Jugosferu već imamo, ali Jadranka Kosor to ne shvaća
Foto: Goran Mehkek / Cropix
JADRANKA KOSOR, očito, ne zna što je jugosfera. Jer, kada je predstavljajući HDZ-ov program najavila borbu protiv iste, zapravo je najavila borbu protiv hrvatskih gospodarskih interesa.
> Kosor nije najavila restrijkcije, ali zato: "Nećemo jugosferu i nećemo revidirati ugovor s Vatikanom!"
> Pročitajte gospodarski program HDZ-a: Kosor najavila "tehnološku obnovu"
Pojam "jugosfera" prvi se put pojavio 2009. godine, kada ga je počeo koristiti novinar Economista Tim Judah. Jugosfera sa sobom ne nosi nikakve ideološke konotacije. Ne podrazumijeva novu jugoslavensku uniju. Odnosi se isključivo na bolju gospodarsku i kulturnu suradnju zemalja bivše Jugoslavije, koja dolazi usporedo s normalizacijom odnosa u regiji.
Zar Kosor ne želi normalne odnose sa susjedima?
Hrvatska premijerka to ili ne shvaća, ili ne želi civilizirane odnose sa susjedima. I poticaje gospodarstvu koje suradnja sa Slovenijom, BiH, Srbijom, Crnom Gorom i Makedonijom donosi. Hrvatska premijerka također ne shvaća da jugosfera, htjela to ona ili ne, već postoji.
Dobra umreženost hrvatskog i srpskog podzemlja natjerala je policije u regiji na izrazito blisku suradnju. Uključilo se i pravosuđe, potpisivanjem ugovora koji onemogućava kriminalce s dvojim državljanstvima da slobodno šeću jednom od ex-Yu država usprkos zločinima počinjenim u drugom.
"Željeznice SHS" i "jugo lutrija"
Primjer suradnje kakvu predviđa jugosfera je i željeznički promet. U rujnu prošle godine predstavnici željeznica Slovenije, Hrvatske i Srbije tako su potpisali ugovor o osnivanju zajedničke tvrtke radi što bržeg transporta robe. Sličan projekt dogovaraju i nacionalne lutrije svih bivših zemalja osim Makedonije, pa ćemo uskoro na nacionalnim televizijama vjerojatno gledati "jugo lutriju".
Jugosferu obilato koriste i mediji. Nedavno smo tako gledali prvi "jugoslavenski" Big Brother, a već su u pripremi i slični regionalni reality projekti. Internetski portali, u Hrvatskoj prije svega Index, nisu orijentirani samo na hrvatske čitatelje, već na cijeli teritorij ex-Yu koji povezuje zajednički jezik. Hrvatski pjevači uspješno održavaju koncerte u Beogradu, hrvatski glumci nastupaju u srpskim filmovima i serijama. I obrnuto. O sportu da i ne govorimo: košarka, vaterpolo i rukomet već imaju regionalne lige, a već godinama se špekulira o uvođenju tog koncepta i u nogomet.
Čak i HDZ-ov gospodarski program oslanja se na jugosferu
Ali sve je to, naravno, samo sporedno. Glavna odlika jugosfere je gospodarstvo. A brojke jasno govore da su najvažniji partneri Hrvatske upravo zemlje regije. Najveći hrvatski izvozni partner i dalje je Italija, ali ogromni dio hrvatskog izvoza ide u BiH, Srbiju i Sloveniju. Najveći hrvatski poduzetnici, poput Todorića ili Tedeschija, već odavno ne razmišljaju u nacionalnim, nego isključivo u regionalnim okvirima. Isti je trend prisutan i u susjedstvu, tako da u Hrvatskoj odnedavno posluje i prva banka sa srpskim kapitalom - Tesla banka.
Na kraju krajeva, na jugosferu se oslanja čak i HDZ-ov gospodarski program u kojem stoji da je turizam najperspektivnija hrvatska gospodarska grana. A hrvatski turizam uvelike se oslanja na goste iz regije, što se uostalom vidi i po agresivnoj i često spominjanoj reklamnoj kampanji koju Hrvatska turistička zajednica provodi u Srbiji. HDZ-ov program također potiče hrvatska poduzeća da surađuju i povezuju se sa sličnim firmama, a sve u svrhu uspješnog zajedničkog nastupa na inozemnim tržištima. Što hrvatske firme doista rade, ali ne unutar državnih granica, već u regiji.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati