Vlada kupila 1423 Volkswagena, Zmajlović će tražiti odštetu: "Platit će zbog svoje pohlepe"
Foto: freeimages.com
MINISTARSTVO zaštite okoliša priopćilo je da će od Volkswagena tražiti odštetu zbog eko skandala.
"Danas u našim parkovima prirode voze električna vozila, vlakovi i brodice. Na svaki način se trudimo očuvati prirodu i bogatstva koja imamo, stoga neću dozvoliti nikome, pa bio to i neki od vodećih svjetski proizvođača automobila, da ono što mi uspijevamo očuvati, netko za račun svog profita na prijevaru uništava. Neću dozvoliti da nas bilo tko, pa makar i velika moćna kompanija kroz prevaru učine suučesnicima trovanja planeta i naše Hrvatske. Slučaj Volkswagen nije samo prevara kupaca, ovo je i prevara svih građana Hrvatske", stoji u priopćenju Zmjlovićevog ministarstva.
Automobil ne spada u osnovne životne potrebe, ali okoliš, voda i zrak to jesu. Prvi dostupni podaci govore da ovi automobili s programima za lažiranje ispuštaju i do 40 puta više štetnih plinova nego što je dozvoljeno, što predstavlja opasnost po javno zdravlje. Ovo je jedna od najvećih eko prijevara u zadnje vrijeme i ovo nije nimalo bezazleno.
Neprihvatljivo mi je također što prevarom u segmentu pogrešno obračunatih trošarina i naknada pri registraciji vozila može biti izravno oštećen državni proračun. Činjenica je da vozila sa spornim softwareom zagađuju okoliš više no što mislimo i zbog toga želim znati koliko je točno takvih vozila na našim cestama, želim biti siguran da će se takva prevara otkloniti, želim da se nadoknadi učinjena šteta te da otklonimo mogućnosti da se to ubuduće ponovi bilo kome iz automobilske industrije.
Zmajlović oformio posebnu komisiju
S tim ciljevima, oformio sam posebnu istražnu komisiju s tri ključna zadatka
1. Utvrditi činjenice
Komisija će prikupiti, objediniti i osigurati provjeru svih podataka i utvrditi točne činjenice. VW slučaj pratimo od početka i s obzirom da su prema svim raspoloživim podacima svjesnim postupcima VW koncerna prevareni kupci ne možemo niti ne smijemo biti sigurni isključivo u podatke koje jednostrano prezentira ova kompanija. Stoga će Komisija prikupiti, objediniti i osigurati provjeru svih činjenica.
2. Izračunati financijske posljedice eko prevare
Komisija će napraviti izračune tko je u ovoj eko prevari desetljeća financijski oštećen. Komisija ima zadatak izračunati je li i koliko oštećen državni proračun i također predložiti mogućnosti za nadoknadu štete. Građani će biti izuzeti jer su oni vozila kupili u dobroj vjeri
3. Predložiti pravne mjere
Komisija također mora predložiti pravne mogućnosti koje su nam na raspolaganju za nadoknadu štete ako se potvrde sumnje i dokaže namjerna prevara kao posljedica manipuliranja softwerom za prikaz emisija.
Osobno ću se uključiti u aktivnosti na međunarodnom nivou i u dogovoru s svojim europskim kolegama ministrima zaštite okoliša zalagati se za uvođenje novih normi vezanih uz deklaracije o potrošnji i emisiji CO2.
Neću dozvoliti da građani trpe zbog prevara pohlepne korporacije. Građani Hrvatske i kupci spornih automobila nisu krivi što ih je proizvođač obmanuo, prevario i prodao im skupe proizvode s lažnim deklaracijama. Financijsku štetu treba podnijeti onaj tko je varao, a ne građani koji su skupo platili svoje automobile.
Ako se optužbe pokažu točnim, proizvođač će morati platiti zbog svoje pohlepe, narušavanja okoliša i zdravlja građana a mi ćemo biti spremni sa svojim potraživanjima", stoji u priopćenju.
"Što je sa zaštitom tržišnog natjecanja?"
Na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta održanoj 6. listopada 2015. u Strasbourgu raspravljalo se o aferi "Volkswagen" koja posljednja dva tjedna potresa auto-industriju.
Njemački proizvođač automobila prekršio je Zakon o čistom zraku jer je u svoje dizelske motore, u razdoblju od 2009. do 2015., ugrađivao softver koji je lažno prikazivao nisku emisiju dušikovih oksida na laboratorijskom testu, koja je u realnim uvjetima vožnje bila daleko veća.
ORaH-ov zastupnik u EU parlamentu Davor Škrlec upozorio je na ozbiljnost situacije ako se odgovorno ne pristupi rješavanju ovog slučaja.
"Što je sa zaštititom tržišnog natjecanja u koje se EU zaklinje? Koliko je ovo varanje usporilo razvoj tržišta hibridnih i električnih automobila te zelenih ili zelenijih radnih mjesta upravo u auto-industriji EU?", pitao je Škrlec.
Vlada prošle godine kupila 1423 VW vozila
"Sami kupci spornih 11 milijuna automobila prevareni su za pravu vrijednost istih i time je narušena pravednost tržišnog natjecanja. Također, ovim slučajem zadan je teški udarac konceptu zelene javne nabave kojeg potiče Europska komisija.
Vozila Volkswagen grupacije najprodavanija su u Hrvatskoj, a samo je Vlada RH tijekom prošle godine nabavila 1500 vozila od kojih je 1423 bilo grupe Volkswagen. Hrvatska je preko javne nabave naručila sporna vozila te je neminovno oštećena zbog lažnih informacija pri odabiru vozila i količine ispuštenih emisija. Državni proračun svakodnevno trpi neizmjernu štetu čiji razmjer trenutno nije moguće ni procijeniti jer trošarine koje se uplaćuju u proračun predstavljaju višestruko manji iznos od stvarnog stanja emisija vozila. Također, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost zbog potplate je zakinut za posebnu naknadu za okoliš na vozila na motorni pogon", navodi se u priopćenju ORaH-a.
"Zapravo radi se o krađi javnog novca, novca građana Hrvatske jer se smanjuje iznos za sve projekte koje provodi Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, poput subvencija za kupovinu kućanskih uređaja, energetsku učinkovitost u zgradarstvu, itd.", zaključio je Škrlec.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati