Foto: Index/FaH
"KOJI najveći zrakoplov koji redovno slijeće na Međunarodnu zračnu luku Zagreb tijekom dana, taj aerodrom može primiti od 22 do 4 sata ujutro?", vrlo jednostavno pitanje za državnu Agenciju za civilno zrakoplovstvo pokazalo se za njih kao nepremostiva prepreka, jer Agencija koja je zadužena za nadzor i sigurnost zračnog prometa u Hrvatskoj na to jednostavno nema odgovora.
Odgovarajući na izravan upit Indexa, odlučili su se praviti da to pitanje nismo ni postavili. No, kako smo na kraju otkrili, prešućivanjem odgovora na to pitanje, Agencija koja ima 80 zaposlenih samo je htjela prikriti nepravilnosti u vlastitom radu. No, krenimo redom.
MZLZ jedno, Croatia Airlines drugo
Naime, nakon incidenta prošloga petka kada je zrakoplov Croatia Airlinesa Airbus A320 na redovnom letu iz Zagreba prema Dubrovniku na kraju sletio u Rim, otvorilo se niz pitanja. Zrakoplov, podsjetimo, zbog jake bure nije mogao sletjeti u Dubrovnik, pa je posada planirala povratak u Zagreb.
U Croatia Airlinesu, dan nakon incidenta, tvrdili su da je Zračna luka Zagreb - Franjo Tuđman odbila primiti zrakoplov uz obrazloženje da "nemaju dovoljno ljudi za prihvat zrakoplova". Iz Croatia Airlinesa objasnili su kako su zrakoplov preusmjerili u Italiju jer iza 22 sata u Hrvatskoj nije bila otvorena nijedna Zračna luka.
MZLZ se nakon dva dana šutnje danas obratio javnosti, a njihova tvrdnja u suprotnosti je s onim što kaže Croatia Airlines. Oni kažu da su bili otvoreni od 0 do 24 sata te da je u vrijeme kada se Croatia Airlines obratila za pomoć RFF kategorija bila šest, odnosno da su mogli primiti zrakoplov.
MZLZ jedini u Hrvatskoj mora biti operabilan od 22 do 4 sata ujutro
Važno je naglasiti da bi prema Ugovoru o koncesiji te prema naredbi ministra prometa MZLZ morao primati zrakoplove tijekom noći jer nijedan drugi aerodrom u Hrvatskoj, osim njih, tada ne radi.
"S obzirom na to da je potrebno prikupiti očitovanja i provesti evaluacije podataka, ne možemo nagađati koliko vremena će biti potrebno za zaključke te Vas molimo za razumijevanje. Svima uključenima je u interesu pronalazak stvarnih uzroka ovog događaja i poduzimanje mjera za poboljšanja sustava", stoji u odgovoru Agencije za civilno zrakoplovstvo na niz upita Indexa, a u kojem su nas obavijestili kako će provesti posebnu istragu vezano uz događaje u petak te da se prema do sada prikupljenim podacima radi o "izoliranom događaju ove vrste".
Nerad Agencije prikrivao štednju MZLZ-a?
No, iako smo upitali za niz podataka koji nisu vezani uz incident, već uz uobičajeno i prijavljeno stanje MZLZ-a nakon 22 sata, Agencija jednostavno nije imala podatke.
Agencija tako ne zna koji je važeći NOTAM za MZLZ tijekom noći i koju vatrogasnu kategoriju zadovoljavaju nakon 22 sata do 4 ujutro, odnosno koju vrstu zrakoplova može primati.
Naime, NOTAM sadrži informacije o uvođenju zrakoplovnih uređaja, službi ili postupaka, njihovu stanju ili izmjenama u načinu djelovanja, kao i o mogućim opasnostima o kojima zrakoplovno osoblje mora neophodno biti pravovremeno obaviješteno. NOTAM ima svoju kategorizaciju, a u ovisnosti o kategoriji zrakoplov sigurno može sletjeti na pistu.
Istraživanjem smo otkrili da je MZLZ prije nekoliko mjeseci objavila u Zborniku zrakoplovnih informacija (AIP) da je preko noći protupožarna kategorija skinuta s kategorije "6 " (Airbusovi) na kategoriju "4" (DASH tip aviona), tako da od 22 do 4 sata ujutro ništa veće od Dasha ne može sletjeti na MZLZ.
Ne mogu slijetati Airbusovi
Radi se o svojevrsnoj prevari naredbe Ministarstva prometa iz ožujka ove godine, o tome da MZLZ mora biti operabilan 24 sata na dan.
Croatia Airlines u svojoj floti koristi šest Airbusova i šest Dashova. Naredba Ministarstva prometa služi kako bi jedan aerodrom bio dežuran za Hrvatsku, u kojoj nacionalni prijevoznik uredno koristi Airbusove.
Državna agencija nije reagirala na smanjenje protupožarne kategorije, a to su morali napraviti i prema Statutu i Zakonu. Morali su, naime, osigurati provođenje naredbe Ministarstva prometa. Uostalom, riječ je o jedinom aerodromu koji bi trebao raditi u Hrvatskoj nakon 22 sata.
Javnost upozoravala, MZLZ štedio, a što je radila Agencija?
Dio stručne javnosti o ovom smanjenju operabilnosti MZLZ-a tijekom noći otvoreno je diskutirala na društvenim mrežama, no čini se da nijedna od tih rasprava nije pokrenula Agenciju koja je osnovana upravo zbog ovakvih situacija.
No, vratimo se na ostale upite Indexa, na koje u Agenciji nisu znali odgovoriti. Oni ne znaju ni koliku naknadu prima MZLZ od strane države za punu operativnost 24 sata na dan, a ne znaju ni je li svi zaposlenici MZLZ-a, odnosno oni koji su bitni za operativno djelovanje Zračne luke Zagreb imaju važeće licence? Iako je ta Agencija zadužena za licenciranje.
Sve što su nam rekli u odgovoru je da će pokrenuti istragu!?
80 zaposlenih s najvišom plaćom
Agencija ima više od 80 zaposlenika i od svih Agencija imaju najviše plaće. Prema podacima iz 2015. godine, prosječna bruto plaća u Agenciji iznosi 20.491,93 kuna.
Agencija za civilno zrakoplovstvo osnovana je 2009. godine, a djelatnost Agencije obuhvaća poslove vezane uz sigurnost zračnog prometa, a osobito certificiranje, nadzor i inspekciju u cilju osiguravanja kontinuiranog udovoljavanja zahtjevima za obavljanje zračnog prijevoza i drugih djelatnosti u zračnom prometu, vođenje propisanih registara i evidencija te obavljanje drugih poslova utvrđenih Zakonom o zračnom prometu.