Europska komisija je danas zaprijetila da od 4. srpnja namjerava uvesti privremene carine na uvoz električnih automobila iz Kine u rasponu od 17.4 do 38.1 posto umjesto sadašnjih 10 posto, zbog nedopuštenih državnih subvencija kineskim proizvođačima.
U sklopu istrage koju je započela u listopadu prošle godine i koja je još uvijek u tijeku, Komisija je privremeno zaključila da kineski proizvođači baterijskih električnih vozila (BEV) imaju koristi od neopravdanog subvencioniranja, što može nanijeti ekonomske štete proizvođačima BEV-a u EU.
Carine sada iznose 10%, ali...
Prema uredbi EU, Komisija je obvezna zainteresiranim stranama unaprijed priopćiti namjeravano uvođenje privremenih mjera.
Slijedom toga, Komisija je kontaktirala kineske vlasti kako bi razgovarala o tim privremenim nalazima i istražila moguće načine za rješavanje problema neopravdanih subvencija prema pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO).
Carine za uvoz kineskih električnih automobila sada u EU iznose 10 posto. Komisija je najavila da bi mogle biti povećane za 17.4 posto za najvećeg kineskog proizvođača BYD, 20 posto za Geely i 38.1 posto za SAIC.
Za ostale kineske proizvođače koji su surađivali u istrazi prosječna carina trebala bi biti 21 posto, a za one koji nisu sudjelovali u istrazi carina bi bila 38.1 posto.
Nove carine od 4. srpnja?
Najavljene carinske stope zasad nisu na snazi. Navedeni kineski proizvođači mogu do 4. srpnja dati svoje komentare o opravdanosti izračuna tih carinskih stopa. Najkasnije do 4. srpnja Komisija će u službenom listu objaviti uredbu u kojoj se objašnjavaju privremeni nalazi koji su doveli do takvih carinskih stopa.
Ne dođe li do pomaka u pregovorima s kineskim vlastima, EU će te carine privremeno obračunati od 4. srpnja, no zapravo bi ih carinske vlasti u Uniji mogle početi naplaćivati tek kada bude objavljena konačna odluka o uvođenju kaznenih carina. To bi se trebalo dogoditi najkasnije četiri mjeseca nakon uvođenja privremenih mjera.
Strah od kineske osvete
Europski proizvođači električnih automobila koji imaju proizvodne pogone u EU već dugo se žale zbog nelojalne konkurencije električnih automobila proizvedenih u Kini jer tamošnji proizvođači uživaju znatno povoljnije uvjete u opskrbnim lancima i stoga mogu ponuditi znatno jeftinija vozila.
Međutim, postoji bojazan nekih europskih proizvođača, ponajviše njemačkih, koji su jako ovisni o izvozu na kinesko, najveće tržište automobila na svijetu, da bi Kina mogla uzvratiti uvođenjem carina na njihove automobile, što bi moglo dovesti do trgovinskog rata.