Rast elektromobilnosti u Europskoj uniji je znatno usporen. U srpnju je broj novoregistriranih električnih automobila u cijeloj EU pao za 11 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine, dok je u Njemačkoj zabilježen pad od čak 37 posto. U dvanaest zemalja EU je Udruga industrije ACEA registrirala smanjenje prodaje, piše Deutsche Welle.
Pad udjela na tržištu
Ukupno gledajući, bez obzira na vrstu motora, broj novoregistriranih automobila u EU porastao je na 852.051 vozila, što znači za 0.2 posto u odnosu na isti mjesec prošle godine. Tržišni udio električnih automobila je pao s 13.5 na 12.1 posto.
"Rast elektromobilnosti stagnira - ne samo u Njemačkoj", zaključuje Constantin Gall, stručnjak za mobilnost iz globalne kompanije za menadžment i porezni konzalting i reviziju EY (Ernst and Young GmbH). Ali zašto je to tako? "Odlučujući faktor, koji trenutačno sprječava dalju kupovinu električnih automobila, je visoka cijena", kaže Gall. U zemljama gdje postoji visoka financijska podrška od strane države, prodaja se dobro razvija. U zemljama u kojima te subvencije nedostaju, kupci se odlučuju za jeftinije automobile s motorima na unutarnje sagorijevanje.
Bez državnih subvencija nema ništa
Najbolji primjer koji to pokazuje je Njemačka: tamo je ukidanje ekološkog bonusa, odnosno novčanih povlastica za kupovinu električnih automobila značajno smanjilo prodaju ovakvih vozila. Električni automobili se dobro prodaju samo u zemljama s visokim državnim subvencijama. To uključuje prije svega skandinavske zemlje.
U Danskoj tržišni udio električnih automobila već iznosi 52 posto, u Švedskoj 34 posto. Ali i u zemljama Beneluksa električni automobili su traženi zahvaljujući državnim premijama: Belgija, Nizozemska i Luksemburg bilježe udio električnih automobila na tržištu od oko 30 posto.
E-automobili su u istočnoj Europi rubni proizvod
U većini drugih zemalja Europske unije električna vozila ostaju proizvod za vrlo ograničenu klijentelu. "U čak 15 EU zemalja tržišni udio električnih automobila u srpnju je bio ispod 10 posto", ističe stručnjak iz kompanije EY Gall. Njemačka ima tržišni udio od samo 13 posto. U zemljama istočne i jugoistočne Europe, električni automobili su i dalje rijedak prizor na ulicama, s tržišnim udjelom od skromnih 4.3 posto. "Tržišni udjeli su homeopatski i malo toga ukazuje na to da će se u skoroj budućnosti nešto promijeniti", kaže Gall.
Čekanje na jeftinije električne automobile
Slab razvoj tržišta električnih automobila stavlja industriju automobila pred velike izazove. Proizvođači automobila sada moraju svoje ambiciozne ciljeve kada su u pitanju električna vozila uskladiti s realnošću i produžiti suživot i koegzistenciju vozila s motorima na unutrašnje sagorijevanje i električnih automobila.
To će, prema mišljenju automobilskih stručnjaka, koštati mnogo novca. Poboljšanje situacije se očekuje tek srednjoročno, smatra Constantin Gall, koji zaključuje: "Tek kada na tržište dođu jeftiniji električni automobili, moći će se privući i nove grupe kupaca."