Sada je i službeno: Crnogorska vlada raskinula ugovor s hrvatskim konzorcijem
Tekst: I. Ćimić
Foto: gov.me, vlada.hr
"ISTINA je da je Konstruktor imao određene troškove, ali je prema dogovoru s Vladom Crne Gore bio obvezan zatražiti suglasnost za sve rashode. Oni to nisu učinili i ne očekujem od njih bilo kakve zahtjeve", naglasio je ministar pomorstva i prometa Vlade Crne Gore Andrija Lompar odbacivši svaku mogućnost da država vrati novac Konstruktoru za radove koje je do sada obavljao. Prema neslužbenim informacijama, hrvatski konzorcij do sada je uložio najmanje od pet do osam milijuna eura. Novac je potrošen za pripremu gradilišta i istražne radove.
HBOR je mogao pomoći!
"Nisu nam se obratili za pomoć, a tako su sami sebi oslabili pregovaračku poziciju", rekao je prvi čovjek Hrvatske banke za obnovu i razvoj Anton Kovačev govoreći o gubitku "posla stoljeća" Konstruktora, IGH i Tehnike danas na savjetovanju o mikrokreditiranju. Naime, Kovačev je naglasio kako je HBOR mogao pomoći u osiguranju jamstava.
"Mogli smo to učiniti barem u spornom dijelu od 124 milijuna eura. Stoga bih pozvao buduće hrvatske izvoznike koji sklapaju velike poslove, da se na vrijeme obrate svojoj izvoznoj banci", zaključio je Kovačev.
Crnogorska vlada raskinula ugovor
Negdje iza 15 sati objavljeno je kako je danas na sjednici vlade Crne Gore formaliziran raskid ugovora s hrvatskim konzorcijem. Raskid ugovora uslijedio je nakon prijedloga Savjeta za autoputeve koji je predložio raskid ugovora i hitne pregovore s grčko-izraelskim konzorcijem.
Ministar prometa i pomorstva Crne Gore Andrija Lompar ponovio je danas kako su bili razočarani kada su shvatili da ne mogu nastaviti pregovore hrvatskim konzorcijem kao i da moraju raskinuti koncesijski ugovor.
"Zaključak je bio da smo dovoljno čekali na jamstva te da se u sljedećem razdoblju ne bi došlo do prevelikih promjena", rekao je Lompar dodajući da očekuje brzo okončanje pregovore s izraelsko-grčkim konzorcijem.
Lompar: Nepotpisani ugovori, pisma namjera, nedovršena dokumentacija...
Na državnoj televiziji ministar Lompar objasnio je i spornu dokumentaciju koju je dostavljao Konstruktor, među kojom su bili i nepotpisani ugovori.
"Konstruktor je dostavio dokumentaciju prema kojoj su tri banke iskazale spremnost da financiraju projekt, ali je ona bila nepotpuna. Naime, jedna banka dostavila je pismo o namjerama, druga garancije, dok je u trećem slučaju bio nepotpisan ugovor, što je za nas bilo neprihvatljivo", objasnio je ministar Lompar na državnoj televiziji, dodajući kako je drugi dio dokumentacije osiguravao set potpisanih ugovora s fondom koji je osiguravao novac.
"Pažljivom analizom tog financijskog sporazuma utvrđeno je kako on nije konačan i da slijedi potpisivanje još jednog seta financijskih dokumenata. Ni u tom slučaju nisu zadovoljeni uvjeti iz ugovora", rekao je Lompar za državnu televiziju, a prenose podgoričke Vijesti.
Radonjić: Ako ne spuste cijenu, imamo dvije opcije
Također, što se tiče izraelsko-grčkog konzorcija Aktor-HCH, Lompar je izrazio nadu da će uspjeti smanjiti cijenu smanjenjem troškova za gradnju autoceste i održavanje, koje se plaća tijekom trajanja koncesije. Podsjetimo kako je grčko-izraelski konzorcij imao za milijardu eura veću cijenu od ponude Konstruktora, Tehnike i IGH.
Predsjednik komisije za sprovođenje natječajnog postupka i pregovaranja Zoran Radonjić izjavio je za crnogorski dnevnik Dan kako će se tijekom pregovora s grčko-izraelskim konzorcijem "inzistirati na drastičnom smanjenju cijene".
"Njihova originalna ponuda je za nas krajnje neprihvatljiva. U slučaju da se ne dogovorimo oko cijene, imamo još dvije varijante na raspolaganju, ali ih u ovom trenutku ne bih otkrivao", rekao je Radonjić za Dan. Dodajmo kako su predstavnici grčko-izraelskog konzorcija već ranije za isti dnevnik potvrdili kako su spremni spustiti cijenu, ali ne na 2,77 milijardi.
Koteks na krilima Šukera i Šeksa?
Iako to Radonjić nije izrijekom rekao, moguće je da se aktivira i treća ponuda iza koje stoje Osijek-Koteks, Alpine i Porr iz Beča. U natječaju su konkurirali samo za dionicu Smokovac-Mateševo dugu 158 kilometara, za koju smatraju da je jedina ekonomski isplativa, a cijena je bila 1,2 milijarde eura.
Da je njihova ponuda i više nego atraktivna, svjedoči i činjenica da će Vlada Crne Gore prije svega biti fokusirana na to da smanji cijenu grčko-izraelskom konzorciju, i to upravo na dionici do Mateševa, a potom i za cjelokupnu autocestu.
S druge pak strane navodno je čak bilo i lobiranja za ovakav scenarij koji bi na koncu hrvatskim građevinarima osigurao posao u Crnoj Gori, a da nisu IGH i Konstruktor. Kuloarske priče iz Banskih dvora idu tako daleko da kažu kako su potpredsjednik Sabora Vladimir Šeks i ministar financija Ivan Šuker bili protiv izdavanja jamstava IGH-u upravo zbog toga da Osječani dobiju taj posao. No, za takve priče za sada nema i službene potvrde.
Recimo na kraju kako bi Vlada Crne Gore danas trebala formalizirati zaključak Savjeta za autoceste koji je predložio raskid ugovora s hrvatskim konzorcijem.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati