"Trenutno prolazimo kroz teško vrijeme", požalio se francuski predsjednik Emmanuel Macron tijekom obilaska pariškog sajma automobila koji je započeo u ponedjeljak (14. listopada). "Europsko tržište se smanjuje, a konkurencija iz Kine je vrlo jaka." U takvim je vremenima, kako je rekao, stoga potrebno zaštititi se kako biste proveli pravedna pravila.
"Ako neki proizvođači u Kini dobivaju subvencije, normalno je uvesti carine kao kompenzaciju za to. Inače ne igrate po poštenim pravilima. I mi to podržavamo", rekao je šef države.
Početkom listopada Europska komisija odlučila je uvesti dodatne carine na električne automobile proizvedene u Kini. Na glasovanju je Njemačka glasovala protiv. Francuska, Italija, Nizozemska i mnoge zapadnoeuropske zemlje bile su za.
Dok Bruxelles i Peking nastavljaju pregovarati o poštenom i fer odnosu u skladu s pravilima Svjetske trgovinske organizacije (WTO), spirala carinskih pritisaka se i dalje vrti. Prvo, Peking traži dodatne naknade za uvezena alkoholna pića iz EU.
Ovog tjedna je pokrenuta istraga o subvencijama EU u sektoru mljekarstva. Kako je priopćeno, kinesko ministarstvo trgovine analizira cijene velikih europskih mljekara Elvir (Francuska), Sterilgarda Alimenti (Italija) i Friesland Campina (Nizozemska). Slučajno baš sada?
"Carine su otrov"
Električni automobili "Made in China" posjeduju potencijal izazivanja pravog trgovinskog rata između Kine i EU. Rat koji gospodarstvo zapravo ne želi. Svi njemački proizvođači automobila su protiv kaznenih mjera, uključujući i BMW, prenosi Deutsche Welle.
"BMW je dio globalne mreže pogona za proizvodnju vozila, ali i dijelova i dobavljača. Tim dijelovima i vozilima mora se slobodno trgovati", rekao je Martin Boluk, viši menadžer BMW-a, na njemačko-kineskom automobilskom kongresu u listopadu u Münchenu. "BMW vjeruje u slobodnu trgovinu kao temeljno načelo i ne podržava EU carine."
"Mi u Njemačkoj trebamo Kinu kao dobavljača tehnologije", rekao je Ferdinand Dudenhöffer, direktor istraživačkog instituta CAR, koji je u Njemačkoj poznat kao "papa za automobile". Više nemamo stara vremena kada su njemački proizvođači automobila svoje tehnologije prenosili u Kinu. "Zato je suradnja Kine i Njemačke još važnija. A carine su u ovom procesu otrov."
SAD i Kanada: pioniri u carinama na električne automobile
Iza zatvorenih vrata među kineskim diplomatima vlada bespomoćnost. Mjere su politički motivirane i nisu u skladu s globalizacijom. EU je carine uvela jer su SAD i Kanada još ljetos uveli stopostotne dodatne poreze na uvoz kineskih električnih automobila.
Pozadina: politički i gospodarski odnosi Kine i SAD-a sve više trpe zbog geopolitičke situacije. Ne očekuju se nikakva popuštanja prije američkih predsjedničkih izbora 5. studenog.
Neki politički savjetnici u Pekingu već se pripremaju za scenarij po kojem bi se nepredvidivi bivši predsjednik Donald Trump mogao vratiti u Bijelu kuću. Trump je već pokazao svoju spremnost za eksperimentiranje s kaznenim carinama protiv ostatka svijeta tijekom svog prvog mandata.
Sada su i trgovinski odnosi s EU pod pritiskom. U diplomatskim krugovima govorilo se da je procedura EU nepravedna i da sadrži mjere koje se nigdje drugdje nisu prakticirale. Između ostalog se navodi kako je Europska komisija ispitala kineske proizvođače automobila o poslovnim tajnama poput tehničkih detalja o izradi baterija.
Unatoč opsežnim izjavama i dokumentima proizvođača opsega nekoliko desetaka terabajta, Bruxelles je tražio dodatne informacije. Manjak transparentnosti je prisutan, kako kaže Peking, i pri odabiru europskih proizvođača automobila za usporedbu troškova s kineskim proizvođačima. Među odabranima nema niti jednog njemačkog proizvođača automobila, nego samo kompanije iz Italije i Francuske, koje stoje mnogo slabije na tržištu.
"Priče s Divljeg zapada"
Kineski pregovarači također ukazuju i na to da je i Tesla, američki proizvođač s megatvornicom u Šangaju, isključen iz izračuna kaznenih carina. Tesla je najveći proizvođač automobila koji izvozi svoje električne automobile "Made in China" u Europu. U odluci EU Tesli je jasno dana prednost u odnosu na kineske konkurente - a također i njemačke.
"Moramo paziti da priče o Divljem zapadu iz Amerike ne preuzmemo i ovdje u Europi: recimo one po kojima bi vozila iz Kine, primjerice, mogla paralizirati promet, zbog čega treba blokirati kineske tehnologije", upozorava njemački istraživač Dudenhöffer. "To je jednostavno glupo i vodi nas na krivi put."
Kineske tvrtke poput CATL-a ili SVOLT-a, koje dobro vladaju baterijskom tehnologijom, ne mogu samo tako preko noći sustići njemačke tvrtke, rekao je Dudenhöffer. "Ni dugoročno. Zato nam je potrebna suradnja. Moramo učiti i od Kine."
Sada kineske tvrtke traže izlaz kako bi nastavile prodavati svoja električna vozila na europskom tržištu. Veće ambicije ima tvrtka Geely, koja je za automobilski kongres na njemačke ceste demonstrativno poslala hibridni automobil s kineskim tablicama.
"U Europi još nemamo pogone za proizvodnju električnih vozila", kaže Frank Klaas, voditelj komunikacija u Geely Europe. "Ali otvoreni smo prema proizvodnim pogonima. Želimo proizvoditi tamo gdje prodajemo", kaže Klaas i dodaje: "O tome ćemo svakako razmišljati u sklopu rasprava o carinama i politički nametnutim ograničenjima."