INDEX DOZNAJE Carina presrela vozače Ubera i odvela ih na granicu
Foto: Sanjin Strukić/Pixsell
NEKOLIKO Uberovih vozača jučer je dočekala carinska policija kod zagrebačke Katedrale, gdje su ih zatražili da im predoče svoje dozvole. S obzirom da svi Uberovi vozači imaju profesionalne, komercijalne dozvole za prijevoz putnika, isti su im isprave i pružili, no carinski službenici rekli su im kako one nisu valjane da bi se s njima prevozili putnici. Nakon toga natjerali su ih da voze do granice sa Slovenijom, gdje su zadržani nekoliko sati. Tu nam je priču potvrdio Loic Amado, zadužen za lansiranje Ubera u južnoj i istočnoj Europi.
"Jučer smo doznali da je otprilike četvero Uberovih vozača zadržano od strane carinskih radnika koji provjeravaju dozvole. Vozači koji su registrirani i imaju komercijalne dozvole za prijevoz putnika zaustavljeni su kod katedrale od strane carinskih službenika, koji su ih tražili dozvole. Nakon toga odvukli su ih skroz do granice sa Slovenijom i zadržali nekoliko sati", rekao je za Index Loic Amado te dodao kako su svi Uberovi vozači uredno registrirani za pružanje usluga prijevoza putnika te da će ih zato u potpunosti poduprijeti. Uberovci ni sami nemaju previše informacija o jučerašnjem događaju, jer se zapravo, kako kažu, ne radi o njihovim radnicima, već partnerima. Uber je tek tehnološka inovacija putem koje se spajaju vozači s putnicima, no najavili su temeljitu istragu jučerašnjeg incidenta te bezrezervnu potporu vozačima.
S više strana se pokušava usporiti rast Ubera
"Istražit ćemo kako i zašto se ovo dogodilo. Žalosno je da su ti ljudi, unatoč tome što su registrirani kao vozači, zadržani na takav način. Ne mogu donijeti neke zaključke, ali činjenica je da je dosad s više strana bilo pokušaja ograničavanja poslovanja Ubera. Dobar primjer za to jest prošlotjedna sjednica zagrebačke Gradske skupštine tijekom koje je odlučeno da se nove taksi dozvole neće izdavati sve do 2017. godine. S jedne strane postoji porast potražnje, a s druge strane određeni akteri koji ograničavaju tržište. Manje je konkurencije, manje izbora, što će naposljetku dovesti do viših cijena i lošije usluge. Postoji toliko vozača koji i dalje trebaju posao, a mi smo platforma koja im omogućava da rade. I dalje ćemo ostati isto to. Žalosno je vidjeti da se s više strana pokušava usporiti naš rast", rekao je.
> Zagrebačka skupština donijela zakon koji ubija Uber: Nema novih dozvola, zabranjena besplatna vožnja
Iako se ovakav događaj doista čini kao organizirana akcija protiv Ubera, Amado ipak ne želi naprečac donositi zaključke. Za Index je kazao kako će definitivno istražiti zbog čega su baš ta četvorica vozača zaustavljena te pronaći razlog.
"Kontaktirali smo institucije, no odgovor još nije stigao. Mislimo da ćemo od ponedjeljka početi spajati dijelove slagalice. Ne možemo zaključivati naprečac", objasnio je Amado.
Ovakav događaj još je teže razumjeti ako se uzme u obzir činjenica da je Uber od starta pročešljan od strane svih državnih institucija čiji je posao provjeriti djeluje li se po svim zadanim pravilima.
"Ministarstvo prometa bilo je u Uberu, sve smo inspekcije prošli, sa svih smo strana dobili potvrdu da je sve u redu za poslovanje. Ovo je sve jednostavno žalosno", rekao nam je Amado.
Incident ih nije obeshrabrio
"Želimo i dalje stvarati poslove, potražnja je velika s obje strane. Ljudi vole uslugu, rastemo nevjerojatno brzo.", dodaje.
Kako su nam kazali iz Ubera, tvrtka surađuje i s vozačima koji imaju taksi licencu, ali i s onima koji imaju profesionalnu komercijalnu dozvolu za prijevoz putnika. "Kad se radi o taksi dozvolama, na razini zakona to nije dovoljno dobro definirano", dodaju.
Napominje kako "rent a car" službe koje nude uslugu prijevoza putnika ne moraju imati taksi dozvolu. Još je bitnija činjenica da Uber niti nije taksi kompanija, već tehnološka inovacija, kompanija koja je razvila aplikaciju putem koje se potrošači povezuju s Uberovim partnerima, odnosno vozačima koji imaju potrebne dozvole.
"Problem je u javnoj percepciji koja Uber percipira kao taksi kompaniju, no mi smo tu kao tehnološka aplikacija", objašnjavaju dalje.
Index je poslao upit Carinskoj upravi, zatražili smo odgovor na pitanje zbog čega su vozači morali voziti sve do granice sa Slovenijom, je li prekršen zakon i po čijem su nalogu postupali. Odgovor ćemo objaviti kada ga dobijemo.
"Mi želimo pokrenuti Hrvatsku. Omogućimo Hrvatima da rade"
Uber je danas na svom blogu objavio kako žele pokrenuti Hrvatsku i omogućiti Hrvatima da rade.
"Zagreb ima nešto više od 1.300 taksista, tj. 1,7 taksista na 1.000 stanovnika (što je svega trećina onoga što se inače nudi u ostalim europskim gradovima), nezaposlenost prelazi 14 % te postoji više od 6.000 profesionalnih vozača koji su zainteresirani za rad u industriji prijevoza. Dakle, i više je nego očito da postoji potreba koju možemo zadovoljiti te tako pomoći prijevozu turista i lokalnim stanovnicima pružiti odlične ekonomske mogućnosti.", napisali su iz Ubera.
Dodaju kako unatoč odluci zagrebačkih vlasti da neće izdavati nove dozvole do 2017. godine, Uber nastavlja surađivati s hrvatskim profesionalnim i licenciranim vozačima, od kojih su većina taksisti, što je u skladu s trenutnom regulativom i u interesu samih vozača. "Svaki partner-vozač koji koristi platformu Uber položio je nužne ispite, posjeduje komercijalnu licencu za prijevoz putnika i prošao je stroge provjere kako bi se osigurala sigurnost vožnji. Svaki postupak provjere prije priključivanja Uberovoj platformi uključuje liječnički pregled, provjeru kriminalne prošlosti i vozačkog iskustva", tvrde iz Ubera.