Nisu sposobni osigurati ni vlastiti web: Otkrivamo pozadinu slučaja "neda mi se"
Foto: Hina, Index
VLADA RH na Twitteru je vrlo aktivna. Štoviše, treća najaktivnija na svijetu. Ali to ne znači da građani na Twitteru Vlade mogu dobiti korisne informacije. Upravo suprotno; od svog njihovog tweetanja, upamćeni uglavnom ostaju gafovi.
Odjel za online komunikaciju Vlade Zorana Milanovića ostat će tako obilježen prvenstveno tweetom koji je izašao 10. srpnja ove godine, netom uoči sjednice Vlade koja se održala tog dana. Pisalo je jednostavno "neda mi se".
Takav se debakl, tvrdi Indexov izvor iz Banskih dvora koji je upućen u funkcioniranje Odjela za online komunikaciju, morao dogoditi prije ili kasnije. U Vladinom Odjelu za online komunikaciju, kojeg vodi Ivana Ivanković, sve donedavno nisu posvećivali niti malo pažnje računalnoj sigurnosti.
Sve lozinke na Googleu
Svim servisima preko kojih komuniciraju s javnosti i uređuju sadržaj službenih Vladinih stranica pristupalo se tako putem jedinstvenog računa na Gmailu. Na tom računu, na servisu Google Documents, nalazi se dokument u kojem su popisane sve lozinke koje su djelatnicima Odjela za online komunikaciju potrebne u svakodnevnom radu, pa tako i one za Twitter, Facebook, ali i za administratorski pristup Vladinim internetskim stranicama i servisima.
Lozinke su se mijenjale rijetko, ili se nisu mijenjale uopće, a spomenutom dokumentu koji sadrži sve Vladine lozinke zaposlenici Odjela za online komuniciranje mogli su pristupiti i putem privatnih korisničkih računa na Gmailu, Googleovom e-mail servisu. Opravdano u Vladi stoga sumnjaju (ali za sada ne mogu dokazati) da je za tweet "neda mi se" zapravo odgovoran netko od bivših zaposlenika Odjela za online komuniciranje, koji su se s Markova trga pokupili zajedno s bivšom Milanovićevom spin doktoricom Zinkom Bardić i glasnogovornicom Ivanom Grljak.
Dokumenti nestaju sa servera, a nikoga nije briga
Tim bivšim zaposlenicima, koji s nekadašnjim šefovima nakon razlaza nisu ostali u nimalo dobrim odnosima, zahvaljujući šlampavosti, nesposobnosti i neprofesionalnosti Ureda premijera u sklopu kojeg se nalazi i Odjel za online komuniciranje, mogli su bez problema nakratko "oteti" Vladin Twitter, ali i sve ostale online servise Vlade RH. Štoviše, sumnja se da su jednom već nešto slično i napravili.
Na dan kada je Milanović iz Vlade izbacio Slavka Linića, što je zapravo značilo da se rješava i Bardićke, Grljakice i njihovih poslušnika, sa servera Vlade netragom je nestala baza podataka koja je u sebi sadržavala unaprijed pripremljene odgovore na pitanja koja građani Vladi najčešće postavljaju putem Facebooka i ostalih društvenih mreža. Ta baza podataka nikad nije pronađena, niti je ikad utvrđeno tko ju je izbrisao, a Odjel za online komuniciranje kompletnu je šprancu, koja je u trenutku brisanja sadržavala više tisuća odgovora, morao izraditi ponovo.
Istražitelji njuškali po "historyju"
Rukovoditeljima Milanovićevog ureda to nije bilo dovoljno jasno upozorenje da se moraju više posvetiti računalnoj sigurnosti. No, zato ih je slučaj "neda mi se" sasvim izbezumio. Posebno bijesan bio je, pričaju nam izvori iz Banskih dvora, šef Milanovićevog kabineta Tomislav Saucha čije se urlanje po hodnicima smirilo tek kada su u Odjel za online komuniciranje stigli djelatnici Zavoda za sigurnost informacijskih sustava.
Istražitelji koje su pozvali Saucha i glasnogovornik Vlade Nikola Jelić pregledali su sva računala u Odjelu za online komuniciranje, a najviše ih je zanimala povijest pretraživanja na svakom pojedinom računalu. Naravno, nisu ništa pronašli, osim što su zaključili da sporni tweet vjerojatno nije pušten iz zgrade Vlade RH.
I u Vladi plaća kasni
Primjer je to rukovodeće nesposobnosti s kakvom se zaposlenici Odjela za online komuniciranje pri Uredu premijera svakodnevno susreću. Srozavanje je započelo kada je Vladin online preuzela Ivana Ivanković, koja je svojim podređenima jednom prilikom navodno priznala da nije baš najsigurnija kako Twitter funkcionira, iako bi trebala nadzirati aktivnosti Vlade RH na toj društvenoj mreži.
Uz Ivanković, koja je zaposlena po "revolving door" principu, Odjel za online komuniciranje ima još četvero radnika: dvoje ih je na stručnom osposobljavanju, odnosno rade za 1600 kuna, a još dvoje zaposleni su preko studentskih ugovora. Za plaće u ovom odjelu mjesečno se troši 15.200 kuna. No, studentima koji rade u Vladinom onlineu plaća često kasni po mjesec ili dva.
Milijun kuna za nezavršeni portal
Jedna od glavnih zadaća Odjela za online komuniciranje trebala je biti implementacija novih internetskih stranica Vlade RH. Portal Gov.hr, koji je pokrenut u lipnju ove godine, zamišljen je kao domena koja će postati središnja adresa za kompletnu državnu upravu. No za sada je, kako stoji na uzglavlju službene stranice Vlade RH, još uvijek u ranoj beta fazi.
Cijeli posao izrade središnjeg državnog portala, kako nam je potvrđeno iz HAKOM-a, koštao je 975.000 kuna bez PDV-a. Izrada programskog sučelja koštala je tako 174.800 kuna, a dobar dio ukupne cijene otpada na izradu novog vizualnog identiteta Vlade. Kako doznajemo, na vizualni dizajn potrošeno je 237.500 kuna, bez PDV-a naravno. Iako je novi crveno-bijeli dizajn skupo plaćen, on nikada nije do kraja implementiran. Najbolji primjer je platno u dvorani u Banskim dvorima u kojoj premijer i ministri redovito drže konferencije za novinare, a koje je i dalje plave boje, iako su izrađena platna s novim dizajnom koja su ga trebala zamijeniti. Staro platno navodno je ostalo nezamijenjeno zato što se sviđa premijeru Milanoviću. Jedino nije jasno zbog čega je onda na novo ruho svoje Vlade potrošio više od 200 tisuća kuna.

bi Vas mogao zanimati
bi Vas mogao zanimati