"TRAŽIT ću smjene i kažnjavanje odgovornih za željezničku nesreću kod Kaštela. Svi oni za koje se utvrdi da su odgovorni bit će smijenjeni i kazneno će se goniti", rekla je danas premijerka Jadranka Kosor u Dnevniku Plus hrvatske televizije.
Naglasila je i kako ostavku ministra Božidara Kalmete prije rezultata istrage smatra neprimjerenom, a spomenula je i kako se prvi rezultati istrage očekuju već sutra.
Istraga protiv Rogulja i Medaka
Neslužbeno se saznaje kako su, Ivan Medak, direktor poslova ekologije i zaštite u HŽ Infrastrukturi, i Drago Rogulj, šef područnog odjela u Splitu za zaštitu od požara HŽ-Infrastrukture i ispostave splitskog tima za ekologiju, glavni predmeti istrage u slučaju najveće željezničke nesreće u samostalnoj Hrvatskoj.
> Istraga tragedije u Kaštelima: Retardant na šinama - krivac za nesreću!
Medak je, inače, hrvatskoj javnosti od ranije poznat po legendarnom pismu "Barba Luki" u kojem ga podsjeća da mu je obećao bolje zaposlenje. Tereti ga se da je mimo procedure izravno dogovorio sklapanje ugovora o nabavi tekućeg retardanta koji se za sada smatra glavnim uzrokom nesreće.
Naime, kako smo već pisali, sporna smjesa nanesena je na prugu desetak minuta prije nego što je naišao vlak, a navodno nije prema protokolu razrijeđena vodom u omjeru 1:4, što se stavlja na teret Rogulju.
Uprava HŽ sve radi kako bi prebacila odgovornost
"Tražimo ostavke Uprave HŽ-Holdinga i to ako ništa, onda iz moralnih razloga. No, ne treba zaboraviti i trebamo naglasiti da da čelništvo HŽ-a vrši pritiske na članove svog istražnog povjerenstva, kako bi pokušali dokazati da je krivica za tragediju u Rudinama ili na neispravnosti vlaka, ili na strojovođi, a nikako ne na postupcima za koje bi mogli sami snositi odgovornost", rečeno je na konferenciji za novinare Sindikata strojovođa Hrvatske (SSH).
U Sindikatu strojovođa naglašavaju kako imaju informacije da Uprava HŽ-a ne želi prihvatiti sad već sve vjerojatniji nalaz istražnog suca Davora Svaline o tome da je za nesreću kriva tekućina za uništavanje korova koja je dovela do proklizavanja nagibnog vlaka.
Još jedan slučaj korupcije
Naime, većinu optužbi prema vrhu Uprave izrekao je predsjednik SSH Nenad Mrgan koji tvrdi da je jedini cilj Uprave sve svaliti na strojovođu ili održavanje vlaka, a time opet na strojovođu koji mora preuzeti samo ispravan vlak.
"U ovom slučaju i laicima je jasno da nešto nije bilo u redu s tretiranjem pruge, jer inače ne bi čak tri vlaka proklizala, niti bi se isto pokazalo na simulaciji u splitskoj Kopilici", rekao je Mrgan koji je o svim tim podacima izvijestio i resornog ministra Božidara Kalmetu.
"Nedopustivo je da se tekućina kojom se tretira pruga nabavlja od tvrtke koja je registrirana za prodaju hrane za kućne ljubimce, stočne hrane i putnih torbi", rekli su sindikalisti dodajući kako je to još jedan dokaz lanca korumpiranosti u sektoru nabave u HŽ-u.
Podnesena kaznena prijava
Županijskom državnom odvjetništvu u Splitu podnesena je kaznena prijava protiv nepoznate osobe ili više njih zbog izazivanja stravične željezničke nesreće koja se u petak u 12.08 sati dogodila u mjestu Rudine, između kolodvora Labin Dalmatinski i Kaštel Stari. U ponedjeljak je dan žalosti, a u 13 sati će se na gradskom groblju Lovrinac u Splitu održati komemoracija za sve žrtve.
Podsjetimo, šest je osoba poginulo, 55 ih je ozlijeđeno, a u subotu izvršena rekonstrukcija je potvrdila sumnje da je za nesreću kriva protupožarna tekućina nanesena na tračnice - retardant, zbog koje su ispravne kočnice vlaka bile jednostavno neupotrebljive, jer je klizio kao po ledu!
Dvije osobe su završile na obavijesnom razgovoru. Kako je Index objavio, zagrebačka tvrtka Intrade, koja je nabavila dugotrajni tekući retardant, nalazi se pod istragom, a sina vlasnika ispituje policija. Izdat je nalog za pljenidbu dokumentacije vezane uz postupak javne nabave. Uzorci retardanta poslani su na analizu u Centar za kriminalistička vještačenja Ivan Vučetić, a policija češlja i poslovanje HŽ-a, odnosno šefa Službe za ekologiju Ivana Medaka, odgovornog za nabavu sredstva.
Samo u Hrvatskoj: Uvoznik hrane za pse premazuje tračnice
Tijekom istrage nesreće na površinu je isplivala još jedna, već svima dobro poznata hrvatska boljka - posao je obavljala tvrtka koja je registrirana za posve druge djelatnosti. Naime, tvrtka Intrade, čiji su djelatnici u petak, svega koju minutu prije nailaska nagibnog vlaka iz Zagreba premazali dionicu od Kaštela do Labina Dalmatinskog, registrirana je za proizvodnju i distribuciju hrane i proizvoda za kućne ljubimce, aditiva za stoku i putnih torbi, a bave se uvozom i zastupanjem stranih poduzeća.
Tekućina nije smjela biti na tom mjestu i u to vrijeme
Istražni sudac Davor Svalina je potvrdio kako tekućina za uništavanje korova nije nikako smjela biti u to vrijeme i na tom mjestu. Prema svemu sudeći sporan je i način na koji je tekućina za uništavanje korova nanesena jer preparat morao biti nanesen znatno ranije i to najmanje četiri sata prije prolaska vlaka. Navodno je u slučaju nesreće taj razmak bio jedva desetak minuta.
Vrlo vjerojatno je riječ o Tordonu, herbicidu koji se za uništavanje korova koristi i oko električnih vodova, prometnica, željezničkih pruga i cjevovoda. Njegova prvotna zadaća je sprječavanje rasta biljaka koje bi se prilikom iskrenja mogle zapaliti. Prema svemu sudeći, sporni Tordon na prugu prskalicama je nanijelo pružno vozilo.
Riječ je o onom istom vozilu koje je nakon nesreće nagibnog vlaka skoro izazvalo još veću tragediju. Naime, kako je vidljivo i na snimkama s mjesta nesreće, pružno vozilo je izgubilo kontrolu sjurivši se među spasitelje na pruzi, od kojih su neki u posljednji trenutak spasili živu glavu.