Pilot MiG-a koji se skoro srušio: Pri testnim letovima to je normalno
Ilustracija: MORH
PROBLEMI s MIG-ovima koji su se vratili s remonta u Ukrajini veći su nego što se mislilo. Otkriveno je da je javnosti zatajen incident koji se dogodio prije nekoliko tjedana, kad je jedan od MIG-ova tijekom probnog leta zamalo pao jer mu se prilikom probijanja zvučnog zida ugasio motor!
O spomenutom slučaju Ministarstva obrane očitovalo se na današnjoj konferenciji za medije, kojoj su prisustvovali pomoćnik ministra obrane za materijalne resurse Viktor Koprivnjak, načelnik Samostalnog sektora za javnu nabavu Branko Pribolšan i pilot HRZ i PZO-a brigadir Ivan Selak, koji je uspio spriječiti tragične posljedice incidenta te je uspješno prizemljio pokvareni MIG.
Do incidenta je došlo 5. lipnja ove godine, a Selak je pojasnio kako je došlo do proboja zraka u motor prilikom probijanja zvučnog zida. Kad je zrakoplov pao na nižu visinu, motor je ponovno uspio upaliti.
Hrvatski MIG-ovi nisu mogli biti testirani u Ukrajini
Remont i isporuka MIG-ova 21 Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ) kasni jer ukrajinski Remontni zavod u Odesi nije zbog tamošnjih propisa mogao obaviti adekvatne testne letove, koji se sada obavljaju u Hrvatskoj, rekao je na današnjoj konferenciji za novinare probni pilot HRZ-a brigadir Ivan Selak.
U Ukrajini se nisu mogli obaviti testni letovi na velikim i malim visinama, na nadzvučnim brzinama i testovi radara u punom opsegu, kaže Selak koji je na to upozoravao ukrajinsku stranu, ali oni su ga uvjeravali da će sve biti dobro odrađeno.
Sada se u Hrvatskoj nalazi pet MIG-ova jednosjeda i dva dvosjeda, koji su remontirani u Ukrajini. Idućih dana nastavljaju se testiranja tih zrakoplova po programu koji je odredio HRZ, a prihvatila ukrajinska strana.
Selak je potvrdio medijske napise da mu se tijekom testiranja MIG-a na visini od 13.000 metara i pri brzini dva puta bržoj od zvuka zbog tehničkih razloga ugasio motor, no to nije bila izvanredna situacija.
"Da je bila riječ o redovitom letu, bila bi to izvanredna situacija, no pri testnim letovima, vjerovali ili ne, to je normalna situacija", rekao je. Ništa nije bilo dramatično, zato se i rade probni letovi, kaže Selak.
Motor se ugasio jer je pri nadzvučnoj brzini zrak ušao u dio motora gdje ne bi smio ući, a o kvaliteti remonta govori to što je zrakoplov mogao ponovo upaliti motor kada se spustio na nižu visinu. O tome smo odmah izvijestili MORH, rekao je Selak.
Na novinarski upit je li bilo još nekih sličnih incidenata Selak je odgovorio kako svaki probni let ima nekih nepredviđenih situacija, ali ne u takvom obliku.
Sličnih je incidenata bilo i prigodom prethodnog remonta MIG-ova u Rumunjskoj, napomenuo je Selak dodavši kako je ipak razlika u remontima velika jer je onaj u Ukrajini 40 milijuna kuna jeftiniji.
Pomoćnik ministra obrane Viktor Koprivnjak ponovio je da Hrvatska neće preuzeti MIG-ove od Ukrajinaca dok svi zrakoplovi ne budu potpuno ispravni i sigurni, i tu neće biti nikakvih kompromisa.
Koprivnjak je također podsjetio da je ugovor s Remontnim zavodom u Odesi bio transparentan i povoljniji nego da se išlo na remont u Rumunjsku.
Na konferenciji je najavljeno da će MORH zbog kašnjenja zrakoplova tražiti od ukrajinske strane plaćanje penala, no još se ne zna koliko će oni iznositi.
Zapovjednik HRZ-a general Dražen Šćuri nije mogao reći kada će MIG-ovi biti preuzeti, jer to ovisi o ukrajinskoj strani, ali vjeruje da će to biti ubrzo. Napomenuo je da sada hrvatski zračni prostor štite dva MIG-a 21.
MORH: Nismo zadovoljni, svi zrakoplovi moraju biti potpuno ispravni i nećemo pristati ni na kakve kompromise!
MORH je još jučer priopćio kako nisu zadovoljni remontom: "Ministarstvo obrane RH će, sukladno Ugovoru o kupnji i remontu 12 borbenih zrakoplova tipa MiG-21, zrakoplove od ukrajinske strane u potpunosti preuzeti tek po dovršetku svih ispitivanja i otklanjanju uočenih nedostataka. Za kašnjenje u isporuci bit će, za svaki pojedinačni zrakoplov, obračunati i ugovoreni penali prema izvođaču radova - Remontnom zavodu iz Odese iz Ukrajine koji je taj posao dobio javnim natječajem.
Od ugovorenih ukupno 12 borbenih zrakoplova, njih je sedam dosad pristiglo u Republiku Hrvatsku (dva hrvatska dvosjeda tzv. "kockice" i pet kupljenih od ukrajinske strane), od kojih je jedan zrakoplov Ministarstvo obrane preuzelo i uvelo u operativnu uporabu u OS RH. Na preostalim zrakoplovima obavljaju se ispitivanja i radovi koji se, prema ugovoru, nisu obavljali u Odesi već su i bili planirani u Republici Hrvatskoj (probni letovi pri nadzvučnim brzinama te ispitivanje radarskog sustava).
Na otklanjanju uočenih nedostataka uključeni su i dodatni stručnjaci iz Ukrajinskog Remontnog zavoda u Odesi na čelu s njihovim šefom testnih pilota koji su također ovih dana došli u Hrvatsku, a rade temeljem rezultata testiranja koje provode stručnjaci i probni piloti iz Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane (HRZ i PZO).
Sukladno ugovoru, nakon preuzimanja zrakoplova koji su prošli sva testiranja i koji će se predati HRZ i PZO-u u operativnu uporabu, ukrajinska strana dala je i garanciju na izvedene radove u trajanju od 18 mjeseci odnosno 200 sati naleta.
Ministarstvo obrane je očekivalo kako će remont i modernizacija ići brže, no to se nije dogodilo zbog čega MORH izražava nezadovoljstvo. Svi zrakoplovi moraju biti potpuno ispravni, a Ministarstvo obrane neće pristati ni na kakve kompromise, kao što je to bio slučaj s prošlim remontom zrakoplova MIG-21".
"Leteća smrt"
MIG-ove već duže vrijeme u javnosti prati naziv "leteće smrti" jer se znalo događati da im tijekom leta čak i otpadaju dijelovi! Tako je, primjerice, u lipnju 2012. godine tijekom probnog leta jednom od MIG-ova otpala zadnja pilotska kabina.
Javnost još pamti nesreću iz rujna 2010. godine kad su tijekom vježbe na vojnom poligonu "Eugen Kvaternik" na Slunju pala dva MIG-a koji su se sudarili na visini od oko 5.000 metara. Nakon što su se avioni sudarili u zraku, s njih su otpale kabine, ali i sedam raketa i jedna bomba. Satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik su uspješno iskočili iz aviona i padobranima se spustili na tlo, ali je na zemlji komad gelera iz jedne od raketa ozlijedio 69-godišnju Mariju Klipu, koja je zadobila ozljede glave, prsnog koša, donjeg dijela trbuha i natkoljenice. Istragom je tad utvrđeno da za ovu nesreću ipak nije kriv kvar zrakoplova već piloti.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati