S njima je počela priča o uspjehu Volkswagena. Stvorili su njemačko gospodarsko čudo

Foto: Shutterstock

Je li Volkswagen samo još jedan običan njemački automobilski koncern? I jesu li njegovi automobili obični automobili? Za generacije Nijemaca odgovor na ovo pitanje je sasvim jasan: Nije i nisu.

Marka Volkswagen se kroz generacije utisnula u kolektivni DNA Njemačke. Bez obzira na to radi li se o modelima poput Bube, transportera Bullija, Golfa, Caddyja ili Passata, Volkswagenovi modeli kod mnogih Nijemaca rođenih prije 1990. godine bude sjećanja i emocije.

I baka vozi Golf

Jer nekako su svi u Njemačkoj barem jednom vozili neki od VW-modela - od hipija do baka i obitelji, od brzih vozača do policajaca i vatrogasaca, piše Deutsche Welle.

Mnogim Nijemcima posebno je u sjećanju ostala vožnja preko Alpa u Bubi, dok još nije postojao tunel ispod Gottharda, ili odlazak na Korziku s prijateljima u VW-transporteru. Caddyjem, koji je do početka rata 1992. montiran i u VW-joint ventureu u Sarajevu, bilo je moguće organizirati selidbu jer su krevet, ormar ili stol bez problema mogli stati u njegov prtljažnik.

Made in Wolfsburg, Made in Germany

Ovaj nostalgični pogled u prošlost ostaje zabilježen, posebno u trenutačnoj krizi. Zauvijek se usadio u njemačko kolektivno pamćenje. Priča o uspjehu modela kao što su Buba, Bulli, Golf i drugi nije samo priča o Volkswagenu već odražava i njemački gospodarski oporavak nakon Drugog svjetskog rata. Ona odiše duhom njemačkog gospodarskog čuda, piše DW.

"Volkswagen je više od obične marke automobila. On Nijemcima daje i osjećaj sigurnosti", piše autor Jan Grossarth u listu Die Welt. "VW je simbol iskonskog povjerenja u poslovni model Njemačke."

Buba: Od narodnog do kultnog automobila

Priča o uspjehu VW-a počela je s Bubom. Ovo vozilo, čiju je proizvodnju 1935. potaknuo Adolf Hitler, preimenovano je nakon Drugog svjetskog rata u Volkswagen - u prijevodu "narodni auto". Buba je brzo postala prodajni hit i na kraju - bez obzira na nacističku povijest svog nastanka - stekla kultni status širom svijeta. Već u prosincu 1945. prva poslijeratna Buba sišla je s tvorničke trake.

Deset godina kasnije već je prodano milijun primjeraka. U 1960-im godinama ime Käfer (Buba) je postalo službeno, a automobil je osvajao tržišta širom svijeta - u SAD-u, Brazilu, Meksiku i Kini. Ukupno su prodana gotovo 22 milijuna Buba. Posljednja Buba izašla je iz tvornice u Meksiku 30. srpnja 2003. godine.

Transporter Bulli kao simbol njemačke nacije

Međutim, nije samo Buba bila ta koja, kako se kaže u čuvenoj reklami iz 1968., "vozi, vozi i vozi". Automobilski stručnjak Christoph Bauer opisuje transporter Bulli kao "najprijateljskije lice u povijesti automobila" i pojašnjava: "On je magarac za vuču i prenošenje tereta, pokretna kućica, vatrogasno vozilo, taksi, vozilo hitne pomoći i svojevrsno lifestyle-vozilo. Praktički ne postoji ništa što on ne može."

Tehnički gledano, mali transporter T1 temelji se na Bubi. Izvorno je bio namijenjen zanatlijama i majstorima, kojima je trebalo vozilo za prijevoz alata i materijala. Između 1950. i 1967. godine u Njemačkoj je prodano 1.8 milijuna ovih VW-transportera.

Golf: "Harmonija koja se osjeća"

Naredni korak u priči o uspjehu VW-a, a time i brenda Made in Germany, bio je dolazak Golfa 1974. godine. Sada je na tržištu osma generacija ovog vozila. S preko 35 milijuna prodanih primjeraka Golf spada među najprodavanije modele automobila na svijetu. Uz njega su odrastale cijele generacije. Pisac Florian Illies nazvao je generaciju odraslu uz ovo VW-vozilo Golf-generacijom, slično američkoj X-generaciji.

Golf je također bio uspješan na svjetskom tržištu: model se proizvodio i u Brazilu, Južnoj Africi, Kini, SAD-u, ali i u sarajevskom TAS-u, a prilagođavan je specifičnim potrebama svakog tržišta. Za Jana Linnenkampa, predsjednika Zajednice entuzijasta Golfa 1, to je "automobil bez klasnih podjela". "Jer Golfom su na posao dolazili kako šefovi klinika tako i tajnice, a poštari raznosili poštu", pojašnjava Linnenkamp.

Gospodarsko čudo u opasnosti?

No što se sada događa s VW-om? Je li to gospodarsko čudo u opasnosti? Je li koncern Volkswagen postao žrtva vlastitog uspjeha? I hoće li Njemačka, koja preko savezne pokrajine Donje Saske ima vlasnički udio u VW-u, ostati uz Wolfsburg?

Iako još nije jasno hoće li i kako koncern izaći iz trenutačne krize, jedno je sigurno: budućnost VW-a nije samo pitanje nostalgičnih osjećaja već i političko pitanje.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.