ZET ispao iz tračnica: Što je Zagreb dobio od banaka, a nije mogao dobiti od proizvođača?
"ZET TIJEKOM trajanja operativnog leasinga u osam godina ne snosi nikakve troškove zbog dolaska i korištenja novog kontingenta autobusa, već jedino izdvaja novac za pogonsko gorivo i vozače", samo je dio priopćenja zagrebačkog ZET-a kojega potpisuje šef Ureda za odnose s javnošću Tomislav Jurić u kojemu su opovrgnuli pisanje Indexa kako je ZET pretplatio nove autobuse.
> Iz toaleta ravno u ZET: Novonabavljeni autobusi tri puta skuplji od stvarne cijene?
Naime, ZET umjesto da odgovori na precizna novinarska pitanja koja je postavio Index, a nakon dogovorenog roka za isporuku istih, odaslao je priopćenje koje su dobili svi mediji! ZET u svom priopćenju, u kojemu nema odgovora na detaljna pitanja Indexa, navodi kako bi troškovi eksploatacije autobusa tijekom osam godina samostalnim održavanjem bili viši za najmanje 20 milijuna eura. Tom bi se iznosu, smatraju u ZET-u zbog nepostojanja potrebne infrastrukture i vlastitih kadrova, trebali pridodati i dodatni troškovi adaptacije, izgradnje i opremanja novih servisnih prostora, što najsuvremenija vozila zahtijevaju. Tako su, kako kažu, napisi "na jednom portalu", netočni, jer se zapravo uštedjelo.
Podsjetimo, Index je na temelju bogate dokumentacije među kojom je potpisani ugovor Zagrebačkog holdinga s tri leasing kuće, troškovnik, tablica izračuna rata i ukupne cijene leasinga, tehničke specifikacije svih nabavljenih autobusa, kao i ugovori iz Osijeka i Dubrovnika, otvorio u najmanju ruku sumnje u netransparentnu nabavu 209 autobusa. Bogatu dokumentaciju, čiju su autentičnost potvrdili i u ZET-u Indexu je odaslao izvor blizak vrhu zagrebačke vlasti, a u popratnom pismu sugerira se kako je "zamračeno" oko 695 milijuna kuna.
Posebne pogodnosti i nisu baš posebne
Čitajući priopćenje ZET-a o nabavi autobusa za ZET, zaključujemo kako je, namjerno ili ne, zagrebački prijevoznik pokušao okrenuti hrvatsku javnost na neki drugi kolosijek, jer tvrdnja kako se nepostojećim servisiranjem uvelike smanjila cijena naprosto ne stoji.
Naime, Grad Zagreb, odnosno ZET odlučio se na nabavu novih autobusa tako što je raspisao natječaj za leasing kuće koje su trebale sklopiti ugovore s bilo kojim dobavljačem, što je zaista rijedak slučaj. U poslovnom svijetu običaj je da tvornice kada isporučuju-prodaju veliki dio svojih proizvoda, a prodaja autobusa za 1,15 milijardu kuna (koliko će platiti Grad Zagreb) to zacijelo jest, daju i posebne pogodnosti kako bi imali bolju ponudu od konkurencije.
Tako sve ono što ZET nabraja kao posebne pogodnosti koje su im dale banke, zapravo su mogli dobiti od bilo kojeg proizvođača. Običaj je, naime, da se jamstvo u ovakvim slučajevima daje na četiri do pet godina što podrazumijeva i besplatan servis, a ne možemo se oteti dojmu da se u ovakvim recesijskim vremenima garancija mogla "nategnuti" na još tri godine.
Banke kao dobrotvori?
U svakom slučaju, teza ZET-a da banke daju besplatno održavanje, odnosno servisiranje autobusa, izmjenu guma, financiranja godišnjih tehničkih pregleda i registracije, obveznog i kasko osiguranja, osiguranja mobilnog servisa 24 sata dnevno, osiguranja zamjenskog vozila u slučaju nezgode ili štetnog događaja (u roku od 48 sati), naprosto ne stoje, jer takve iste garancije pruža i proizvođač , pa i dalje ostaje teza o nelogičnoj razlici od 695 milijuna kuna. Preciznije, ZET-ovo priopćenje nije dovoljno dobro da bi se maknula sumnja.
Naravno, ZET namjerno ili ne, nije odgovorio na novinarsko pitanje zašto se išlo na natječaj za leasing kuće umjesto prema tvrtkama koje bi izravno nudile autobuse, jer bi se u svakom slučaju, kako nalaže poslovna logika, postigla bolja cijena od proizvođača nego od posrednika. Naravno jedino ako Uni Credit Leasing, Erste leasing i Hypo leasing nisu humanitarne ustanove. U to je naravno ne samo teško povjerovati već je i smiješno kao i razina ozbiljnosti priopćenja ZET-a koji je priznao autentičnost dokumenata u posjedu Indexa, a onda pokušao dati vlastito objašnjenje.
Također, Index ovog puta objavljuje cjelovite ugovore za nabavku autobusa u Zagrebu i Dubrovniku, kao i troškovnik pa čitatelji mogu sami razlučiti tko ovdje zapravo pokušava koga "vozati".
> Obavijest o sklopljenim ugovorima Zagrebačkog holdinga za nabavku autobusa
> Obavijest o sklopljenom ugovoru JGP Libertasa iz Dubrovnika o nabavci autobusa
> Troškovnik i tablica izračuna rata i ukupne cijene
Ilko Ćimić
Foto: Arhiva/autobusi.org
bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati