KAD govorimo o vodećim sportašima kompaktne klase malo tko će se sjetiti da Ford svog konja za utrku ima. I to kakvog, pokretanog gromoglasnom strojčinom postavljenom na jednu od najboljih platformi segmenta. Naravno, u pitanju je Focus ST, zadnja stepenica do ulaska u natjecateljske vode i beskompromisnog RS-a.
Život na staroj slavi je danas gotovo nemoguć. Uz izuzetak Golfa GTI na scenu su stupili neki novi igrači poput Meganea RS, Mazde3 MPS i Seata Leon Cupra. Mi, koji smo odrasli vjerno se klanjajući Fordovim pulenima s Cosworthovim potpisom već smo odavna umirovljeni u obiteljske škatulje u kojima svaki tračak sportskog duha zatire dizelski motor i galama potomaka na stražnjim foteljama.
Zatrpani prtljagom ponekad zastranimo i pritisnemo gas, no i prije no što crni dim zakulja odostraga, s desna dolazi Ona i upozorenje brže od uvijek revnih organa reda.
No, žalopojke i sjećanja na stara dobra vremena valja zadržati u četiri zida, a priliku da se isproba rasni sportaš u novom izdanju iskoristiti, po mogućnosti i ocijeniti u direktnom duelu s konkurencijom. Tako i bi.
Na test smo podigli Focusa ST u pomalo neemocionalnom srebrnom finišu. Nije da srebrna boja loše stoji, ali već prepoznatljiva narančasta puno bolje pristaje automobilu koji ima puno toga za pokazati. Upravo stoga sam i uspio boljoj polovici podvaliti Focusa kao klasičan model, ali s nešto bogatijom opremom i sportskim paketom. Uostalom, tko se još sjeća da smo vozili 2.0 izvedbu jednake boje i slične opreme.
Što se tiče ostalih dodataka, poput izbačenih blatobrana, povećih 18-inčnih aluminijskih naplataka (inače odličnog dizajna, op.a) i krovnog spojlera, to se sve da već nekako objasniti. Pa čak i dekorativna ST oznaka na boku, dok dvostruki ispuh ionako nije na horizontu nježnijeg spola.
Premda pedantno, njeno oko će teško uhvatiti manji zazor oko kotača, kao posljedicu ugradnje sportskog ovjesa i spuštanja za 15 mm. Krajičkom oka ocjenjujem vanjštinu, kimam glavom i rezimiram kako 75 eura doplate za zatamnjena stakla definitivno spada u pametnu kupovinu.
Na "sreću" pa poveća dvoja vrata na boku nisu coupeovski lišena okvira prozora. Nema sumnje kako je decentno dodana sportska nota u Fordu solidno odrađena, automobil djeluje gotovo pitomo. Hm, samo da mi je ta narančasta boja.
Pogled unutra otkriva odličnu osnovu predstavljenu posljednjim redizajnom. Kvalitetni materijali, njemačka preciznost, a vrijeme će pokazati, opet odlična ergonomija ostaju polazne točke Focusa. Izvedba ST donosi još sportska Recaro sjedala i uvijek dobrodošle "čuke" za pritisak i temperaturu ulja, te pritisak turba.
Novost je i aktivacija motora tipkom postavljenom na konzoli između sjedala. Sve ostalo je u načelu isto, bez ikakvih pretjerivanja i neukusa, pa se lako može i kabina prodati "suvozaču" pod normalnu. Budućim vozačima možemo samo napomenuti da je sve odlično pogođeno, od volana do pozicije mjenjača, a jedino privikavanje iziskuje za ovaj tip vozila (pre)visoka pozicija sjedenja.
Nije potrebno napominjati kako je standardna oprema potpuna. Uključuje sve što se očekuje, audio-sustav, elektrifikaciju i cjelokupnu sigurnosnu logistiku. Da, ESP se može isključiti, a grip volana je odličan.
Focus ST i dalje pokreće 2,5-litreni pet-cilindarski turbo motor, koji u okviru Fordove nomenklature ima prišivenu oznaku Duratec. Ono važno je da razvija 225 KS i 320 Nm, a sve isporučuje na prednje kotače. Suhoparno rečeno, omogućuje ubrzanje do 100 km/h za 6,8 sekundi i maksimalnih 241 km/h. Da, u pitanju je prava zvijer, koja se na sreću ljubitelja brze vožnje tako i glasa.
Zvuk motora je odlično pogođen. Motor zadovoljno prede već od niskih okretaja i zove na stiskanje gasa. Surov i krajnje moćan, ovaj pet-cilindraš se snagom može mjeriti s rivalima, no njegova najjača karta pripada domeni elastičnosti. Strelovita međuubrzanja u višim stupnjevima prijenosa redovito su za nekoliko sekundi bolja od izravnih konkurenata, što će reći kako Focus ST nošen maksimalnim momentom već od 1.600 o/min (do 4.000 o/min) ne posustaje ni u višim stupnjevima prijenosa.
Tako će u šestom stupnju prijenosa od 80 do 120 km/h ubrzati za 8,6 s, a u stupnju niže za 6,7 s, dok će 200 km/h nabrati u manje od pola minute.
No, za postizanje odličnih voznih osobina i ostala mehanika mora biti uvjerljiva. Najveće pohvale zaslužit će upravljač, čiji otpor serva je moguće podesiti u tri razine (sport, standard i comfort). Dostojan zadatka je i mjenjač, ručni sa šest stupnjeva prijenosa i vrlo preciznim hodom. Posao će više no korektno odraditi i potentne kočnice (320 mm naprijed i 280 mm straga) dostojne nekadašnjeg RS-a, te ne toliko tvrdi ovjes. Opruge su tvrđe nekih 30 posto, a stražnja stabilizacijska šipka za minimalnih 5 posto. Najkraće rečeno, užitak je zajamčen.
Oni manje hrabriji mogu otići na autocestu, ubaciti u šesti stupanj prijenosa i zaglaviti tempomat na željenu brzinu. Nije važno koju jer će ST bez većih napora svladati sve uspone, ostavljajući iza sebe višestruko skuplja i razvikanija imena. I pritom će biti udoban za sve putnike. Zasmetati može tek nešto viša razina buke vjetra.
A što se potrošnje goriva tiče ona će, koristite li potencijale automobila, biti redovito dvoznamenkasta. Vožnju na dionici Zagreb - Rijeka pri brzini od 140-150 km/h odradit ćete s manje od 11 litara, a u gradu će auto piti i do 14 litara. Prosjek testa od 13 l/100 km čini nam se sasvim korektan.
Ford Focus ST starta cijenom od 213.826 kn, što je niže od konkurencije i ujedno jedan od manjih iznosa potrebnih za ulazak u svijet sporta, a uz zadržavanje svakodnevne upotrebljivosti. Tražite li sportski automobil za svaki dan, za korektno odrađivanje obiteljskih potreba i za vikend užitke, a pritom ne želite da na svakom semaforu u vas upiru prstom, Focus ST je definitivno pravi izbor. Možda i najbolji.
Važnija serijska oprema (razina ST): |
|
|
|
Dodatna oprema *Cijena (kn) |
|
|
|
Cijena testiranog vozila |
|
Cijena |
|
*Cijene su informativne; 1 eur = 7,35 kn |