BORBA protiv preskupog gradskog prijevoza nije neka posebna novotarija, imamo takvih primjera i u Hrvatskoj, prvenstveno u vidu inicijative "Ja ne plaćam" usmjerene protiv preskupog ZET-a, ali Slovaci su svojim modelom bojkota tu borbu uspjeli dignuti na novu razinu.
Astronomsko visoke kazne za švercanje
Ta je shema prvo zaživjela u Bratislavi, a zatim se rapidno proširila diljem Slovačke, što predstavlja velike probleme za tamošnje gradska prometna poduzeća. Mladi u Slovačkoj pate od pomanjkanja nova i pokušavaju pronaći način za uštede gdje god mogu.
"Mi zapravo poznajemo svakog kontrolora. I pored toga moramo dobro paziti. Nema više čitanja dok se vozim, ali na to se čovjek navikne", kazao je za Deutsche Welle Ivan, koji je već "profesionalac" u švercanju. Već šest godina nije platio kartu za gradski prijevoz i nikad ga nisu uhvatili. Bez obzira na to, svakog mjeseca daje tri eura u kasu Tribusa. "Udružili smo se i to nam daje snagu. Ako nekog uhvate, kazna se plaća iz zajedničke kase. To se isplati", kaže Ivan.
Tribus na internetu objavio fotografije svih kontrolora
A cijene kazni su još paprenije nego cijene karata. Globa za švercanje u Bratislavi iznosi čak 40 eura, što je prilično velika cifra ako se u obzir uzme da je prosječna plaća 750 eura. Ivan za DW kaže kako su cijene karata u javnom prijevozu bezobrazno visoke. "Kada bi autobusi i tramvaji bili besplatni ili barem jeftiniji, njima bi se vozilo mnogo više ljudi. Ali ovdje radije svatko ide na posao svojim automobilom. Stalno imamo zastoje i buku", objašnjava.
Tribus na internetu sam daje instrukcije grupama koje se žele organizirati na sličan način. Osim toga, na svojoj internet stranici imaju fotografije svih kontrolora, kao i uputstva za grupno švercanje.
Švercaju se i studenti i inženjeri
"Dobivamo mnogo pisama u kojima piše: hej, to što radite je odlična ideja, i mi bismo se priključili. Na to obično odgovaram kako krug ne smije biti prevelik i da je bolje da sami osnuju svoju grupu. A kod nas nisu učlanjeni samo studenti, nego i ljudi s normalnim zaposlenjima. Imamo nastavnika, prodavača, pa čak i inženjera", objašnjava Ivan za DW.
Ovakva inicijativa definitivno predstavlja velik problem za gradski prijevoz u Bratislavi. Međutim, nadležni baš i nisu shvatili pravu poruku pa će problem preskupe gradske vožnje pokušati riješiti klasičnim menadžerskim receptom - novim poskupljenjem karata.