Veliki su noviteti koji se tiču autoosiguranja budući da je usvojen Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu. Pravilnik je donijela Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (HANFA).
>>Stižu velike promjene za autoosiguranja. Usvojen novi pravilnik, evo detalja
Pravilnik prati izmjene zakona
Ovaj pravilnik trebao bi biti olakšanje za vozače, kako su to najavili iz HANFA-e. On je dio zakona o obveznim osiguranjima u prometu koji je donesen poslije Nove godine. Izmjenom zakona, hrvatski nacionalni propisi uskladili su se s EU Direktivom.
U zakon su prvi put uvrštena i autonomna vozila, što je jedan od preduvjeta za Rimčeve robotaksije. Zakonom se regulira i pravna pozicija tzv. vozila za osobni prijevoz, poput električnih bicikala i romobila.
Novi zakon tako je proširio odgovornost osiguravatelja i zaštitu trećih osoba, dakle onih koji su oštećeni u nekoj nesreći i kojima se šteta naplaćuje iz obveznog osiguranja koje ima vlasnik vozila koje je skrivilo nesreću. Sukus bi bio taj da osiguravatelji sada teže izbjegavaju plaćanje odšteta.
Ovo su ključne stvari koje se mijenjaju
Izdvojimo kako su osiguravatelji ovako obvezni uzeti u obzir nalaz i mišljenje neovisnog vještaka, ali i da neće smjeti uvjetovati rješavanje odštetnog zahtjeva ili isplatu naknade štete sklapanjem nagodbe ili popravkom vozila kod određene servisne radionice.
Rok za naknadu sada treba biti 15 dana od slanja utemeljenog odgovora ili najkasnije u roku od 60 dana od dana zaprimanja odštetnog zahtjeva.
U pravilniku stoji i da osiguravatelji moraju bez odgode pisanim putem obavijestiti oštećenu osobu o zaprimljenom zahtjevu, njegovom statusu te pravima oštećenih osoba tijekom postupka.
Đureta (HUAS): Osiguravajuće kuće do sada nisu bile korektne, sad se mijenjaju pravila igre
Po pitanju pravilnika i mogućeg poskupljenja smo se obratili vodećim osiguravajućim kućama koje djeluju u Hrvatskoj. Dobili smo odgovor samo od Wiener osiguranja, koje je navelo da trenutno nisu u mogućnosti komentirati novi Pravilnik.
Antonio Đureta, predsjednik Hrvatske udruge auto struke, koja je u sudjelovala u izradi novog zakona, za Index govori kako ovaj pravilnik mijenja stvari.
"Do sada su osiguravatelji odlučivali sami kako će rješavati pojedini odštetni zahtjev, kako će rješavati štetu i vodili su odštetni zahtjev kako njima odgovara. Takav model i način u praksi se pokazao kao izrazito nekorektan, nepravilan i uvijek na štetu samih vlasnika vozila.
Zato što vlasnici nisu imali dovoljno novca, patili su i autoservisi, dolazilo je do problema nedostatka novca da se vozilo vrati u prvotno stanje. Isto tako, tu su od strane osiguravatelja i bile te nagodbe, koje su po mom mišljenju bile protupravne jer ne predstavljaju adekvatan novčani iznos, dovoljno pravedan da čovjek popravi vozilo i vrati ga u prvobitno stanje", govori Đureta.
"Prije su se nudili smiješni iznosi za nagodbu"
Ističe da je zato HUAS počeo ovu priču prvo kroz Ministarstvo financija.
"Stranka u odštetnom zahtjevu sad ima pravo priložiti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu servisne radionice. Inzistirao sam da se neke stvari i dodatno uvedu, to su određeni podzakonski akti, usvojeni su neki prijedlozi i rješavanje same procedure odštetnog zahtjeva upućeno je na HANFA-u, koja je sad donijela pravilnik", govori.
"Naš je savjet da stranke nakon događaja u kojem je nastala šteta, kad se ispuni Europsko izvješće i fotodokumentira nesreća, pođu na popravak u servis po njihovom izboru. Skraćuju se i rokovi. Osiguravatelji su prije krivo procjenjivali štetu, nudili su se smiješni iznosi za nagodbu.
Ovo mijenja pravila igre i omogućuje bolji položaj ljudi, samih korisnika. Sad je jednostavno, nakon nesreće ispuniti Europsko izvješće, koje postaje pravi odštetni zahtjev, i otići u servis po svom izboru", objasnio je.
Hoće li doći do poskupljenja?
Poskupljenje autoosiguranja iz godine u godinu je sve veće. Osnovno osiguranje je obvezno pri registraciji vozila, a ako ste prošle godine osiguranje vozila platili primjerice 160 eura, ove ćete godine platiti gotovo 200 eura.
>>Narasle cijene autoosiguranja, vozači nezadovoljni. "Dobro je da može na rate"
"To je 60 eura, točnije 63 eura, odnosno skuplje nego prošle godine. Lani je to bilo 130 eura, plus neka naknada za vučnu službu, uglavnom sve skupa 45. Ove godine je to ispalo više od 200 eura. Osjeti se...", kazao je Zagrepčanin Vlatko Štih za RTL.
Đureta je iznio svoje mišljenje.
"Ove izmjene ne doprinose poskupljenju, samo se mijenja zakonski okvir, to je jedna procedura koju sad osiguravatelji moraju poštovati. To je samo procedura koja će dati veća prava vlasnicima vozila. Moguća su poskupljenja oko inflatornih pritisaka", rekao je.
Osiguranja su poskupjela preko 40 eura od 2019.
Nuša Pasarić, voditeljica grupe proizvoda u tvrtki Kompare, nezavisnom zastupniku osiguranja u Hrvatskoj, podsjeća za Index da se pravilnik ne odnosi na dobrovoljna osiguranja, kao što je kasko, već samo na obvezno autoosiguranje. Za poskupljenja je rekla da su moguća, ali da najviše ovise o inflaciji te rastu cijena dijelova i satnice servisera.
"Trenutno nemamo najavljena poskupljenja, ali prema našim podacima o prosječnoj premiji osiguranja od automobilske odgovornosti, u posljednjih je 5 godina cijena narasla za 29%, što prati stopu inflacije koja je bila 28.89%", kazala je.
Prosječno poskupljenje tako iznosi 34 eura, naspram 2019. godine. Tu se radi o iznosu bez PDV-a. S PDV-om je cijena 42.5 eura.
"Smatramo da neće doći do povećanja cijena zbog ovog pravilnika, ali drugi bi faktori, poput inflacije, mogli djelovati", zaključila je Pasarić za Index.
Iz Hrvatskog ureda za osiguranje su nam naveli kako će se uz potrebe nadzora osigurateljima povećati administracija i troškovi, ali i kako se "nadaju da to neće u većoj mjeri utjecati na visinu polica osiguranja od automobilske odgovornosti".
Udruženja osiguratelja: Servisne radionice ni dalje neće biti arbitri
Osim Hrvatskom uredu za osiguranje, obratili smo se i Udruženju osiguravatelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Oba udruženja su upozorila na "izjave pojedinih udruga servisnih radionica". Smatraju kako oni i dalje neće arbitrirati te da se pojedinim izjavama zbunjuju korisnici.
Iz Udruženja osiguratelja navode kako te udruge plasiraju pogrešne informacije i nepostojeće zakonske odredbe i odredbe pravilnika, što potrošačima može samo prouzročiti dodatne neugodnosti. Dodali su da sustav naknade šteta u automobilskom osiguranju funkcionira odlično.
"Jedine strane u tom odnosu, koji se temelji na izvanugovornoj odgovornosti za naknadu štete, su oštećena osoba i osiguratelj koji moraju postići sporazum oko osnovanosti i visine štete, a to svakako nije servisna radionica.
Određene grupe servisnih radionica plasiraju neosnovane teze kako će one vršiti usluge 'arbitra' te određivati visinu štete, pokušavajući vrlo često naplatiti potpuno netržišne cijene popravka uz ionako nametnute najskuplje rezervne dijelove u ovom dijelu Europe, prikrivajući vlastitu neefikasnost u poslovanju koja bi trebala padati na teret hrvatskih građana", dodaju iz Hrvatskog ureda za osiguranja.
"HANFA je jasna"
Vrijedi istaknuti kako HANFA ne napominje kako je jedino bitno mišljenje servisne radionice nego i neovisnog vještaka, koji se u odgovoru ovih udruženja ne spominje.
"Osiguratelji su obvezni uzeti u obzir nalaz i mišljenje neovisnog vještaka te ponudu ili račun za popravak štete ovlaštenog pružatelja usluga kojeg je oštećena osoba osobno izabrala. Svako neprihvaćanje takvog nalaza ili računa mora biti obrazloženo", jasno stoji na stranicama HANFA-e.
Index se obratio HANFA-i pitajući da nam objasni sprječava li nešto osobu koja je doživjela prometnu da ode odmah u servis, odnosno je li moguće donijeti zatim neovisnu procjenu štete. Do kraja napisa nismo dobili odgovor.
Đureta je za Index prokomentirao ove izjave, kazavši kako ništa ne sprječava oštećenika da napravi navedeno.
"Zadnjih 20 godina obmanjivali su javnost da su oštećenici dužni ići na procjenu u osiguranje, pootvarali su procjenilišta, govorili da je njihov izvid štete svetinja. Za to nisu imali nikakvo pravno uporište.
Sad dok smo nametnuli Pravilnik, stvari se mijenjaju. HANFA i dalje ne spominje u Pravilniku obveznu procjenu u osiguranju. S druge strane nudi mogućnost vlasnicima vozila na neovisnu procjenu i ponudu servisa. Time se približavamo procesu obrade i isplate štete kako je na zapadu EU", rekao je.