PREMDA nikada nije bio predvodnik klase talijanski mini profilirao se kao najpopularniji Fiatov model kojem reklama nikad nije potrebna da zadrži popularnost naslijeđenu od prve generacije. Trenutno su aktualne čak tri edicije modela, a mi smo testirali onu najnoviju sa zvučnim sufiksom u imenu.
Premijerno predstavljen u Frankfurtu prošle godine, obnovljeni Fiatov gradski kompakt predstavlja se kao evolucija aktualne generacije modela, ali uz bitna stilska poboljšanja praćena kvalitetnom izradom.
Za početak raščistimo nedoumicu oko Fiatove ponude i, slobodno možemo reći, obitelji Punto. Gamu čini osnovni Punto Classico, redizajnirani stari model, koji u ponudi ima 1,2 benzinski motor, a stoji 69.990 kn (sa 3 i 5 vrata).
Dalje slijedi Grande Punto, dostupan sa 1,4 benzinskim motorom i akcijskim Amore paketom opreme, a stoji 71.990 kn, odnosno 4.000 kn više u izvedbi sa pet vrata. Konačno dolazimo i do Punta Evo, koji je na hrvatskom tržištu trenutno dostupan u tri motorne izvedbe, a predviđena su dva paketa opreme, osnovni i Racing, a start je na akcijskih 75.990 kn (1.2/65 KS).
Premda je glavna novost prvenstveno vezana uz novu liniju Multiair benzinskih i drugu generaciju Multijet dizelskih motora, testni model pokretao je stari znanac, 1,4 litreni benzinac snažan 77 KS. No, krenimo redom i novosti potražimo drugdje.
Nema sumnje kako je talijanska škola dizajna usprkos "pritisku" francuskih rivala još uvijek jedna od najboljih, ako ne i najbolja u segmentu gradskih automobila kojemu Punto usprkos povećim gabaritima pripada. Solidna osnova sada je dodatno oplemenjena, posebno sprijeda, gdje se uočava novi dizajn prednje maske s upečatljivim svjetlosnim sklopovima.
Straga su novosti nešto decentnije, s tek osvježenom grafikom svjetala i novim potpisom imena modela. Novine zadiru i u odbojnike, što za epilog u konačnici ima laganu promjenu glavnih gabarita vozila. Sve u svemu, Punto Evo vješto prikriva godine i u pogledu dizajna se svojim pomalo emotivnim pristupom definitivno može nositi s rivalima.
U kabini su novosti primjetnije, a tiču se nove ploče s instrumentima, te osjetno kvalitetnije izrade (i materijala). Više je i pretinaca, a napredni Blue & Me sustav preseljen je na središnju konzolu. No, dok redefinirani odnosi na prednjoj armaturi ne djeluju egzistencijalno bitni, povratne informacije u vožnji svakako su vrijedne spomena.
Tako pri prelasku preko neravnina više nema podrhtavanja plastike praćenih neugodnim zvukovima, a i zvučna izolacija je osjetno bolja. Pozicija za vozača je pogođena, a nadopunjena je i osjetno udobnijim sjedalima. Pohvalu ćemo uputiti i na dizajn kola upravljača, kao i solidno odmjerenu ergonomiju.
Punto je i pri višim brzinama nečujan, pa kao što je rekao jedan suputnik, osjećaj vožnje je blizak onom u njemačkog kompakta. Ponuda prostora zadovoljava očekivanja, što ne možemo reći za prtljažnik, točnije visok utovarni rub. Tu je i nemogućnost otvaranja prtljažnika izvana, već samo putem tipke na središnjoj konzoli.
Red je da koju kažemo i o motoru. Starog znanca Fiatovih poklonika karakterizira zadovoljavajuća nominalna snaga od 77 KS, ali i lijenost u nižim okretajima. U kombinaciji sa tek prosječnim ručnim mjenjačem omogućava ubrzanje do 100 km/h za 13,2 sekundi uz 165 km/h maksimalne brzine.
Prosječna potrošnja je tijekom testa iznosila zadovoljavajućih 7,5 l/100 km, uz napomenu da je gradski režim ostvariv sa 8,1 l/100 km, a otvorena cesta uz manje od 7 l/100 km. Naravno, potonje vrijedi pod uvjetom da se ne prelazi 130 km/h, odnosno poviših 4.000 o/min. Ništa strašno, s obzirom da Punto osim imena nema sportskih nota, čak ni u slučaju tjeranja u visoke okretaje kada se ništa krucijalno po performanse ne dešava.
Iako će performansama zadovoljiti prosječnog korisnika, bez imalo rezerve konstatirat ćemo kako je MultiAir motor osjetno pametniji, no nažalost i skuplji izbor. Osjetno agilniji, ovaj motor troši manje i dolazi u kombinaciji sa boljim šest-stupanjskim mjenjačem.
Sve u svemu Fiat Punto Evo donosi brojne novosti, koje će talijanskom modelu podići konkurentnost, te ga istovremeno učiniti još atraktivnijim. Punto je kao i njegov prethodnik oduvijek bio tražena roba, a startni popust od 10.000 kn bit će dodatni plus u pronalasku novih kupaca.
Najkraće rečeno, ponuda starta na akcijskih 75.990 kn koliko stoji osnovna izvedba (1,2/65 KS) ograničene upotrebljivosti. Testni primjerak s dodatnim parom vrata (+ 3.000 kn) i većim motorom stoji 80.990 kn, a pridodamo li svemu metalik boju i aluminijske naplatke cijena se stabilizira na 86.868 kn, popust uključen.
Iznos je to koji bi u normalnim uvjetima bio sasvim korektan, no u vrijeme krize kada su popusti vrlo izdašni cijena Puntu neće biti najjači adut. Zato je oprema sasvim zadovoljavajuća, a ona sigurnosna i prvoklasna.
Na pozitivnoj strani vage je i činjenica kako Punto kvalitetom više ne odudara od najjače konkurencije, a na ruku će mu ići i moderni motori. No, o tome drugom prilikom.
Fiat Punto EVO |
|
Važnija serijska oprema: |
|
Zračni jastuci za vozača i suvozača |
|
Zračni jastuk za koljena vozača | |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dodatna oprema Cijena (kn) |
|
Metalik boja |
|
15" alu naplatci; gume 185/55 |
|
Fiat Punto Evo 1,4 8V (5V) |
|
Cijena testiranog vozila |
|
Cijena s popustom (- 10.000 kn) | |