Ilustracija: Guliver image/Getty images
ZAGREB postaje grad biciklista. Po uzoru na velike europske metropole, danas je svečano pušten u rad sustav javnih bicikala. Radi se o tromjesečnom pilot projektu koji Grad Zagreb razvija sukladno svojoj dugoročnoj viziji unapređenja biciklističkog prometa.
Zagrepčanima je na raspolaganju ukupno 50 bicikala, na ukupno šest lokacija u centru grada. Prvih sat vremena vožnja se ne naplaćuje, dok svaki idući sat košta simboličnih osam kuna. Osim u Zagrebu, najam gradskih bicikala, ovih je dana krenuo i u Los Angelesu i Liverpoolu.
Stanice s biciklima postavljene su za vikend na šest lokacija u centru grada: na Glavnom kolodvoru, kod Tehničkog muzeja, NSK, na Kvatriću, u Petrinjskoj i Gundulićevoj ulici.
Pilot projekt je ideja mladih poduzetnika
"Predložili smo Gradskoj upravi da se napravi jedan pilot projekt na temelju kojega bi se nakon nekoliko mjeseci vidjelo funkcionira li uspješno takav sustav u Zagrebu. Ako uspješno funkcionira, onda bi se preko javnog natječaja tražio najpovoljniji dobavljač", rekao je Krešimir Dvorski. "Na svakoj stanici će biti potpuno automatizirani terminal na kojemu će ljudi moći napraviti registraciju, aktivaciju svog korisničkog računa i unajmljivati nakon toga bicikle", pojašnjava Dvorski.
"Lokacije na kojima smo postavili terminale su Glavni kolodvor, Kvaternikov trg, križanje Gundulićeve i Varšavske ulice, križanje Petrinjske i Jambroševe ulice, Nacionalna i sveučilišna knjižnica te Tehnološki muzej", rekao je Ante Gustin.
Ovisno o interesu građana, nakon prvih mjesec dana, u planu su i neke druge lokacije u gradu, a dugoročno je cilj da se bicikli mogu, osim u centru grada, unajmiti i u Sesvetama ili Črnomercu.
"Ono što je bitno reći za samo korištenje bicikala je da je prvo potrebna registracija, nakon toga aktivacija korisnika koja košta 79 kuna i može se izvršiti putem kreditne ili debitne kartice. Registracija se vrši putem web stranice i na terminalu, a za mjesec dana ćemo omogućiti registraciju putem mobilne aplikacije", pojašnjava Gustin.
Prvih sat vremena najma gradskog bicikla ne košta ni lipe, svaki sljedeći sat se naplaćuje osam kuna, a više od pet sati korištenja stoji 79 kuna.
Sustav već godinama funkcionira u drugim europskim gradovima
Ovakav sustav već godinama funkcionira u drugim europskim gradovima. London, Amsterdam, Muenchen, Varšava, Beč, Ljubljana i Novi Sad samo su neki od njih, a njihov će se model pokušati primijeniti i na Zagreb.
"U tim raznim gradovima postoji baš ovaj sustav, 'next bike', to je naš dobavljač iz Njemačke, koji ima najfleksibilniji sustav koji se može prilagoditi potrebama svakog europskog grada i mi smo ga u konkurenciji nekih, ajmo reći, 15-ak dobavljača, odabrali kao najbolji omjer cijene i kvalitete", kaže Dvorski.
Sat vožnje biciklom je jeftiniji od samog gradskog prijevoza
Ideju podržavaju i predstavnici Udruge Moj bicikl. Njihova predsjednica Darinka Jug smatra da je ovaj projekt vrlo koristan, posebno za one koji primjerice putuju vlakom u centar grada.
"I u europskim metropolama, pa tako i u Zagrebu sat vožnje biciklom je jeftiniji od samog gradskog prijevoza. Naravno, da bude i poticajan za građane, ali i da se ne udara po džepu", naglašava Jug.
Gradski bicikli su uvijek jeftiniji od renta bikea, upozorava Jug, uz napomenu da se rentani bicikli mogu voziti kući, a da se gradski uvijek vraćaju na stanicu. Cijene su diljem Europe slične, pa nema razloga da kod nas bude drukčije.
"U Beču vam je dva eura. E sada, postoje nekakve razlike, je li taj prvi sat jeftiniji. Ovisi kako u kojem gradu. Oko eura i 80 centa je uglavnom sat vremena", kaže Jug.
"I bicikli i biciklističke staze i besplatan internet sve je ono što zajedno radimo, a priznat ćete da djela govore više od riječi"
"Zagreb je uvrstio Hrvatsku kao 34. zemlju na svijetu koja ima bike sharing. Nadam se da će šest stanica prerasti u puno više stanica i da ćemo imati svi ljepše dane na biciklima. Registrirajte se, rentajte bicikl, probajte. Nakon što probate, vjerujte mi, ostat ćete na bicikli zauvijek", poručila je Darinka Jug iz udruge Moj bicikl, koja je u vožnju gradom povela i zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića.
On je pak najavio još jedan, za Zagrepčane važan projekt. "Za dan-dva ćemo na Jelačić placu prezentirati i besplatan internet. Ovo su sve iskoraci Grada Zagreba k europskoj bicikli. Mislim da nitko neće otuđiti bicikl. Mislim da će naši sugrađani sačuvati imovinu. I bicikli i biciklističke staze i besplatan internet sve je ono što zajedno radimo, a priznat ćete da djela govore više od riječi", kaže Bandić.
Krađe se ne boje ni idejni začetnici ovog projekta, budući da su bicikli specifičnog izgleda, a imaju i svoje registarske oznake i dokumente. Također, sve lokacije, na kojima se nalaze gradski bicikli uskoro će biti pod video nadzorom.