poznavanje Marulićeve Judite da se išlo do te krajnosti da se postavilo pitanje koje je boje bio njezin prsten, ili na višoj razini (koju sam i ja pisala) gdje je bilo postavljeno pitanje što je barunica Castelli ponijela iz Glembajeve u svoju vilu. Da, to su bila postavljena pitanja, ali nitko ne spominje da je uz sve to stajao ulomak iz djela iz kojeg se više ili manje jasno dalo iščitati koje je to boje prsten bio (odnosno da je riječ o rubinu, a sad tko zna da je rubin crven, a tko ne zna, ah krhko je znanje) ili da je barunica uzela sag (perzer u ulomku) na kojem se Leone igrao čitavo djetinjstvo. Bila je hrpa takvih pitanja, ali pitanja koja su iziskivala takve "detalje" imala su svoj odgovor u ponuđenom ulomku.
"Dvosmislenosti je bilo, ali bilo ih je i prije, mogli smo ih očekivati"
Dvosmislenosti je bilo (primjerice, je li Holden iz Lovca u žitu buntovnik ili avanturist jer kaže da bi sjeo na nuklearnu bombu), ali bilo ih je do sad i mogli smo to očekivati. Gramatika je presjekla sve osnove koje bi se u srednjoj školi trebale savladati, ali je činjenica da većina profesora uz književnost zanemaruje jezični dio nastave hrvatskog jezika. Dakle, oke, matura je bila nešto zahtjevnija od dosadašnjih, ali tako bi svaki ispit trebao izgledati kako bi se u konačnici oni bolji pokazali u odnosu na one manje bolje koji su na maturu došli misleći da se sve može naučiti 3 dana prije. Ne može, to je ispit koji pokazuje učenikov kontinuitet u radu! (kao što bi trebao svaki ispit državne mature). Jedini dio koji se može zamjeriti bila je Ujevićeva pjesma Oproštaj (za koju znam da postoje 3 verzije - u našoj čitanci su bile sve tri - a mi smo dobili baš onu teže razumljivu od dvije donekle razumljive), moja je sreća bila što sam imala profesoricu s kojom smo pjesmu obradili na satu pa sam znala što odgovoriti. Poanta je da od učenika koji se očekuju upisati na fakultet (nije važno koji) prvo što se treba zahtijevati je poznavanje vlastita jezika, ali u većoj mjeri od poznavanja naše ili svjetske književnosti.
Danas time ne pokazujemo ništa osim opće kulture (koja je također važna). Puno je veći problem današnje mladeži (i starijih) problem nepismenosti i nesnalaženja u vlastitom jeziku. I za kraj, osvrt na strukovnjake koji su se našli naročito pogođenima ovom maturom (kao da su je jedini pisali) - tko hoće, taj i može. Ne može se i ne smije kriviti školski program/profesori jer školstvo je danas takvo da naše znanje isključivo ovisi o nama samima (znam puno jako dobrih primjera). Ja možda jesam presubjektivna, ali sam prvenstveno realna. Odlična sam učenica XV. gimnazije i imala sam isto takvu profesoricu koja nas je većinu (ne samo moju generaciju nego i one prije) uputila na kvalitetan i koristan način učenja hrvatskog jezika pa vjerojatno (uz vlastiti trud) dobar dio toga mogu zahvaliti i njoj. Ali okriviti sastavljače, NCVVO, ministarstvo ili ministra za vlastiti neuspjeh, nema nikakvog smisla. Samo se sebi laže :)
Strukovnjak o državnoj maturi: Ne krivim profesore, ministre ni sastavljače pitanja, problem je u komunikaciji
Također nam se javio i jedan maturant strukovne škole koji smatra da je najveći problem s državnom maturom bila loša komunikacija, odnosno činjenica da ni profesori ni predavači na "privatnim iskustvima" nisi bili upućeni na koji način i kako pripremiti učenike za test.
Prije svega bih želio naglasiti da ovaj moj mail nije pisan formalno ili pravopisno, niti želim da se na njega gleda na taj način jer kao što je već jako puno forumaša i fejsbukovaca reklo mi smo nepismena generacija pa ću se i ja tako ponašati.
Ja sam jedan od onih učenika iz strukovne škole koja definitivno ima manje predznanja o hrvatskoj književnosti i poznavanju starohrvatskih narječja. Naravno ne želim reći da neće biti onih koji znaju puno više od mene i mojih kolega o samom problemu državne mature. Ne krivim one koji su sastavljali ispite niti krivim ministre koji su okupili te stručne ljude za sastavljanje ispita, ali krivim one koji su odgovorni za prosljeđivanje informacija o državnoj maturi profesorima u svim srednjim školama. Zašto mnogi profesori nisu niti znali da bi se bilo koje od ovih narječja moglo naći u državnoj maturi? Ja sam uvjeren da su profesori znali, da bi inzistirali na tome da ih čim više čitamo i to sa razumjevanjem, koje je bilo prijeko potrebno u ovoj državnoj maturi.
Sporne "privatne instrukcije" na učilištima
I usprkos ne informiranosti profesora, najviše od svega me zanima zašto su nadležni dozvolili tako zvane "privatne instrukcije" u nekim učilistima da uopće provode instrukcije ako nemaju valjane podatke o tome što bi se moglo naći u samim ispitima. Svi znamo da se na ovakav način (težim ispitima) lakše i efikasnije vrši rangiranje upisanih na fakultet, ali ovakav ispit u kojemu smo mi morali znati narječja koja nama nisu propisana u školskom programu zbilja nije logičan. Puno mojih prijatelja iz gimnazija su čak platili i te "privatne instrukcije" koje im, opet napominjem, nisu nimalo pomogle zato što nisu bile dovoljno informirane o samom sadržaju ispita mature. Nakon ispita sam ih kontaktirao da bih saznao zašto se oni toliko bune o ispitu. Dobio sam odgovor da nitko od njihovih profesora nije znao da bi se jedan tekst na starom dalmatinskom narječju mogao naći u državnoj maturi, ali niti predavači na "privatnim instrukcijama".
Želio bih još napomenuti da ja mislim da sam čak i dobro napisao. A razina koja je, kako kažu, "prilagođena" i za strukovne smjerove, u to sam sto posto siguran da nije točno. Svom srećom pa sam ja imao jako dobru profesoricu hrvatskog jezika koja nam je svako malo davala slične tekstove, pa čak i sami tekst Ujevića "Oproštaj", što mi je jako pomoglo u rješavanju ispita.
Neželim nikoga uvrijediti ovim e-mailom, ali samo želim da nas se pravedno sve smjesti u isti koš, a ne da oni koji su prošle godine pisali ovaj ispit imaju veće šanse upisa na odabrani fakultet nego ja i bilo tko od mojih kolega koji smo se vjerujte mi kroz cijelu ovu godinu pripremali za ovaj ispit, ali bez nekog učinka. I još bih se samo želio nadovezati na jednu stvar a to je izjava jednog od ministara, nisam točno siguran kojega i neželim se uopće zamarati tko je to izjavio. "Iduće godine ćemo se potruditi da ispiti budu prilagođeniji". Ako to gledate sa mojeg stajališta shvatit ćete kako ja ovu upisnu godinu mogu zaboravit s tom rečenicom. Mene i tako ne zanima što će biti iduće godine jer ako ne upišem fakultet ove godine zbog financijske situacije u kući uvjeren sam da iduće godine ne moram niti pomišljati na upis na fakultet.
Zahvaljujem se svojoj super profesorici zbog koje sam znao od navedenih 8 tekstova njih 4! I sretno svim maturantima sutra na eseju da uspješno napišu esej i da ne ponove prošlogodisnju grešku, obraćanje piscu i izricanje svojih misli u samom eseju! Lijepi pozdrav iz STŠ Fausta Vrančića! :)
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati