Administracija američkog predsjednika na odlasku Joea Bidena dovršava pravila koja će učinkovito zabraniti dolazak gotovo svih kineskih automobila i kamiona na tržište SAD-a. Kako javlja Reuters, ministarstvo trgovine još je u rujnu predložilo sveobuhvatnu zabranu ključnog kineskog softvera i hardvera u vozilima povezanima na internet na američkim cestama. Tada je planirano da zabrane softvera stupe na snagu za vozila proizvedena 2027. godine, a zabrana hardvera za vozila proizvedena 2029. godine.
Strah od kineskog nadzora, špijunaže i sabotaže
Ministrica Gina Raimondo tada je rekla kako je to važno jer ne žele imati dva milijuna kineskih automobila na ulicama i tek tada shvatiti da je to prijetnja.
Mediji su tada pojasnili kako su mogući rizici masovni nadzor, špijunaža i sabotaža. Konkretno, vozila se povezuju s mobitelima, imaju sustave za navigaciju, mikrofone i drugu opremu koja teoretski može omogućiti prikupljanje velikog broja osobnih podataka i podataka o kretanju i navikama. Tu je i rizik hakiranja automobila, koji posebno dolazi do izražaja kod autonomnih vozila.
Predložena pravila odnose se i na ruska vozila i komponente, prenosi Forbes.
Mogući izuzeci?
Ministarstvo trgovine SAD-a reklo je da će u konačnim pravilima donijeti neke promjene, poput izuzimanja vozila težih od 4.5 tona, što bi kineskom BYD-u omogućilo da nastavi sklapati električne autobuse u Kaliforniji. U ponedjeljak je ministarstvo priopćilo da planira uskoro predložiti pravila koja zabranjuju kineski softver i hardver u većim gospodarskim vozilima, uključujući kamione i autobuse. Konačna odluka bit će na budućoj Trumpovoj administraciji.
S druge strane, odjel je rekao da zabrane neće obuhvatiti kineski softver razvijen prije nego što su nova pravila stupila na snagu, sve dok ga ne održava kineska tvrtka. Problem održavanja su ažuriranja softvera, koja bi naknadno mogla promijeniti njegove mogućnosti. To znači da bi General Motors i Ford potencijalno mogli nastaviti uvoziti neka vozila kineske proizvodnje za kupce u SAD-u, rekao je novinarima jedan viši dužnosnik.
Savez za automobilsku inovaciju, koji predstavlja General Motors, Toyotu, Volkswagen, Hyundai i druge velike proizvođače automobila, neuspješno je tražio dodatnu godinu dana za ispunjavanje hardverskih zahtjeva.
Polestar: Ovo je zabrana
Polestar, švedski proizvođač automobila koji je u vlasništvu kineskog Geelyja, upozorio je u listopadu da će mu, ako ne bude promjena, pravilo u praksi zabraniti prodaju vozila u Sjedinjenim Državama. Dužnosnik administracije rekao je da dužnosnici očekuju da će Polestar morati tražiti posebno odobrenje prema konačnom pravilu. Polestar je odbio komentirati.
U rujnu je Bidenova administracija dovršila oštra povećanja carina na uvoz kineskih električnih vozila i ovog mjeseca stavila je ključnu kinesku tvrtku za proizvodnju baterija CATL na popis tvrtki optuženih za pomaganje kineskoj vojsci. Novoizabrani predsjednik Donald Trump, koji preuzima dužnost 20. siječnja, želi spriječiti uvoz kineskih automobila, ali je otvoren za kineske proizvođače automobila koji proizvode vozila u Sjedinjenim Državama.