Kako smo pomogli ministru Kalmeti da otvori oči
Tekst: I. Ćimić
Foto:Damjan Tadić (Cropix)
"MI SMO otkrili sve afere! Pa evo i u Hrvatskim željeznicama smo sve otkrili. Što vi mislite da je to palo s neba? Kad mi otkrijemo, mi i reagiramo, ne možemo smjenjivati bez dokaza", dio je osebujnog odgovora ministra mora, prometa i infrastrukture Božidara Kalmete koji je u središnjem Dnevniku HRT-a potvrdio navode Indexa kako se već sljedećeg tjedna sprema smjena Uprave Hrvatskih autocesta.
> Kosor: Smjena uprave HAC-a je u Kalmetinim rukama
No, zanimljivo je kako se ministar pred voditeljicom i urednicom središnjeg Dnevnika Dijanom Čuljak Šelebaj opravdavao kako se tek spremaju izvješća od unutarnje kontrole, revizije što se događa u HAC-u, pa bi nakon toga mogao uslijediti rez Uprave. Voljeli bi vjerovati Kalmeti kada to kaže, no prava je istina kako bi izvješće mogao biti tek presjek tekstova koji su se objavljivali na portalu Index.hr, kao i u ostalim medijima, koji već mjesecima ministru Kalmeti nude dokaze, koji ovaj uporno nije htio vidjeti. Štoviše ti napisi pokrenuli su policiju, Državno odvjetništvo i europske parlamentarce, ali ne i Kalmetu, koji još uvijek ne vidi dokaze. Do ovog tjedna, kada će mu "Izvješće" otvoriti oči.
Upravo je Kalmeta taj koji mjesecima plasira "mantru" da se "državne firme ne može proglasiti kriminalnim organizacijama zbog svih poštenih radnika koji su u njima zaposleni".
Smrad iz HAC-a čuje se do Bruxellesa
No, s druge strane smrad malverzacija u HAC-u toliko je nesnošljiv da se čuje i do Bruxellesa jer je Europski antikorupcijski ured (OLAF) progovorio o korupciji u hrvatskim javnim poduzećima. Pogađate? Među njima upravo je HAC te istraga o sumnjama u namještanje poslova koje dodjeljuju Hrvatske autoceste. Oni nisu čekali izvješće Kalmete koji sjedi u Nadzornom odboru HAC-a već su zdravom logikom zaključili da je u državi Hrvatskoj "nešto trulo".
Što se našeg medija tiče, ni jedna vijest objavljena na našem portalu o malverzacijama u HAC-u nije opovrgnuta, potkrijepljena je velikoj većini slučajeva bogatoj dokumentaciji, a za svaki slučaj tu su i izjave odgovornih osoba. Da je stvarno vrijeme za smjene, vidjela je i vječno nasmiješena premijerka Jadranka Kosor koja je sa zagrebačkog Cvjetnog trga danas poslala nedvosmislenu poruku Kalmeti da je smjena čelnih ljudi uprave "u njegovim rukama".
HEP pao, HAC se još drži
Spomenimo se tek posljednja dva mjeseca što smo objavili o HAC-u. Tu je bila priča o predsjedniku Uprave HEP-a Ivanu Mravaku koji je još 2006. godine svjesno sklopio s HAC-om protuzakoniti sporazum kojim je oštetio svoju tvrtku za 300 milijuna kuna. Mravak je s HAC-om sklopio ugovor o kupnji elektroopreme na nekoliko autocesta iako je znao da HEP ne može uknjižiti vlasništvo za plaćene objekte. Mravak je otišao, no HAC-ovi ljudi i danas primaju plaću.
Otkriven je u HAC-u i novi "slučaj Buljubašić". Baš kao i HEP, i HAC ima zaposlenika koje nikad nitko nije vidio na njihovom radnom mjestu. Riječ je o Josipu Pocrniću iz Gospića, koji je formalno zaposlen u radnoj jedinici Brinje, ali ga drugi radnici, Hrvatskih autocesta nikad nisu vidjeli.
Pokrenuli smo Državno odvjetništvo
Otkriveno je i kako su posao premazivanja bojom obloge tunela Mala Kapela i Sveti Rok na autocesti Zagreb - Split navodno mogli obaviti i sami djelatnici HAC-a, za to je angažirana kooperantska tvrtka Skladgradnja, koja je posao naplatila pet puta skuplje od drugog ponuđača, Brezovica-Gradnje.
Upravo je Index bio taj koji je serijom članaka dokazivao kao Hrvatske autoceste godišnje troše desetke milijuna kuna plaćajući kooperante za izvođenje radova koje mogu obaviti i sami. Pisali smo i o poslovima premazivanja bojom obloge tunela Mala Kapela i Sveti Rok koji s ugovoreni sa Skladgradnjom, te poslu skidanja bankine ispod elastične odbojne ograde koji obavlja tvrtka CAT MERC. Otkrili smo i kako se Sektor za održavanje uglavnom bavi gotovo jedino - košenjem trave iako imaju proračun od više desetaka milijuna kuna.
Index je i zaustavio novi natječaj HAC-a koji su planirali braći Slavenu i Jozi Žužulu, vlasnicima tvrtke Skladgradnja, za posao farbanja tunela platiti dodatnih osam milijuna kuna, uz 43,4 milijuna koje su im već platili! Napisi na Indexu već su tada potaknuli i istragu Državnog odvjetništva zbog čega je Uprava HAC-a bila prisiljena odustati od dodatnih radova koje je također trebala obavljati tvrtka Žužulovih.
Padaju s neba
Index je i ranije pisao i o drugim aferama u Hrvatskim autocestama, poput sumnjivih metoda zapošljavanja, a tada smo ekskluzivno objavili i iskaz zaposlenice Majde Rumore koja tvrdi da je od nje traženo da plati 10.000 eura mita kako bi dobila posao u HAC-u.
Kalmeta unatoč svemu ispisanom sutra će na temelju svog "izvješća" opet reći kako afere ipak "ne padaju s neba" te smijeniti Upravu HAC-a na osnovu "dokaza" i vlastitih otkrića. No, za nesposobne hrvatske ministre danas su i novinski članci neprocjenivo otkriće.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati