Nezasitni uhljebi od 2007. utrostručili trošarine, uzimaju 60% od cijene goriva koju građani plaćaju
Foto: FAH, INA
U JUČERAŠNJOJ emisiji Otvoreno na HRT-u tema je bila pitanje o tome zašto je spremnik goriva u susjednoj Bosni i Hercegovini jeftiniji 120 kuna nego u Hrvatskoj.
"Trošarina od 3,86 kn u Hrvatskoj je viša nego u BiH i Srbiji zbog direktive Europske unije koja propisuje minimalnu trošarinu. Od cijene goriva koju građani plaćaju, otprilike 60% uzet će država", pojasnio je HRT-ov Darko Horvatić.
"Problem je što mi u litri goriva plaćamo porez na porez, jer ta trošarina ulazi u osnovicu za PDV, rekao je. Plaćamo 25% poreza na trošarinu, država uzima svoje, i uvijek se može pozvati na preporuku Europske komisije", dodao je.
"Na hrvatskom su tržištu 3 ili 4 ozbiljnija igrača u naftnom biznisu, a različite tvrtke imaju u lipu jednake cijene. Nije normalno da tvrtka koja ima vlastitu proizvodnju i trgovačku mrežu ima iste cijene kao tvrtka koja je samo trgovačka", rekao je Horvatić. Spomenuo je Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja, za koju je rekao da je reagirala tek kada su njegovi gosti u jednoj radijskoj emisiji spomenuli hrvatsku verziju mini OPEC-a.
Na upit o uvoznom gorivu i odakle dolazi, rekao je kako to nitko ne zna, kao što to nitko ni ne kontrolira.
Bašić: U BiH puno nekvalitetnije gorivo
Tin Bašić pojasnio je kako su trošarine i PDV osnovni uzroci drastične razlike u cijenama goriva u Hrvatskoj i BiH. PDV u Hrvatskoj je 25%, a u BiH 17%. Trošarine su kod nas 3,86kn, a u BiH 1,55kn. Tvrdi kako je kvaliteta goriva u Hrvatskoj poprilično dobra baš zbog direktiva EU-a koje mora slijediti. Kvaliteta goriva kod nas i u BiH dvije su različite stvari, u BiH je puno nekvalitetnije. Horvatić se nadovezao i rekao da je to daleko od istine. Kvaliteta goriva na našem tržištu veoma je upitna, smatra. Tko jamči da je gorivo na crpkama onakvo kakvo se traži na papirima i po propisima, rekao je. Otkada se država odrekla Branka Jordanića i Državnog inspektorata, i na brzinu razmontirala kombi "Istina", koji je mogao u svakom trenutku to detektirati, više nitko nikomu ne može jamčiti za kvalitetu onoga što trpa u svoje vozilo.
Tvrdi kako, umjesto goriva premium kvalitete, građani dobivaju koktel svega i svačega.
"Liberalizacija u naftnom sektoru nije uspjela zbog toga što se nije dogodilo razdvajanje proizvodnje i prerade nafte od distribucije", tvrdi Damir Novotny.
"Kod nas se događa oligopol, a to je štetno za ekonomiju", kazao je. Dva velika igrača, INA i Tifon, drže više od 50% tržišta. Tržište nije dovoljno razvijeno, nema dovoljno skladišta i distributivnih kanala. Potrošači kod monopola, a posebno oligopola, plaćaju puno više nego što bi trebali", pojasnio je.
"Država nije nevina jer je od 2007. utrostručila trošarine, djelomično zbog toga što ih je morala usklađivati s minimalnim trošarinama EU-a, ali dijelom i zbog toga što je bila nezasitna", zaključio je.