Vlasnik ECA plaća vještake da sruše nalaz inspekcije: Avione prizemljila Europska sigurnosna agencija?
Foto: Index
NAKON što mu je u kolovozu prizemljena flota hidroaviona a što do konca sezone nije uspio vratiti u red i osigurati im plovidbenost, Klaus Dieter Martin, suvlasnik kompanije European Coastal Airlines objavio je rat Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo koja mu je oduzela dozvole i prizemljila avione.
Inače, Index je neposredno prije tog inspekcijskog nadzora otkrio čitav niz propusta u održavanju hidroaviona te kompanije koja je u svega dvije godine intenzivnijeg poslovanja već imala jednu avionsku nesreću sa stravičnim ishodom - dva su pilota poginula, a treći samo čudom preživio s teškim posljedicama.
Iz Agencije su za Index samo htjeli potvrditi da je tužba zaprimljena, i da se, citiramo, u osnovi ona svodi na elemente koji su već objavljeni u tiskovinama (osporavanje nalaza i njihovog utjecaja na sigurnost). A u tiskovinama je objavljena i informacija da suvlasnik ECA-e traži 5,5 milijuna kuna odštete na ime naknade štete nastale u kolovozu i rujnu zbog uzimanja licence. Krizno komuniciranje Agencije svelo se na to da nam poručuju kako direktor, Ante Lažeta, 'nije raspoloživ za razgovor' te da je 'nalaz inspekcije je poslovna tajna'…
S druge pak strane, Klaus Dieter Martin se očito priprema za (dijelom i medijski) rat, krenuo je u žestoku ofenzivu, u pokušaju da se, po tko zna koji put, prikaže žrtvom hrvatske administracije.
Martin angažirao četiri vještaka
Angažirao je i platio četiri sudska vještaka za zrakoplovne nesreće te na sebi bliskom portalu dao objaviti dijelove njihovih izvješća iz kojih proizlazi da nepravilnosti koje je Agencija zatekla na njegovih hidroavionima nikako nisu dovoljan razlog za njihovo prizemljenje.
Vještaci su, po svemu sudeći, vještačili nalaz inspekcije, a objavljeni su samo fragmenti.
Najveći dio argumenata crpi se iz vještačenja Josipa Miloševića koji je bio iznenađen činjenicom da su dijelovi njegovog izvještaja objavljeni u medijima. Nije znao, kaže, da će biti iskorišteni u te svrhe. Također, napominje kako nije riječ o nalazu njega kao sudskog vještaka već 'samo' o stručnom mišljenju na nalaz inspekcije.
„Po mojem mišljenju, odnosno, barem prema onome što su naveli u svojim obrazloženjima, Agencija nije imala pravo prizemljiti cijelu flotu hidroaviona. Nepravilnosti koje su naveli u svojem nalazu naprosto nemaju tu težinu“, kaže Milošević za Index, a na pitanje nije li neobično da bi Agencija prizemljila flotu iz čistog kaprica, odgovara: „Agencija je, mislim, bila pod pritiskom. Kontaktirali su ih i iz EASA-e (European Aviation Safety Agency) jer su i oni zaprimili dojave na račun hidroaviona. I ovi naši su onda reagirali strože nego su, mišljenja sam, trebali“, kaže vještak koji je u branši poznat po tome što je svojedobno bio u sukobu s Ministarstvom prometa u kojem je bio zaposlen, jer su mu ukinuli radno mjesto.
Cijene vještačenja
Cijena vještačenja ili, pak, stručnog mišljenja, kaže, ovisi o broju utrošenih sati i, citiramo, puno je manja nego što bismo mislili. „Otprilike je dvije tisuće kuna…“, kaže Milošević koji nije htio odgovoriti koliko je svoje mišljenje on naplatio Martinu.
Prema mišljenju njihovih kolega, najstručniji među navedenim vještacima je svakako Srđan Čop, bivši glavni inspektor za zračni promet koji je i sam bio angažiran u Agenciji pa tako njihova pravila ponašanja zna do u detalja.
Treći Martinov vještak, Stjepan Dehin dugo je radio kao pilot, prvo u JAT-u pa CA, međutim, na glasu je kao pilot koji nikad nije uspio postati kapetan aviona. Na ugovor o djelu radio je u Agenciji za istraživanje zrakoplovnih nesreća, a status vještaka stekao je kod kolege koji pak nikad nije radio u sektoru civilnog zrakoplovstva…
Četvrti stručnjak kojeg je angažirala ECA je Ivan Obad, koji je prema informacijama kojima raspolažemo, svojedobno bio zaposlen na Fakultetu prometnih znanosti.
Agencija za civilno zrakoplovstvo je, kako proizlazi iz mišljenja vještaka koje je angažirao European Coastal Airlines, utvrdila 12 nalaza od kojih čak devet su razine 1.
Prema Uredbi Europske komisije o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova, nalazi razine 1 odnose se na svako značajno nepoštivanje zahtjeva koji smanjuju sigurnosni standard i ozbiljno ugrožavaju sigurnost leta. U slučaju takvog nalaza dolazi do prizemljenja zrakoplova dok se nedostaci ne uklone. Nalazi razine 2 odnose se na nepoštivanje zahtjeva koji bi mogli smanjiti sigurnosni standard i eventualno ugroziti sigurnost leta i u tom slučaju nije nužno promtno prizemljiti zrakoplove.
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati