Klima u autu nekad je predstavljala luksuz, a danas je dio opreme za preživljavanje.
S dolaskom prvog toplinskog vala mnogi su u svojim automobilima bili primorani upaliti klimu. U protivnom, automobili bi postali pećnice na kotačima i opasni za zdravlje jer u vrućim vozilima mnogi mogu biti i životno ugroženi.
I doista, klima je danas potreba bez koje se ne može, pa ne čudi što je na gotovo svim novim automobilima dio serijske opreme. Pritom se stječe dojam da u pojedinim automobilima klima bolje radi. Najčešće je ipak posrijedi nešto drugo - pogrešno korištenje ili nedovoljno održavanje.
Motor mora raditi
Izuzmemo li električna vozila, jasno je da s ugašenim motorom neće biti ništa od rada klima-uređaja. Upravo tako, za pogon klima-uređaja potrebna je struja, a nju daje alternator, koji pokreće motor, odnosno benzin.
Da, klima indirektno utječe na potrošnju goriva, ali manje nego, primjerice, otvoreni prozori pri vožnji od 90 km/h. U tom slučaju otpor zraka imat će daleko veći utjecaj od klime, koja ne pije više od pola litre goriva na 100 km.
Stoga o tome ne treba raspravljati. Ako je vruće, koristite klimu, a mi bismo išli i korak dalje i rekli da slobodno u takvim uvjetima nije loše isključiti ni start-stop sustav te izbjegavati eko način rada. Ekstremne situacije traže odgovarajuće mjere, pa makar i trošili nešto više goriva.
Kako si pomoći?
Ako želite ljeti boravak u automobilu učiniti što ugodnijim, ovi savjeti bi vam mogli biti od pomoći. Naravno, ako je auto bio u garaži i ohlađen je, bit će vam ugodnije u vožnji. Međutim, dovoljno je potražiti hladovinu, pokriti vjetrobran i/ili koristiti zaštitnu foliju. Osim što štiti od zagrijavanja (i pogleda), radi se o sigurnosnom dodatku.
Nadalje, prije polaska pametno je otvoriti sve prozore i vrata te provjetriti automobil radom ventilacije na maksimumu.
Tako možete ohladiti kabinu i za više od deset Celzijevih stupnjeva. A kad je klima konačno uključena, ne libite se pritisnuti i onu tipku za recirkulaciju zraka. Ventilacija će tada koristiti već ohlađeni zrak iz kabine i neće uvoditi topli zrak iz okoline.
Temperatura mora biti 5 do 6 stupnjeva niža nego vanjska
Također, ako stojite u koloni, recirkulacija zraka znači i čišći zrak u kabini. Studije su pokazale da se recirkulacijom zraka tijekom stajanja u koloni količina štetnih čestica u kabini smanjuje za oko 20 posto.
Pritom je važno temperaturu prilagoditi tako da bude 5-6°C niža nego vanjska temperatura kako organizam ne bi pretrpio šok nakon što izađete iz vozila. Također, pametno je klimu isključiti par minuta prije zaustavljanja i pustiti da radi ventilator. Tako će se isušiti nakupljena vlaga i smanjiti mogućnost razvoja raznih mikroorganizama i stvaranja neugodnog mirisa.
Održavanje klime
Uz redovito punjenje plinom čim se primijeti slabije hlađenje, potrebno je svake dvije godine obaviti zamjenu filtera klima-uređaja. Osim redovitog servisiranja, dobro je redovito koristiti klima-uređaj. Tijekom godine barem jednom tjedno uključite klima-uređaj na par minuta. Tako produljujete životni vijek kompresora i sprječavate gubitak plina.