U ovom članku donosi se 6 savjeta za sigurnu vožnju biciklom po mraku. Noćna vožnja biciklom može biti opuštajuća i ugodna uz pravilnu opremu i oprez, te se treba izbjegavati vožnju bez učinkovitog osvjetljenja i slušalica na ušima!
BILO da se biciklom vraćate s posla ili jednostavno želite odraditi trening u miru i tišini, treba biti dvostruko oprezniji kada se vozite po mraku. Uz ovih 6 savjeta nema straha od noće vožnje jer ćete znati kako biti vidljiviji i sigurniji u prometu!
Čim nastupe topliji, sunčaniji dani sve se više ljudi odluči zamijeniti javni prijevoz ili automobil – biciklom. Lakše se podnese vrućina dok vjetar miluje kosu, izbjegne gužva u prometu, a možda se i brže stigne na posao ako se pedalira. Da ne spominjemo koje sve pozitivne učinke svakodnevno okretanje pedala ima na ljudsko zdravlje!
U želji da iskoristimo te lijepe dane u šetnjama gradom ili družeći se s prijateljima nakon posla, često se dogodi da odlazak kući ili trening biciklom moramo odraditi kad već padne noć. Da bi povratak na dvokotaču bio siguran po mraku najvažnije dobro otvoriti oči i uši, zato zaboravite na vožnju bez učinkovite svjetiljke i sa slušalicama na ušima!
U nastavku donosimo 6 najboljih savjeta pomoću kojih ćete bez osjećaja nelagode i nesigurnosti pedalirati noću po prometnicama gdje god se nalazili.
1. Upoznajte se s rutom koju ćete voziti po mraku
Ako već unaprijed znate kojom ćete se rutom voziti biciklom po noći, svakako je najprije odvozite po danu kako biste mogli uočiti eventualne prepreke na putu, izbjeći slijepe ulice, savladati zbunjujuća raskrižja ili možda pronaći prečicu.
Proučavanje rute i njezine okoline neophodno je ako na vašem putu do cilja ne postoje biciklističke staze i trake, već prometnice po kojima voze automobili – tada trebate biti kudikamo pažljiviji kako biste do cilja stigli sigurno i opušteno. Dakako, za svaki slučaj obavijestite člana obitelji ili prijatelja gdje ćete se voziti, a zgodno je i ako se vozite u društvu.
2. Prije vožnje obavezno provjerite stanje bicikla
Otklanjanje problema na biciklu dok stojite na cesti definitivno predstavlja stresnu situaciju, a još je neugodnije popravljati puknutu gumu ili otpali lanac – po mraku.
Izbjegnite ovakve događaje tako što ćete dan-dva prije noćne vožnje provjeriti u kakvom je voznom stanju vaš bicikl:
- Ispitajte tlak u zračnicama,
- pregledajte izgled guma,
- testirajte snagu kočnica,
- podesite visinu sjedala,
- provjerite rade li sva svjetla,
- pregledajte lanac…
Bilo bi pametno odvesti bicikl na servis, pogotovo ako je dugo boravio u garaži ili podrumu.
3. Kaciga glavu čuva
Iako nošenje zaštitne biciklističke kacige nije propisano zakonom za vozače starije od 16 godina, savjetujemo da ju ipak nosite – i noću i danju. Naime, ozljede glave i lica prilikom pada ili sudara su najčešće ozljede kod biciklista, poglavito onih koji se voze po prometnicama.
Mnogo je faktora koji mogu utjecati na stvaranje nezgoda, no ipak su najčešće nepažnja u prometu kako biciklista tako i vozača automobila. Istraživanja su pokazala da kvalitetna kaciga može ublažiti i do 70% jačine udaraca glave o tvrdu podlogu!
4. Nosite odjeću svjetlijih boja
Noćna temperatura zraka znatno je niža od dnevne, bez obzira na godišnje doba. Stoga nosite prikladnu, funkcionalnu odjeću koja grije tijelo i odvodi vlagu van. Neka vaša biciklistička jakna bude svjetlije boje kako bi je drugi lakše uočili u mraku, a bilo bi poželjno da jakna ima i reflektirajuće dijelove. Ako vaša jakna nema reflektivne dijelove, savjetujemo da obavezno nosite reflektirajuće prsluke u upečatljivim neonskim bojama.
Brojna su istraživanja pokazala da u mraku ljudi lakše prepoznaju svjetlo koje se kreće, zato toplo preporučujemo nabavu reflektirajućih traka za dijelove tijela koji se najviše gibaju tijekom vožnje, poput gležnjeva.
5. Osvijetlite sebe i cestu
Kaciga možda nije obavezna po zakonu, ali osvjetljenje jest. Prema pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama bicikl mora imati jedno ili dva simetrična svjetla (sprijeda bijele, a straga crvene boje), reflektore na žbicama kotača te na prednjoj i stražnjoj strani svake pedale katadiopter jantarne boje kako bi ih se lako uočilo s boka.
Osim što moraju biti vidljivi ostalim sudionicima u prometu od sumraka do zore, biciklisti bi trebali i sami moći dobro vidjeti cestu i njezinu okolinu. Za noćne izlete najbolje je koristiti svjetiljku minimalne jačine od 400 lumena za lakše uočavanje eventualnih prepreka na cesti, a samim time ćete i sigurnije voziti jer neće biti potrebe za naglim skretanjima i kočenjima.
6. Rezervna svjetiljka je neizostavna
Sasvim je razumno u ruksaku ponijeti par rezervnih svjetala za slučaj da vam se prednje ili stražnje svjetlo neobjašnjivo pokvari. Bolje spriječiti nezgodu nego kasnije žaliti, zar ne? I čeona lampa je odličan izbor za vožnju po mraku jer obasjava vidno polje kada se biciklist mora okrenuti prije skretanja ili da bi pogledao "mrtvi kut", a dobro dođe ako ste u mraku prisiljeni popraviti puknutu gumu.
Ne dopustite da vas mrak spriječi da uživate u noćnoj vožnji. Da, isprva može djelovati čudno i zastrašujuće, ali ako ste opremljeni za svaku moguću situaciju noćna vožnja može postati vaš novi proljetni i ljetni đir.
Da biste uživali u laganim i opuštajućim vožnjama u tami trebat će vam dobra svjetla za bicikl, kvalitetna i reflektirajuća odjeća te adekvatna biciklistička kaciga – a sve to može se pronaći u Hervisu, poznatoj trgovini sportske opreme i odjeće renomiranih svjetskih brendova.