Kupci HŽ Carga u pregovore s Vladom kreću u rujnu: "Kolateralna smo žrtva političkih sukoba u Rumunjskoj"
Foto: Grampet.ro
GLASNOGOVORNICA Grampet Grupe čijim je dijelom rumunjska Feroviar Roman grupa (GFR) koja je pobijedila na natječaju za privatizaciju HŽ Carga, Oana Popescu, danas je na neformalnom sastanku u Zagrebu predstavila kompaniju koja se sprema postati regionalni lider u cargo prijevozu, a Hrvatska im je u tom segmentu povezivanja iznimno bitno tržište.
Pregovori s Vladom u rujnu
Popescu je u više navrata istaknula kako je proces privatizacije HŽ Carga još u jako ranom stadiju te se ne može puno konkretno govoriti o tome što će novi vlasnik mijenjati. Napomenula je kako puno toga ovisi o pregovorima s Vladom RH i spremnosti Vlade na određene kompromise.
Jedan od kompromisa je i Vladin plan restrukturiranja HŽ-a o kojem GFR također želi razgovarati, u nadi da ga je moguće dodatno poboljšati. Što će preuzimanje HŽ Carga od strane rumunjske kompanije značiti za same radnike i broj radnih mjesta, u ovoj je fazi rano reći - GFR mora tek proučiti sve segmente kako bi vidjeli što uopće kupuju.
Pregovori s Vladom kreću u rujnu. Napominju kako im je u cilju što prije prionuti na posao, ali će detaljno s Vladom razgovarati o svim specifičnim uvjetima privatizacije, jer nisu u poziciji preuzeti HŽ Cargo bez da točno znaju što kupuju i kakva će suradnja s Vladom biti.
Očekuju i kako neće biti problema s radničkim sindikatima. Kažu, prve neformalne razgovore već su uspješno obavili tako da vjeruju da će i buduća suradnja biti dobra, iako će u skladu s restrukturiranjem biti rezanja radnih mjesta. Koliko točno, još je nepoznanica.
Novi menadžment HŽ Carga - miks najboljeg iz Rumunjske i Hrvatske
HŽ Cargo će s novim vlasnikom dobiti i novi menadžment. Iz GFR-a ističu kako im je iznimno bitna suradnja s lokalnim stručnjacima pa rumunjsko preuzimanje kompanije ne znači automatski i dovođenje isključivo njihovih ljudi na čelne pozicije.
Svi stručnjaci u njihovim su redovima dobrodošli pa će tako, navode, novi menadžment najvjerojatnije biti kombinacija rumunjskih i hrvatskih kadrova.
Do kraja godine u planu preuzimanje cargo prijevoznika u Rumunjskoj, Hrvatskoj i Bugarskoj
GFR u planu do kraja ove godine osim preuzimanja rumunjskog prijevoznika CFR Marfa i HŽ Carga u Hrvatskoj, ima i širenje na Bugarsku. Ovih je dana stigla i vijest da su ih Grci pozvali da se uključe u privatizaciju njihovog cargo prijevoznika Train OSE.
Iz GFR-a kažu kako nakon okončanja ovih preuzimanja planiraju privremeno zaustavljanje ekspanzije budući da ih u svakoj od kompanija čeka nimalo lak posao. Tvrde kako su u svim kompanijama koje se spremaju preuzeti u stanju očuvati radna mjesta i ostvariti profit.
O hrvatskom tržištu kažu kako ima dobre perspektive za budućnost i preuzimanje HŽ Carga smatraju dugoročno isplativom investicijom.
Grampet Grupa već posluje u Rumunjskoj, Mađarskoj, Njemačkoj, Austriji, Srbiji, Crnoj Gori, Bugarskoj, Ukrajini i Moldaviji.
Prilika i za druge hrvatske tvrtke
Odlazak HŽ Carga u ruke Rumunja vrata za nove poslove mogao bi otvoriti i još nekim hrvatskim tvrtkama, poput TŽV Gredelja, Đure Đakovića ili Končara, jer kako kažu iz GFR-a otvoreni su za sve suradnje, iako u svojoj grupaciji već imaju tvornice u Mađarskoj i Rumunjskoj koje se bave proizvodnjom i remontom lokomotiva i vagona.
"Kolateralne smo žrtve političkih prepucavanja"
O kupcu HŽ Carga posljednjih se mjeseci u rumunjskim medijima ne može naći puno lijepih riječi. Iz GFR-a pojašnjavaju kako su zapravo "kolateralne žrtve političkih prepucavanja" između aktualnog premijera i predsjednika Rumunjske. Zanimljivo je i kako iz GFR-a sve ovo vrijeme izjave sukobljenih strana nisu ni komentirali - kažu, u političke sukobe se ne miješaju.
Odgovarajući na novinarska pitanja, Popescu je demantirala napise iz rumunjskih medija o vrtoglavom poreznom dugu Gruia Stoice, gotovo stopostotnog vlasnika Grampet Grupe (mali udio ima njegov brat, op.a.). "Rijetki smo s nula poreznog duga", izjavila je Popescu i dodala kako ne samo da ne duguju porez već i prednjače po ulaganjima, a svoje porezne obveze redovito izvršavaju.
"Nije nam u interesu zabrljati privatizaciju"
Budući da brojni napisi rumunjskih medija i politička prepucavanja ozbiljno štete ugledu Grampet Grupe te su poljuljali povjerenje mnogih u njih kao u ulagača, Popescu je još jednom istaknula: "Nije nam u interesu zabrljati privatizaciju".
"Morali smo zadovoljiti iznimno stroge kriterije i za privatizaciju u Hrvatskoj i za privatizaciju u Rumunjskoj. Ugrozimo li te ugovore, ostajemo bez jamstava", kaže Popescu o desecima milijuna eura koje bi GFR mogao izgubiti.
Stoicu nakon osam godina pozvali zbog već zaključenog slučaja?!
Kontroverznog Stoicu ovih se dana spominjalo i u okviru istrage rumunjskog Ureda za organizirani kriminal i terorizam (DIICOT). Glasnogovornica Grampet Grupe još je jednom istaknula kako je riječ o istrazi staroj osam godina, vezanoj uz kompaniju Transbordare Vagoane Marfa (TVM), u kojoj je Stoica imao svega 0,00015 posto udjela, što nikako nije imalo utjecaja na poslovanje kompanije.
Dodala je kako je Stoica odavno dao izjavu nadležnima o spomenutom slučaju, koji je u međuvremenu i zaključen, pa ih je sve iznenadilo kad ga se DIICOT zbog iste stvari sjetio pozvati nakon osam godina, iako slučaj nije iznova otvoren, i to svega nekoliko dana nakon što je objavljeno da je GFR pobjednik natječaja za privatizaciju CFR Marfe.
Zbog Želvoza i poništenja privatizacijskog ugovora Srbiji prijeti arbitraža
Jedan od problematičnih slučajeva koji se pripisuju Grampet Grupi je i slučaj privatizacije Želvoza iz Smedereva. Privatizacijski ugovor koji je bio na snazi od 2007. godine poništen je 2011. uz tvrdnje da nisu ispunjavali svoje obveze.
No, u Grampet Grupi ne slažu se s time - tvrde da je poništenje privatizacije bilo protuzakonito i da su se pridržavali svih odredbi ugovora. Navode kako s aktualnom srbijanskom vladom pokušavaju postići dogovor oko ovog problema, a ne pođe li im to za rukom, idući korak je - arbitraža!