Screenshot: YouTube
U EUROPI u svakoj sedmoj nesreći sudjeluje pješak, a posljedice su redovito fatalne, pa ne čudi što EuroNCAP ovom vidu sigurnosti posvećuje posebnu pažnju.
Iako su zdrav razum vozača, ali i ponašanje pješaka presudni u izbjegavanju prometnih nezgoda i većih ozljeda, postoje objektivni faktori koji utječu na stupanj ozljeđivanja pješaka u koliziji s vozilom. Kada već dođe do naleta na pješaka energija udarca osim o brzini kretanja vozila, ovisit će i o geometriji, a tu najveći utjecaj ima upravo površina vozila i njena sposobnost da apsorbira energiju.
Stupanj zaštite pješaka provjerava se testom prednjeg kraja vozila što osim poklopca motora uključuje odbojnik i vjetrobran, a potom grupa stručnjaka procjenjuje stupanj rizika od ozljeđivanja pješaka, i to u regiji glave, zdjelične kosti i nogu. Naravno, ukoliko automobil ima sigurnosni sustav detekcije pješaka i autonomnog kočenja steći će dodatne bodove.
Tražimo li one najbolje po pitanju zaštite pješaka dolazimo do Mazde MX-5. Sasvim logično sa obzirom na oblik prednjeg kraja i masu, ali i činjenicu da se radi o novoj generaciji modela koji je projektiran da minimizira ozljede pješaka.
Japanski roadster osvojio je maksimalnih 93%, odnosno 33,7 bodova.
Na drugom mjestu nalazi se još jedan roadster. Vremešni BMW Z4 osvojio je 91%, odnosno 33,1 bodova, što je neznatno lošije od Mazde. Idući na redu je Infiniti Q30, koji usprkos agresivnoj prednjici nije puno lošiji od prije spomenutih roadstera. 33 bodova, odnosno 91% je odličan rezultat.
U društvu najboljih "zalutao" je i Volvo V40, jedini iz 2012. godine. Osim što je ostvario najbolji rezultat prije tri godine i osvojio pet zvjezdica ovaj se model iskazao i u području zaštite pješaka. Recimo kako je Volvo najbolji u pogledu zaštite glave pješaka u konkurencijiji svih testiranih vozila, dok je nešto opasniji za zdjelicu pješaka.
Top 5 završavamo još jednom Mazdom, modelom CX-3, koji je u Top 5 ušao sa 84% i 30,3 bodova. Zanimljivo je da je u pitanju crossover model, a stupanj zaštite istovjetan je Mazdi 2 i bolji od svih noviteta (osim spomenutih) koji su na tržište stigli u posljednjih godinu dana.
Od svih spomenutih jedino su Infiniti Q30 i Volvo V40 postigli i ukupno maksimalnih pet zvjezdica za sigurnost.
Ako tražimo one najgore stvar je sasvim jasna, što stariji model to je sigurnost za pješaka gora. Ako ćemo ipak cjepidlačiti najgori bi u 2009. godini bio Volvo C30 sa tek 26%, a dalje bi slijedili Mercedes C klase (30%), Peugeot 3008 (30%), Audi Q5 (32%) i Citroen C5 (32%).
Već godinu kasnije stvar je kudikamo bolja, najgori Citroen C4 na račun zaštite pješaka dobiva 43%. 2011. godinu kao najgori zaključuje Renault Fluencea sa 37%, ali zato Jaguar XF koji je godinu prije bio na samom dnu redizajnom dolazi na čelo s 62% zaštite pješaka.
2012. godine neslavno je prošao japansko-francuski trio Aygo/107/C1 od kojih je neznatno gori bio samo Isuzu D-Max, osjetno veće vozilo. 2013. godine na scenu dolazi po pitanju zaštite pješaka katastrofalni VW T5 sa tek 32%, dok su godinu nakon najgori bili Dacia Logan MCV i nitku drugi doli maleni Smart.
Bez obzira na sve rečeno možemo se vratiti na početak i potaknuti posljednjim događanjima na zagrebačkim ulicama reći kako je tip automobilu na kraju ipak sporedan čimbenik. Alkohol i nepažnja u kombinaciji s agresivnim stilom vožnjom ostaju presudni kad je u pitanju fatalnost ozljeda pješaka, ali i stradavanje u prometnim nezgodama općenito.