Karavani za pamćenje

 Foto: Aston Martin, Bentley, Mercedes, Sbarro, Bertone, Zagato, Jankel, Ferrari

IAKO karavane često povezujemo sa obiteljskom ulogom doživljavajući ih kao dosadna prometala u kojima se ljeti i zimi odrađuju seobe naroda, postoje primjerci koje bi svaki ljubitelj vožnje volio u svojoj ergeli. 
 
Dovoljno je sjetiti se Audija i njegove RS linije i stvari odmah sjedaju na svoje. Tu je i Volvo koji je modelom 850 u R verziji stekao brojne štovatelje, pa čak i pokrenuo cijeli novi pokret obožavatelje. No to su sve automobili koji se u osnovi vizualno ne razlikuju pretjerano od običnih karavana, a i naklada im je danas tolika da se za jednim Audijem RS6 sa moćnim V10 motorom kakav pokreće Lamborghini Gallardo neće baš svatko okrenuti. 
 
Postoje i karavani, prava čudesa na kotačima, koji su nastali kao plod eksperimentiranja, bilo određenih karoserijskih kuća ili pak kao želja ekscentričnih i vjerojatno vrlo razmaženih milijardera. Kad je potonje u pitanju apsolutni broj 1 je Sultan od Bruneja, koji strastveno skuplja automobile, a ima poseban fetiš na brze karavane i unikate. Pridodamo li svemu žutu boju na koju se najviše pali i budžet mjeren doslovno u milijardama USD jasno je da postoji veliki potencijal za stvaranje automobilskih umjetničkih (ne)djela. Tehnika u savezu s neukusom najstrašniji je neprijatelj umjetnosti, rekao je Goethe, a kad je automobilski dizajn itekako je u pravu. 
 
Aston Martin
 
U Aston Martinu su često eksperimentirali s karavanima, a posebno tzv. shooting brake izdanjima s dvoja vrata. Prvi značajniji uradak seže u doba modela DB6 koji je izrađen u takvom izdanju. Nešto kasnije slične izvedbe dobili su Porsche 944 i Audi UR Quattro.
 
 
Tijekom 1980-tih pažnju je plijenila Lagonda Wagon, po našem sudu vrlo cool automobil. Nažalost i prokleto kvarljiv i skup. Jedan je primjerak postigao na aukciji zavidnu cijenu od  200.000 EUR.
 
Početkom 1990-tih AM predstavlja karavan u obliku modela Virage izrađenog u izdanju s tri i pet vrata. Proizvedeno je bar šest primjeraka, a početna cijena bila je oko 165.000 GBP. Sada mu je cijena na aukcijama redovito i do tri puta viša.
 
 
U novijoj povijesti Zagato je ponudio Shooting Brake izdanje, a potom je predstavljen i Rapide u karavanskom izdanju od strane Bertonea. Naravno, proizveden je po samo jedan primjerak, bar službeno. Govorka se da ih je Bertone nudio po cijeni nešto višoj od milijun EUR.
 
 
Maserati Bellagio Fastback
 
Predstavila ga je 2008. godine uskrsla talijanska kuća Carrozzeria Touring Superleggera, a i danas se nalazi u ponudi. Iako vrlo rjedak zna se pojaviti na automobilskim aukcijama gdje postiže cijenu od oko 170.000 EUR. 
 
 
Ferrari 456GT Venice
 
Model potpisuje Pininfarina, a nastao je na zahtjev, pogađate, brunejskog sultana. Proizvedeno je sedam primjeraka, od kojih jedan u žutoj boji, a sultan ih je preuzeo šest. U Venice seriji izrađen je i nepoznat broj limuzina, kao i poneki kabriolet.  
 
 
Oldsmobile Toronado AQC Jetway 707
 
Sa 8,4 metara ovo je najdulji karavan ikad proizveden. Ima četiri para vrata, može prevesti do 15 osoba, a podignuti krov je dobio staklene panele. Američki karoserista AQC radio je prerade za potrebe hitne pomoći i ostale državne službe, a navodno je proizvedeno stotinjak primjeraka.
 
Na aukcijama postižu cijenu od tek nekoliko tisuća USD. S razlogom. 
 
 
TAG Sbarro Function Car
 
S preko tri tone mase ovo je definitivno najteži karavan. Nastao je potkraj 1970-tih na osnovi Cadillaca Eldorado, a na zahtjev saudijskog biznismena. 7,2 metara dugo čudo s tri osovine pokreće 8.2 V8 sa preko 350 KS.
 
 
Interijer je bogato opremljen i doslovno predstavlja ured na kotačima spreman da pojuri do 170 km/h. Plan je bio proizvesti 25 primjeraka, no interes je izostao.  
 
Mercedes S (W140) Wagon
 
Iako nije nikada bio u standardnoj ponudi Mercedesa ovaj je model čak i stekao određenu dozu popularnosti. Sve što je trebalo napraviti je kupiti jednog "genšera" i onda ga proslijediti na preradu. Cijena sitnica, oko 100.000 USD.
 
Proizvedeno je oko 100 primjeraka ovog modela sa sedam sjedala. 
 
 
Nešto kasnije ponuđena je i mogućnost prerade novije generacije (W220), i to po upola nižoj cijeni. 
 
Bentley Val d’Isere
 
Idealan karavan za odlazak na skijanje u švicarske Alpe je ustvari prerada modela Bentley Turbo R s početka 1990-tih. Pogon je na sve kotače, a proizvedeno je ukupno 11 primjeraka.
 
 
Nudio ga je Jankel, a većina je završila kod prije spomenutog sultana.
 
Isti voli surađivati sa Bentleyem, pa je naručio i SUV model, iako ga do dolaska Bentayge nisu imali. Ali novac čini svoje, pa je stvoren Dominator na osnovi Range Rover sa motorom iz Continentala R. Proizvedeno ih je ukupno šest, a svi su završili kod sultana. 
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.