IAKO je povijesni pad cijena nafte u ponedjeljak doveo do toga da je njena vrijednost negativna, nemojte očekivati da će vam uskoro netko platiti da napunite spremnik gorivom. Točnije, nemojte očekivati da će se to ikad dogoditi. Zbog nekih jedinstvenih okolnosti, cijena nafte pala je ispod nule prvi put u povijesti. I što je još važnije, cijena sirove nafte ima samo neizravan utjecaj na maloprodajnu cijenu litre benzina, piše CNN.
Ogroman pad potrošnje benzina u SAD-u posljednjih tjedana, koji se dogodio zbog karantenskih mjera uslijed pandemija covida-19, doveo je do smanjivanja cijena nafte i benzina, jer postoje prekomjerne zalihe oba energenta. Ponestaje prostora potrebnog za skladištenje viška zaliha, što je dijelom dovelo do negativne cijene nafte.
Benzin je jeftin, ali....
Prosječna cijena galona (3,78 litara) benzina u ponedjeljak bila je 1,81 dolar, što je 5 centi manje nego prošli tjedan i 36 centi po galonu manje nego prije mjesec dana kad je počela izolacija zbog koronavirusa. Dakle, benzin je jeftin, više od jednog dolara jeftiniji nego u isto vrijeme prošle godine, ali cijena nije ispod nule, ističe CNN.
Negativna cijena sirove nafte u ponedjeljak bila je rezultat neke neobične dinamike na tržištu nafte. Rekordno niske cijene u svibanjskim ugovorima za vrstu nafte West Texas Intermediate (WTI) dovele su do vrlo malog volumena trgovine uoči isteka sadašnjih ugovora u utorak. To se dogodilo zato što postoji bojazan da neće biti mjesta za skladištenje tih barela (159 litara) koji će biti isporučeni u svibnju.
"Sustav je podivljao"
Lipanjski ugovori, međutim, pali su samo 10 posto na 22 dolara za barel. Sirova nafta vrste brent, svjetsko referentno mjerilo, pala je za samo 5 posto na 26,5 dolara po barelu. Ipak, naftni ugovori zaključuju se svaki mjesec i obično se ne ruše na rekordno niske vrijednosti.
"Istekom futuresa (ugovora o kupnji nafte na određeni budući datum po unaprijed određenoj cijeni, op.p.), trgovačkih programa i sličnog, cijene mogu podivljati. Danas je taj ekosustav podivljao", kaže Tom Kloza, glavni naftni analitičar Oil Price Information Servicea.
Cijena sirove nafte nije najbolji pokazatelj maloprodajne cijene benzina, nego su to veleprodajne cijene koje određuju koliko će benzinske pumpe platiti benzin. A benzinski futuresi u ponedjeljak nisu tako nekontrolirano pali, njihova je cijena pala za samo nekoliko centi i zaustavila se na 67 centi za galon. To je dvostruko više od cijene po kojoj su se prodavali prošli tjedan.
"Veleprodajne cijene benzina i naftni futuresi su definitivno povezani, ali oni ne utječu nužno jedno na drugo svakog dana", rekao je za CNN Jeff Lenard, glasnogovornik Nacionalne asocijacije maloprodajnih trgovina.
Čak ni veleprodajni benzinski futuresi ne određuju u potpunosti cijenu koju će platiti benzinske pumpe. Većina ih ima ugovore koji određuju cijenu, iako su buduće cijene ugrađene u njih. Osim veleprodajne cijene benzina, postoje i drugi troškovi koji određuju maloprodajnu cijenu na benzinskim pumpama.
Konačna cijena benzina u Americi
Američka Agencija za energetske informacije procjenjuje da su 2019. godine, kad je cjelogodišnji prosjek bio 2,6 dolara za galon, prosječni troškovi transporta i marketinga iznosili 39 centi po galonu benzina. Troškovi prerade nafte i marže iznosili su prosječno još 34 centa. S obzirom na to da je količina prodane nafte pala i za više od 50 posto, mnogi vlasnici benzinskih pumpi povećali su svoju maržu po galonu za nekoliko centi kako bi nadoknadili snažan pad potražnje, ističe CNN.
A tu su i porezi na benzin. Federalni porez na benzin iznosi 18 centi po galonu. Porezi saveznih država variraju i kreću od 14 centi po galonu u Aljasci do 60 centi u Kaliforniji.
Prosječno porezi saveznih država iznose još 36 centi po galonu, što znači da je na nacionalnoj razini ukupno porezno opterećenje po galonu benzina oko 54 centa. Dakle, iako se u ponedjeljak cijeli barel sirove nafte mogao kupiti ni za što, običan galon benzina ipak će trebati nešto platiti, zaključuje CNN.