Tko bolje vozi, čovjek ili računalo? Ovo su rezultati najnovijeg istraživanja

Ilustracija: MJ

Mohamed Abdel-Aty i Shengxuan Ding sa Sveučilišta Središnje Floride u Orlandu detaljno su analizirali okolnosti preko 37 tisuća sudara u prometu, a u 2100 slučajeva su u prometnoj nesreći sudjelovala vozila s visokim stupnjem ili potpunom samostalnošću, dakle, "vozilo" je računalo.

Iako neki podaci u nesrećama koje su se dogodile nisu potpuni, dovoljno je elemenata po kojima nedvojbeno mogu utvrditi - računalo je bolje za upravljačem od čovjeka, piše Deutsche Welle.

Najčešća predrasuda su prometne nesreće vozila s pješacima. Vjeruje se da samo čovjek za volanom može naslutiti "što misli" učiniti pješak, čak i u njegovoj ludosti i nepažnji, te da će bolje reagirati. Ne, to nije točno: kad je čovjek bio za volanom, 15% sudara bilo je s pješacima, a kod sudara s "vozačem" računalom – 3%.

U 20% "ljudskih" sudara posve je očito da vozač ne gleda i uopće ne razmišlja o stanju u prometu, što se računalu ne može dogoditi. Isto tako, u direktnom sučeljavanju – sudar "običnog" s autonomnim vozilom – u čak tri četvrtine slučajeva krivo je bilo vozilo s čovjekom za upravljačem.

U vožnji autocestom slobodno se možete pouzdati u računalo – pogotovo po magli. Čovjek u okolnostima takve smanjene vidljivosti vidi cestu najviše petnaestak metara pred poklopcem motora, a senzori računala vide stotinjak metara. Tako je s računalom čak sedam puta manje sudara. Kod kiše i drugačijeg ponašanja vozila na cesti, na tri sudara s čovjekom bit će dva sudara s računalom.

Utjeha za čovjeka

Okolnosti u kojima će čovjek ipak biti bolji su sudari pri skretanju i u uvjetima u kojima senzori automobila još "ne vide" dovoljno jasno – u sumrak i zoru. Stručnjaci procjenjuju da "inteligenciju" računala treba još naučiti da se snalazi u tim okolnostima, no tu je problem: programerima treba više pravih sudara da bi poučili računalo.

No analitičarima ovog sveučilištima dodatni je problem to što i čovjek i računalo u današnjim automobilima voze predobro. Statistički, mogućnost sudara je tek na svakih 100 tisuća prijeđenih kilometara, tako da se i sudari događaju samo u iznimnim okolnostima.

Računalo će prije napraviti kompletnu glupost nego čovjek

Ljudskim vozačima svakako će se svidjeti i konstatacija da će računalo prije napraviti kompletnu glupost u prometu: blokirat će vozilo hitne pomoći ili nečiji slobodan izlaz na cestu jer "ne shvaća" sve okolnosti zbivanja u prometu.

U San Franciscu već postoji i pravi "pokret otpora" autonomnim vozilima. Jedna udruga biciklista na poklopac motora voli im stavljati prometni tuljac, a s takvim pilonom "pred nosom" kamere računalo potpuno poblesavi - i auto se neće više pomaknuti s mjesta.

Ali zaključak ipak jest: "Temeljem rezultata modela procjene, moguće je zaključiti da su visoko automatski sustavi vožnje zbog svojeg objektnog prepoznavanja i izbjegavanja, preciznog upravljanja i boljeg donošenja odluka u većini scenarija sigurniji od vozila kojima upravljaju ljudi", piše u ovom istraživanju.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.