AKO STE dugogodišnji ljubitelj videoigara, a imate djecu, velika je vjerojatnost da sa svojim potomcima nećete zaigrati većinu igara iz djetinjstva. Naravno, sve je moguće, pogotovo ako ste nostalgični i skloni maltretiranju drugih, ali mala je šansa da će novi klinci pronaći preveliko veselje u kockastim 8-bitnim čovječuljcima i prašnjavim konzolama iz prošlog stoljeća.
Igre koje u izvornom obliku prežive nekoliko generacija izuzetno su rijetke, a Super Mario Bros. jedan je od naslova koji ni 35 godina nakon pojavljivanja nije izgubio svježinu i podjednako će zabaviti nostalgičare kao i mlade naraštaje budućih gamera, kojima igra neće djelovati staromodno i nezanimljivo.
Super Mario Bros. u japanskim se trgovinama pojavio 13. rujna 1985. i zauvijek je promijenio svijet videoigara.
Štoviše, nije pretjerano reći da je upravo brkati talijanski vodoinstalater spasio industriju videoigara koja je nakon nevjerojatnog početnog uzleta vrlo brzo došla do zida i urušila se pod težinom hiperprodukcije, gramzivosti, površnosti i oslanjanja na istrošene ideje.
Mario je industriju okrenuo naglavačke, postavio nova pravila, s vremenom se prometnuo u pop ikonu na razini Mickeyja Mousea, de facto maskotu Nintenda i jednu od najvećih medijskih franšiza svih vremena, a svog tvorca, japanskog genijalca Shigerua Miyamota, pretvorio u spasitelja kompletne industrije i čovjeka čiji se svaki sljedeći korak pratio s velikom pozornošću.
Legendarna igra danas slavi 35. rođendan, a ovo su stvari koje možda niste znali o Super Mariju.
Nije uvijek bio vodoinstalater
Točnije, kada se lik Super Marija prvi puta pojavio, bilo je to u igri Donkey Kong i tada je bio građevinar čija je misija bila spasiti djevojku od zlog Donkey Konga.
Budući da se radnja odvijala na gradilištu, imalo je smisla da Mario bude građevinar, a nakon što su cijevi postale sastavni dio igre, postao je vodoinstalater.
Mario i Popaj
Donkey Kong zamalo da nije ni postojao jer prvotna zamisao bila je igra o animiranom junaku Popaju. No King Feature Syndicate nije ustupio prava Nintendu pa je tvorac igre Shigeru Miyamoto odlučio Popaja pretvoriti u Marija, Olivu u Princezu Peach, a Bluta u Donkey Konga.
Mali-veliki problem izazvalo je to da je kao inspiracija poslužio King Kong pa je cijela priča završila na sudu, ali Nintendo se izvukao, a Donkey Kong je i danas uspješna franšiza odličnih platformskih igara.
Različita imena
Prije nego što je Miyamoto odlučio da će se lik zvati Mario, postojalo je nekoliko drugih imena koja su uzeta u obzir. Prvo je bilo Jumpman, nakon toga Mr. Video, a jedno vrijeme čak i Ossan, što u prijevodu znači "sredovječni muškarac". Ukratko, dobro je da su se na kraju odlučili za Mario.
Mario je bio negativac
Svi ga znamo kao junaka, ali njegova priča u originalnoj verziji igre nije bila posebno junačka. Naime, Donkey Kong isprva je bio ljubimac Super Marija. Razlog zbog kojeg je oteo djevojku svog vlasnika je loš tretman, a Mario je to ponovio u Donkey Kong Jr.-u, igri u kojoj mladi Donkey Kong spašava svog oca od Marija, koji ga je strpao u kavez.
Problematična priča o ciglama
Sve one cigle koje Mario razbija u potrazi za novčićima nisu obične cigle. Naime, radi se o stanovnicima Mushroom Kingdoma koji su čarolijom pretvoreni u cigle.
I ne radi se o teoriji, nego o nečem što piše u uputama igre.
Udaranje glavom?
Mnogi klinci to shvate istog trena, ali većina još uvijek živi u zabludi da Mario cigle razbija glavom. Ne, radi to šakom.
To je, naravno, kristalno jasno mlađim generacijama koje su uživale u daleko detaljnijim i grafički naprednijim nastavcima, ali oni stariji, koji su odrastali u vremenima originala, dugo nisu bili skužili da Mario prilikom skoka podiže ruku.
Što je uopće Goomba?
Jedan od najpopularnijih neprijatelja je smeđe namršteno biće koje se naziva Goomba, a ako niste znali što su goombe, radi se o zlim gljivama koje su izdale Kraljevstvo gljiva pridruživši se zlom negativcu Bowseru.
Tom Hanks kao Super Mario
Iako je film iz 1993. najbolje zaboraviti, mnogi možda ne znaju da je glavnu ulogu u njemu trebao imati superpopularni Tom Hanks, ali umjesto za popularnog vodoinstalatera odlučio se za ulogu u filmu Philadelphia.
Uloga je na kraju pripala Bobu Hoskinsu, a Hanks je uspješno izbjegao crnu mrlju u filmografiji i umjesto toga snimio film koji mu je donio i Oscara.
Oživio gaming industriju, ali malo upropastio filmsku
Ono što je Super Mario bio za gaming industriju ni u kojem slučaju nije bio za filmsku.
Moglo bi se čak reći da je filmska adaptacija igre natjerala glavešine studija da u narednim desetljećima budu itekako oprezni kada se radi o filmovima nastalim prema videoigrama.
Snimanje se pretvorilo u kompletnu katastrofu. Loše odluke nizale su se jedna za drugom, a pogrešni ljudi samo su se izmjenjivali. Filmu nije bilo spasa, a osim kritičara i publike prezirao ga je i Miyamoto.
Luigi
Iako su Mario i Luigi Talijani, ne smijemo zaboraviti da je autor Japanac, a Luigi je ime dobio kao rezultat igre riječima. Luigi zvuči kao "ruiji", japanska riječ koja u prijevodu znači "sličan", a Luigi je upravo to - lik sličan Mariju.
Želite bolje pamćenje? Igrajte Super Marija
Iako niti jedno ozbiljno istraživanje nije potvrdilo da su igre štetne, mnogi i dalje vjeruju da je tako.
No Institut Max Planck i sveučilišna bolnica Cherite na uzorku od 23 odrasle osobe proveli su dvomjesečno istraživanje tijekom kojeg su uključenima davali da 30 minuta dnevno igraju Super Mario 64.
Druga skupina (kontrolna grupa) nije igrala videoigre. Istraživanje je pokazalo da igrači imaju poboljšano pamćenje, osjećaj orijentacije i motoričke vještine u rukama.
Naoružani Mario
U jednom trenutku postojala je ideja da Mario nosi pištolj kojime bi pucao na neprijatelje, ali Miyamoto je zaključio da igru neće nepotrebno puniti nasiljem, a to se dugoročno pokazalo kao odlična ideja jer ne samo da je dobio zabavu za sve uzraste nego je pritom stvorio i kulturnu ikonu.
100 tisuća dolara za originale
Potpuno nova i neotvorena kopija prvog nastavka igre, proizvedena između 1984. i 1985. za probno američkog tržište, tražena je roba.
Imate li jednu takvu, možda ste u parama jer postižu visoku cijenu, a jedna od njih prodana je za nevjerojatnih 100 tisuća dolara.
Jedna od najprodavanijih igara svih vremena
Originalni Super Mario Bros. pojavio se za NES 1985. i trebala je biti posljednja igra za tu konzolu, ali zahvaljujući ogromnoj popularnosti gotovo je samostalno spasila ozbiljno ugroženo tržište videoigara osamdesetih.
Iako je prošlo 35 godina, a videoigre su s vremenom postale neusporedivo popularnije, prvi Super Mario je šesta najprodavanija igra svih vremena s preko 48 milijuna prodanih primjeraka.
Prvi nivo
Možda na to niste ni obratili pozornost, ali prvi nivo igre je pravo remek-djelo dizajna.
Naime, u današnje vrijeme, kada vam videoigre doslovno crtaju što morate učiniti, Super Mario Bros. 1985. učinio je to bez ijednog napisanog slova i uputa.
Uz pomoć repeticije i povećanja težine, prvi nivo upoznaje vas s osnovama mehanike ove igre i još i danas je jedan od najupečatljivijih nivoa, a s istim će uspjehom objasniti sve potrebno i odraslom čovjeku i malom djetetu koje se možda nikada prije nije susrelo s videoigrama ili kontrolerom.
Glazba u videoigrama više nikada nije bila ista
U današnje vrijeme, dobar soundtrack igre važan je kao bilo što drugo, a za glazbu su gotovo redovito zaduženi iskusni skladatelji, ponekad i oskarovci.
Međutim, nije oduvijek bilo tako. Glazba u igrama na počecima nije smjela odvlačiti pozornost, a kupovina soundtracka video igre bila je nezamisliva.
No, čovjek koji je osmislio glazbu za Super Mario Bros., Koji Kondo, tu je ideju okrenuo naglavačke. Ne samo da se i danas radi o jednoj najpoznatijih tema svih vremena već je ovo i jedna od prvih igara u kojoj je glazba postala ključni dio igre.
Za legendarnu temu postoje i riječi
Možda to niste znali, ali glavna instrumentalna tema igre ima i riječi koje su se svojevremeno pojavile u uputama i zaista nisu vrijedne spomena jer radi se o nizu stihova koje je najbolje zaboraviti (Danas, pun energije, Mario i dalje trči, trči. Spasi princezu Peach! Hajde!).
Uglavnom, da previše ne duljimo, to zvuči ovako.
Koliko igara postoji...?
Oni koji samo marginalno prate svijet videoigara vjerojatno su tijekom godina čuli za barem desetak različitih igara, od Mario Karta do Mario Tennisa.
Međutim, uzmemo li u obzir sve konzole i platforme, Mario se u ovih 35 godina pojavio u više od 200 različitih igara.
...i koliko su zaradile?
Iako je najuspješniji nastavak Super Mario Bros. na šestom mjestu s već spomenutih 48 milijuna dolara, kompletna franšiza najuspješnija je franšiza video igara svih vremena, a na devetom je mjestu najuspješnijih medijskih franšiza svih vremena sa zaradom od 36 milijardi dolara.
Usporedbe radi, trenutno su ispred Marvelovih filmova i Harryja Pottera.
Igra koja je stvorila žanr?
Mnogi će reći da je Super Mario Bros. stvorio side-scrolling platformske igre, ali to nije točno. Osim što su se prvi side scrolleri pojavili još krajem sedamdesetih, godinu dana ranije pojavio se Pac Land koji je imao sličan stil iako je njezin utjecaj daleko vidljiviji u kasnijem Wonderboyu.
Super Mario kombinirao je postojeći koncept s iskustvom koje je Miyamoto skupio na prethodnim naslovima na kojima je radio (Excitebike i The Legend of Zelda) i stvorio nacrt za savršeno zaraznu igru kojoj se iznova vraćate.
Tajna jednim dijelom leži u činjenici da vas igra automatski ne stavlja u teške situacija nego postepeno uvodi u sve kompleksniji svijet i pred vas stavlja sve teže izazove (nešto u čemu su tvorci pogriješili u naporno teškom nastavku) dok istovremeno lakše nivoe ispunjava skrivenim sadržajem koji će iskusniji igrači prilikom ponovnog igranja otkrivati.
Shigeru Miyamoto je bog videoigara
U gaming industriji vrlo je teško naići na karijeru nalik onoj Shigerua Miyamota koji je i u 67. godini, objektivno, i dalje u samom vrhu.
Neki tvrde da je stvorio, a drugi da je oživio industriju koja je bila u komi. I to nije pretjerivanje, industrija videoigara 1983. doslovno je bila na koljenima, a nećete pretjerati ako kažete da je Mario utjecajan i poznat gotovo kao Mickey Mouse.
Njegova remek djela kao što su Donkey Kong, Star Fox, The Legend of Zelda, F-Zero i Pikimin više su puta oživjele Nintendo i ostavila neizbrisiv trag na kompletnoj industriji koja je rasla i razvijala se na temeljima koje je upravo on stvorio.
Privatno, vrlo malo vremena troši na igranje videoigara, a svoje klince poticao je da se igraju vani iako im je od djetinjstva dopuštao da igraju video igre. Ne voli potpisivati autograme, rijetko se pojavljuje na televiziji i rijetko daje intervjue pa ga češe prepoznaju u svijetu nego u Japanu, a osim što svira gitaru, mandolinu i bendžo, poluprofesionalno se bavi i uzgojem pasa.
Obožava razmještati namještaj u kući, a jedna od njegovih "supervještina" je pogađanje dimenzija predmeta. Kako bi provjerio je li u pravu, uvijek sa sobom nosi metar.