SDP je oživio, ali na krivi način
SDP POKAZUJE znakove života! Mjesec dana pravio se mrtav, mirno ležao dok je kampanja prolazila mimo njega. I onda se iznenada trgnuo i na ulazu u zadnji tjedan kampanje izašao s negativnim i zato duhovitim spotom s Jadrankom Puž: prodavačicom na placu i poreznom obveznicom koja živi u Hrvatskoj ("i njezina sestra Barica također") i ne želi da oni koji nemaju pojma kako se u Hrvatskoj živi odlučuju kako će ona živjeti. Spot je izravni odgovor na kritizirani HDZ-ov spot s Nikom Kovačem kojim se poziva sve Hrvate izvan domovine da izađu na birališta. I tako HDZ-u donesu što više mandata u 11. izbornoj jedinici.
Netipično za SDP, spot s Jadrankom Puž je duhovit, zanimljiv, pa čak i pogođen. I vjerojatno prvi puta u kampanji SDP je artikulirao raspoloženje birača gnjevnih zbog HDZ-ove kampanje s Kovačem (i drugim sportašima). Nažalost, SDP je to učinio prvenstveno kako bi umanjio štetu prouzročenu odustajanjem od kandidiranja liste u izbornoj jedinici za dijasporu, te još više, najavom Zorana Milanovića da želi ukinuti pravo glasa Hrvatima u BiH.
Drugim riječima, SDP panično želi kompenzirati HDZ-ovu kampanju u inozemstvu i motivirati što više birača u Hrvatskoj da se pojave na biralištima. Što više birača izađe u Hrvatskoj, više će glasova trebati za jedan mandat u dijaspori. I jasno, ali trenutno manje važno, što bude veći odaziv na izbore, veće su šanse da vlast bude smijenjena.
To je bila SDP-ova poruka 2000. godine, uoči referendumskih izbora protiv Tuđmanove vlasti. Tada je oporba, po američkom modelu, nastojala izvući na birališta što više novih birača - prvenstveno mladih - kako bi se pobijedila vojska odanih i discipliniranih HDZ-ovih glasača.
Danas SDP poziva birače u prvom redu kako bi popravio ono što je nepotrebno pokvario. Glavna bitka u ovoj kampanji vodi se oko nečega što uopće nije tema. Odnosno, nije trebala biti.
Dakle, Milanović je nepotrebno istrčao s tvrdnjom da Hrvatima u BiH treba ukinuti pravo glasa na izborima u Hrvatskoj, sam sebi nametnuo temu protiv koje se mora boriti, dajući time “gasa” HDZ-u da bez ikakve konkurencije maksimalizira izborni učinak u dijaspori. Da nije bilo takve najave, ne bi bilo ni potrebe za ovom antikampanjom. Odaziv birača u dijaspori bio bi mizeran kao i prije četiri godine, možda i manji s obzirom na raskol kojeg je Sanader izazvao u Hercegovini. Ovako, SDP troši dragocjeno vrijeme i kapacitete na saniranje štete koju je sam izazvao: prvo ukidanjem dijaspore, zatim najavom novih poreza i na kraju nepotrebnim istrčavanjem oko ukidanja vjeronauka u školama. Umjesto da napada HDZ, SDP sam sebe uporno spotiče. Umjesto da nameće teme, SDP se konstantno brani, kao da je on vladajuća, a ne oporbena stranka.
Da zaključimo, Jadranka Puž zgodna je parodija, ali samo obranaška reakcija na HDZ-ovu kampanju. Ako se po ovom predizbornom jutru može prepoznati dan, SDP bi mogao dobar dio svog mandata na vlasti potrošiti na odvraćanje napada od opozicijskog HDZ-a. Sudeći po tome, prvenstveni cilj nije pobijediti i voditi, već nekako preživjeti do idućih izbora.
Tomislav Klauški
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati