Foto: Instagram
MODEL Emily Ratajkowski, poznata po ulozi u spotu 'Blurred Lines', je, uz to što je prekrasna, i izrazito oštroumna. Nakon što je Piers Morgan posramio Kim Kardashian zbog golog selfija koji je ''srušio Internet'', Ratajkowski joj se pridružila za selfie u toplesu s dva srednja prsta, a fotografija je odjeknula svijetom. Ratajkowski je i ranije pisala o poteškoćama ranog tinejdžerstva za Lenu Dunham, a u intervjuu koji sad kruži internetom progovorila je o tome kako joj je izgled u životu oblikovao ''zanimljivi paradoks''.
''U pubertetu sam počela shvaćati da me gledaju drugačije'', rekla je za Evening Standard . ''Bilo je to zbunjujuće. U biti, stvar je bila u tome što su ljudi imali problem s time da djevojčica izgleda kao žena, jer ih je to zbunjivalo i jer su se su se neugodno. Mislim da su me htjeli natjerati da se osjećam krivo'', kazala je Ratajkowski.
Biti gledan drugačije - postoji li prikladniji način da se opiše iskustvo bivanja lijepim? U psihološkoj literaturi postoji mnogo dokaza da se na super-lijepe ljude uistinu gleda drugačije. Na mnoge načine lijepi su u životnoj prednosti, ali i oni imaju svoje probleme, piše NYMag.
Premija ljepote
Najporazniji primjer je otkriće nazvano ''premija ljepote'', a prema kojemu postoji razlika u bogatstvu između lijepih i onih koji to nisu te je ta razlika poput one između spolova i nacionalnosti. To je dugoročni rezultat halo efekta - ako je netko zgodan, uživanje koje osjećamo dok ih gledamo ometa nas u primjećivanju njihovih ostalih atributa. Istraživanje kaže da ćemo ih vjerojatnije doživljavati kao inteligentne, zdrave i društveno sposobne samo zato što dobro izgledaju.
Harvardski ekonomist Markus Mobius i ekonomistica sa Sveučilišta Wesleyan, Tanya Rosenblat 1994. godine objavili su prvobitnu studiju pod nazivom ''Zašto je ljepota bitna''. Otkrili su, promatrajući tri različita uzorka radnika, da privlačniji ljudi zarađuju od 12 do 14 posto više od neprivlačnih ljudi - neovisno o spolu. Dokazali su da ''tržište rada svrstava najljepše ljude tamo gdje će njihov izgled biti produktivan''. Studija iz 2012. godine otkrila je da zgodni posrednici za nekretnine zarađuju bolje od manje lijepih kolega.
Privlačni učitelji su sretniji?
Nešto neugodnije je otkriće da prvašići i učenici šestog razreda misle da su privlačni učitelji ujedno ljubazniji i sretniji. Studenti na fakultetima mislili su da su privlačni profesori jasniji, od veće pomoći i općenito kvalitetniji.
Potvrđeno je i da su zgodni ljudi obično veoma samopouzdani. Mobius i Rosenblat to pripisuju samoispunjujućem proročanstvu koje je na djelu od vrtića - učitelji očekuju od slatke djece da budu bolja pa im pridaju više pažnje nego ružnoj djeci. S tom pozornošću dolaze bolje ocjene, više samopouzdanja i veća ugoda pri javnim događanjima, navodi NYMag.
Ali nije sve na strani lijepih. Druga su istraživanja pokazala da ljudi koji su zaduženi za zapošljavanje menadžera ili za upise često daju niže ocjene ljudima istog spola za koje su procijenili da su privlačniji od njih samih.