UBUDUĆE Daimler ne namjerava pod istim krovom proizvoditi osobna i gospodarska vozila, odnosno autobuse. Zbog čega taj koncern planira utemeljenje nove tvrtke koja bi trebala poslovati kao zasebni dio? Priču donosi Deutsche Welle.
Radi se o "doista povijesnom danu", kaže Martin Daum, predsjednik Uprave Daimler Trucka, Daimlerove sekcije za proizvodnju gospodarskih vozila. Suvlasnici Daimlera bi danas (1.10.) na izvanrednoj (virtualnoj) skupštini dioničara trebali odlučiti o tome podržavaju li ili ne planove menadžmenta o "cijepanju" proizvođača automobila iz Stuttgarta.
Dioničari moraju konkretno odlučiti hoće li sekcija za proizvodnju gospodarskih vozila i autobusa biti izdvojena u okviru koncerna i kao vlastito, samostalno poduzeće završiti na burzi.
Dioničari Daimlera će, kako se očekuje, podržati razdvajanje - prije svega zbog toga što bi oni mogli profitirati od novih dionica Daimler Trucka. Mnogi burzovni stručnjaci smatraju da bi dvije razdvojene tvrtke Mercedesa na burzi mogle vrijediti više nego u "paketu", kao jedna tvrtka. U budućnosti bi veći dio koncerna nastupao pod imenom Mercedes-Benz Group AG i on bi bio zadužen za posao s osobnim vozilima. Ime Daimler AG bi u potpunosti trebalo nestati.
Sićušni Mercedes?
Jedan od pobornika razdvajanja je i šef tvrtke Daimler Truck Martin Daum. Za list Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung on je rekao: "S godišnjim prometom od 40 milijardi eura mi ćemo biti među 20 najvećih poduzeća u Njemačkoj, a istovremeno smo i svjetski líder u području proizvodnje autobusa i gospodarskih vozila. Zašto bismo uopće trebali skrivati jednu takvu sjajnu tvrtku?" Daimler Truck već godinama ostvaruje operativnu dobit od dvije milijarde eura i više, dodaje on. "Nema baš puno firmi koje su tako uspješne kao mi."
Neki su stručnjaci pak zabrinuti za budućnost poslovanja vezanog uz sektor osobnih vozila. Ingo Speich iz Deka Investmenta: "Razdvajanje sekcije za proizvodnju gospodarskih vozila Daimler čini ranjivijim za pokušaje mogućeg preuzimanja." Ta skepsa počiva na činjenici, kako kaže ekonomist i stručnjak za automobile Willi Diez, da će nova tvrtka Mercedes-Benz Group AG biti samo "jedan mali igrač na svjetskom tržištu automobila". Razdvajanjem Daimlera s tržišta nestaje "jedno od najuspješnijih, najvećih njemačkih poduzeća s dugom tradicijom", tako Dieza citira agencija dpa.
Profitabilna sekcija
Diez se ipak slaže s analitičarima koji očekuju da bi posao s gospodarskim vozilima i autobusima mogao biti itekako profitabilan, i to iz jednostavnog razloga - očekivane potražnje za tim vozilima u budućnosti: "Sve dok se posluje, mora se transportirati robu." Upravo tako na cijelu stvar gledaju i u tvrtki Daimler Truck. Šef firme Daum ipak ne prešućuje aktualne probleme: "Naravno da i mi osjećamo globalne probleme s distributivnim lancima, pogotovo kad se radi o određenim vrstama komponenti za poluvodiče." A to je itekako loša stvar, kaže Daum. On je u novinskom intervjuu naglasio kako se situacija s opskrbom tim komponentama zakomplicirala tijekom ljetnih mjeseci ove godine.
Daum je naglasio kako njegova firma u ovom trenutku ima "znatan broj vozila kod kojih nedostaju bitne komponente. A ta vozila su hitno potrebna našim mušterijama. Mi bismo ih rado htjeli isporučiti, ali i dalje čekamo dijelove."
Zelena budućnost
Nova tvrtka namjerava smanjiti emisiju ugljikovog dioksida kod svojih vozila i pojačano se želi okrenuti alternativnim pogonima. Početkom listopada će s proizvodnih traka sići prvi Mercedesov električni model gospodarskog vozila. "2030. planiramo u Europi prodavati više električnih gospodarskih vozila od neelektričnih", to je u rujnu najavila članica Uprave Karin Rådström. Daimler Truck pritom karte polaže i na električni pogon, ali i na - vodik. Od politike Rådström zato traži ulaganja u infrastrukturu i "pouzdane zakonske okvire".
Predstavnici ove branše već neko vrijeme od vlade zahtijevaju veće subvencije za alternativne pogone kako bi se uopće ostvario cilj, a to je prelazak na čišće pogone. Prelazak na nove tehnologije se mora isplatiti kupcima, i to brzo, tvrde proizvođači. I dodaju kako bez političke podrške od toga neće biti ništa. I Martin Daum traži podršku politike: "Gospodarska vozila nisu na cesti zato što je to nekome gušt. Privreda i naše društvo zahtijevaju da s točke A na točku B prevozimo robu. A za to nam je potrebna određena infrastruktura."
Osim e-pogona, Daimler Truck radi i na razvoju vozila na vodikov pogon, koja bi se na tržištu mogla pojaviti "u drugoj polovici ovog desetljeća", kaže Daum. On naglašava da u tom razvojnom procesu na kraj izlaze i bez državne pomoći: "Surađujemo sa Shellom po pitanju infrastrukture punionica uz neke od glavnih prometnica, na primjer od Rotterdama prema Kölnu i Hamburgu."
"Na dobrom putu"
No, i za novo, samostalno poduzeće Daimler Truck vrijedi i dalje činjenica da je njegova marža slabija nego kod konkurencije. Martin Daum smatra da su za to odgovorna dva glavna razloga: s jedne strane Daimler ima "sasvim drugačiji miks proizvoda. "Osim teških gospodarskih vozila, mi nudimo i autobuse i vozila za specijalnu namjenu." Na njih je Daimler Truck "jako ponosan", ali, kako dodaje Daum: "Ti modeli jednostavno donose manje dobiti nego teški teretnjaci."
A s druge strane, za manju maržu su odgovorni i neki načelni problemi, na kojima se mora raditi, dodaje on. Pritom ne misli samo na proizvodni portfelj nego i na visoke fiksne troškove. Daum: "Već i prije razdvajanja koncerna smo se bacili na rješavanje tih slabosti i smatramo da smo na dobrom putu."