DANIJEL ŽEŽELJ, 38-godišnji hrvatski ilustrator uzburkao je vode izložbom "Stray Dogs" koju je Amerikancima predstavio u prestižnom bostonskom muzeju "Stewart Gardner".
Kako piše ugledni list The Boston Globe, izložba "Stray Dogs" (psi lutalice) unatoč neobičnom nazivu nije umjetnički performans koji je otišao u potpuno pogrešnom smjeru, nego naslov najnovije grafičke novele hrvatskog umjetnika/ilustratora Danijela Žeželja, kojom je postao pedeseti umjetnik-domaćin koji izlaže u muzeju Stewart Gardner.
Kako piše novinar Globea, neki bi mogli pomisliti da bi izložba stripa u prostoru tog prestižnog muzeja ekvivalent puštanja čopora divljih pasa u muzej, ali Žeželj, koji je završio Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, je umjetnik koji savršeno odgovara tom prestižnom prostoru.
"Dobar dio tehnika koje koristim potiču od baroknih slika, gdje se sve bazira na kontrastu svjetla i tame." - kazao je Žeželj u razgovoru za Boston Globe, koji piše da ilustracije hrvatskog umjetnika izgledaju gotovo fotografske.
Iako je Žeželj mjesec dana trebao biti umjetnik-domaćin u muzeju "Stewart Gardener" već u ožujku 2004., i to zajedno sa svojom suprugom, vrsnom jazz saksofonisticom i kompozitoricom Jessicom Lurie, planovi su se brzo promijenili.
"U početku smo željeli postaviti multimedijsku izložbu "Umjetnik gladi", baziranu na kratkoj priči Franza Kafke. No, usput sam počeo raditi na nekim slikama koje su odražavale muzej, sobe i prostor, što se nekako povezalo s pričom na kojoj sam već radio. Nastavio sam raditi na tome, i na kraju se sve uklopilo u priču od osam poglavlja." - pojasnio je Žeželj.
Rezultat je upravo grafička novela "Stray Dogs", koji novinar Globea opisuje kao "napeti, poetski opis doživljaja u životu jedne novinarke". Novelu, koja je u "Gardneru" izložena uz minimum teksta, prožimaju motivi otuđenja, egzila, a učestali su prikazi umjetnika i njihovih djela, boksača i divljih životinja, koji dobijaju na snazi svaki put kad se ponovo pojave, stoji u tekstu Globea.
"Želio sam smjestiti svoju priču u područje koje je proživjelo neku vrstu građanskog rata. Odrastao sam u zemlji u kojoj nisam imao osjećaj da bi moglo doći do rata, ikad. A onda, u vremenu od par godina, izbio je pravi pravcati rat. Ideja izložbe je da je svaki osjećaj sigurnosti ili bilo kakvog mira ili stabilnosti zapravo jako relativan. Sve se može raspasti u trenutku." - zaključio je Žeželj.
Rad hrvatskog ilustratora dobio je same pohvale od najuglednijih instanci, pa je tako Steven Heller, umjetnički direktor izdanja New York Times Book Review, ustvrdio da je Žeželj vrstan majstor u političkoj satiri, kao i apstraktnom mišljenju.
"Njegov rad može se smatrati simboličnim, ali i reprezentacijom stvarnosti. No, njegovo najveće postignuće nisu jednostrane ilustracije, nego kompletne višedimenzionalne priče. Njegovi stripovi su jednostavno fantastični." - pojasnio je Heller.
Prema svemu sudeći, Amerikancima se najviše svidjela ideja hrvatskog ilustratora o relativnosti mira i sigurnosti, koja se itekako može primijeniti na njihovu aktualnu situaciju.