NIJE važno jeste li BMW-ov fan ili zazirete od bavarske marke, ali kada isti osvoji pet od ukupno dvanaest nagrada, uključujući glavnu, možete samo čestitati i složiti se sa žirijem u njihovom sudu otkud dolaze vrhunska strojarska dostignuća.
Ovogodišnju postavu žirija činio je 61 automobilski novinar iz 29 zemlje svijeta. Još jednom pokazalo se kako tehnika ne pozna kulturne i ine granice, a najviše razloga za zadovoljstvo što je tomu tako je (opet) imao BMW. Nakon što je prošle godine pokupio sve važnije nagrade u gornjem domu motora, isto se ponovilo i ovaj put.
Jedina razlika je u tome što je prosjek od četiri nagrade godišnje izgleda stvar prošlosti. S ukupno pet osvojenih nagrada BMW sada na saldu ima čak 31 nagradu za motor godine čime je postao apsolutni vladar u domeni tehnologije motora s unutrašnjim izgaranjem.
Najbolji motor na svijetu iz 2005. godine zadržat će titulu još barem godinu dana. Naravno, radi se o 5.0 V10 atmosferskom benzinskom motoru koji se ugrađuje u modele M5 i M6, a razvija 507 KS i 520 Nm.
Isti motor osvojio je još dvije nagrade. Osim što je najbolji u svojoj klasi (zapremina veća od 4 litre), isti je osvojio priznanje "Best Performance Engine 2006". U potonjoj klasi BMW-u u rep gledali su opet Ferrari F430 i Mercedes AMG. Ovaj motor je u dvije godine osvojio čak sedam nagrada.
Tu priča o bavarskom proizvođaču ne završava. Iako je konkurencija svakim danom sve brojnija, u klasi motora zapremine od 3 do 4 litre šesti put zaredom pobjeđuje 3.2-litreni redni šest-cilindraš. 343 KS snažan benzinac je dosad osvojio ukupno osam nagrada, a odnedavna se ugrađuje i u model Z4 (roadster i coupe).
Sudeći po svojim mogućnostima, još će dugo vremena biti prodajni hit bavarskog proizvođača. Iza sebe je ostavio Toyotin hibrid iz modela GS450h (Lexus), te Porscheov 3.8-litreni motor iz 911-ice. I dok spomenuti motor osvaja lakoćom razvijanja snage i predivnim zvukom, dizelski dragulj iz modela 535d obogaćen twin-turbo tehnologijom osvaja žiri kako snagom tako i potrošnjom goriva.
U klasi motora zapremine od 2.5 do 3 litre BMW nije strahovao, jer je na drugom mjestu još jedan njihov motor, 3-litreni benzinac (modeli 330i, 530i, 630i...)
Prva nagrada za Subaru, hibridi uvjerljivi
Od ove godine na listu osvajača stiže i jedan new entry. Radi se o 2.5-litrenom turbo motoru boxer koncepcije, kojeg potpisuje tko drugi nego Subaru. Prošlogodišnji pobjednik, Hondin 2.2 i-CTDI morao se zadovoljiti trećim mjestom, dok se na drugo probio opet jedan BMW, benzinac iz modela 325i & Co.
Pobjednik je Volkswagenov TFSI motor, Hondin motor iz Civica Type-R je drugi, dok je treći opet Hondin motor iz modela S2000. Mi ćemo samo reći da to ne mora nužno značiti kako je Golf GTI bolji od Hondinog kompakta. Hm, dovoljno informacija za nove rasprave, zar ne?
No, u segmentu do 1 litre zapremine još je uvijek neuhvatljiv Hondin 1.0 IMA sustav iz modela Insight, koji je pokupio više simpatija od Toyotinog tricilindraša iz gradskih mališana Aygo-C1-107.
I što sada?
OK, podijeljene su nagrade i postavlja se pitanje što sve to znači? Pa osjetno više od izbora za automobil godine. Prije svega iz razloga što je manje parametara pri odlučivanju, a time i manje prostora za kompromise.
Isto tako u pogledu napredne hibridne tehnologije Honda i Toyota su još uvijek broj jedan, i to bez obzira radi li se o moćnim V6 motorima (Accord V6, GS450h) ili malim štedišama (Civic, Insight, Prius).
Što se tiče novosti, dvije se posebno ističu. Njegovanje tekovina boxer tehnologije motora konačno se isplatilo japanskom Subaru-u. Također, Volkswagenova ulaganja u nove tehnologije donose prve plodove, a najbolji dokaz da je wolfsburški div na dobrom putu su TFSI i TSI motori.
Naravno, sve rečeno je na osnovi izrečenih ocijena, dok će praksa pokazati jesu li nagrade doista upućene na pravu adresu.
Miljenko Nikolić