OD KATASTROFALNOG požara koji je prije 11 dana izbio u znamenitoj pariškoj katedrali Notre-Dame do danas, donacije za njenu obnovu nisu se prestale slijevati.
>> Francuski milijarderi nude stotine milijuna eura za obnovu Notre-Damea
Donirali su i obični građani i milijarderi, a dosad je prikupljeno najmanje 750 milijuna eura, piše BBC. Podsjetimo, u požaru su se urušili drveni zvonik i krov katedrale s drvenim gredama koje su podupirale strop, no glavna kamena struktura katedrale ostala je čitava.
Prema jednoj procjeni koju su objavili francuski građevinski ekonomisti, iznos koji je prikupljen već je nadmašio troškove obnove.
Untec, francusko nacionalno udruženje građevinskih ekonomista, procijenilo je da će popravak i restauracija Notre-Damea stajati maksimalno 600 milijuna eura, ne uključujući porez.
Francuski ekonomisti: Trošak će biti minimalno 300, a maksimalno 600 milijuna eura
"Trošak je (minimalno) oko 300 milijuna eura, a gornja granica je oko 600 milijuna eura, ali trebat će nam dva do tri mjeseca da dobijemo točan trošak", rekao je predsjednik Unteca, Pascal Asselin za BBC.
Ovaj iznos uključuje trošak osiguranja strukture, zamjene krova i potpornog okvira, angažiranje stručnjaka kamenorezaca i delikatni restauracijski rad, prema francuskom BFM TV-u.
Unatoč tome, zaklada koja prikuplja novce za obnovu poziva ljude da nastave donirati jer točna cijena obnove još nije poznata.
"Ne bismo trebali govoriti ljudima da prestanu donirati jer još ne znamo koliko će to koštati", rekao je Laurence Levy iz zaklade za očuvanje francuske baštine, Fondation du Patrimoine.
Budući da je vlasnik katedrale država (a ne Katolička crkva), popravak neće biti financiran novcima od osiguranja, budući da bi u ovom slučaju država morala isplatiti osiguranje sama sebi.
Stručnjaci s kojima je razgovarao BBC nisu htjeli spekulirati koliko bi troškovi popravka na kraju mogli iznositi.
Osiguravajuća kuća: Trošak bi mogao biti više od milijarde eura
"Kako možete procijeniti neprocjenjivo?", rekao je Richard Woolf, arhitekt i ekspert u konzervaciji povijesnih zgrada.
"Košta koliko god košta... ne može biti štednje", rekao je Alan Davies, arhitekt koji je također specijaliziran za konzervaciju povijesnih zgrada. Davies je dodao kako nema mnogo projekata koji bi došli i blizu iznosa koji je već prikupljen za Notre-Dame, ali da će kompleksni rad zahtijevati najviši nivo ekspertize.
No ravnatelj londonske osiguravajuće kuće Hiscox, Robert Read, predviđa da bi trošak mogao iznositi više od milijarde eura, iako i on inzistira da je prerano za davanje točne procjene prije nego znamo kakve bi se komplikacije mogle pojaviti.
Levy iz Fondation du Patrimoine, međutim, inzistira da se ne donose preuranjeni zaključci: "Ljudi se ne bi trebali oslanjati na procjene onih koji nisu bili unutar katedrale i nisu vidjeli štetu. Nismo prikupili previše novca jer još uvijek ne znamo koliko novca će biti potrebno. Nijedna brojka još nije potvrđena. Govorimo o umjetnosti i rukotvorinama."
>> Za Notre-Dame skupljena je milijarda eura, a djeca gladuju. Je li to licemjerno?
U doniranju novca za 850 godina staru katedrala i ikonu francuske baštine posebno su se istaknula dvojica francuskih milijardera, Bernard Arnault i Francois-Henri Pinault. Pinault, čija je tvrtka vlasnik poznatih brendova kao što su Gucci, Yves Saint-Laurent i Alexander McQueen, obećao je da će njegov otac i on donirati 100 milijuna eura. Arnault, čija je tvrtka vlasnik Louisa Vuittona, Christiana Diora, Fendija i drugih brendova, nadmašio ga je i obećao da će njegova obitelj donirati čak 200 milijuna eura.
"Iznos novca koji su ljudi obećali donirati je odraz načina na koji se ljudi osjećaju u vezi povijesnih zgrada i fiksnih točaka u krajobrazu. Notre-Dame ima i nacionalnu i međunarodnu reputaciju", rekao je Davies.
Marketinški stručnjak: Obećali su previše i prebrzo
Čak četiri francuske organizacije prikupljaju novac: katoličko dobrotvorno društvo Fondation Notre-Dame, zatim Fondation du Patrimoine, Fondation de France i Centar za nacionalne spomenike.
Ovako velikodušne donacije izazvale su, podsjetimo, niz kritika da se novac mogao bolje iskoristiti za druge svrhe, primjerice za siromašne i gladne. Glumica Pamela Anderson tako je na Twitteru objavila da je bila na aukcijskoj gala-večeri za prikupljanje sredstava za "djecu koja pate u Marseilleu" kad se pojavio "predmet za aukciju koji je bio veliko iznenađenje", a čija prodaja je išla za obnovu Notre-Dame.
"Sigurno djeci koja pate u Marseilleu više treba 100 tisuća eura nego crkvi koja je već primila više od milijardu eura u donacijama... Nadam se da će ponovo razmisliti i dati (novac) tamo gdje je potreban", napisala je Anderson.
Drugi su pak prigovorili da će se milijarderi koji su donirali za obnovu Notre-Damea okoristiti odbitkom poreza u iznosu od čak 60% u Francuskoj.
Markus Renner, švicarski ekspert za marketing i brendiranje, zaključio je da su tvrtke donirale prebrzo i previše. "Ne mislim reći da nema dobre namjere iza toga, ali možda su trebali razmisliti dvaput. Kako znaju koliko je novca potrebno? Ja sam radio s tvrtkama i moj savjet bi uvijek bio da pošalju poruku da su voljne donirati, ali ovisno o tome koliko je novca potrebno, ne da pretjerano reagiraju na način na koji su reagirale (u ovom slučaju). To je zgrada, nitko nije umro", zaključio je.
Za druge je pak velikodušnost koju su imućni i manje imućni Francuzi (ali i stranci) pokazali prema Notre-Damea prikladna s obzirom na njenu povijest i status. "Ono što se dogodilo s Notre-Dame je užasno, ali vidjeti velikodušnost koja se slila iz cijelog svijeta i od ljudi svih religija bilo je nešto posebno", zaključuje Levy.