Kriza s čipovima se očekuje do 2024., cijene rabljenih vozila obaraju rekorde

Foto: Shutterstock

PROŠLE dvije godine u svijetu automobila protekle su u znaku velikih kašnjenja u isporuci novih automobila. To se odrazilo i na poskupljenja rabljenih vozila i zamjenskih dijelova za automobile, a nove predikcije sugeriraju kako bi ova nestašica mogla potrajati dulje nego što se očekivalo.

Problemi s nestašicom čipova mogli bi potrajati do 2024.

Najveći razlog kašnjenja je nestašica materijala i dijelova za automobile. Sve je počelo s nestašicom mikročipova, pandemija je zatvorila mnoge pogone u autoindustriji, a onda je i rat u Ukrajini zaoštrio probleme s nestašicom dijelova i sirovina. Osim mikročipova, nedostaje i litija za proizvodnju baterija za električne i hibridne automobile, a vrtoglavo je porasla i cijena čelika.

Ako je vjerovati procjenama izvršnog direktora Intela, jednog od najvećih proizvođača čipova, problemi s nestašicom čipova mogli bi se nastaviti i tijekom 2024., što je pesimističnije od ranijih procjena da bi ova kriza trebala završiti u 2023. godini.

Izvršni direktor Pat Gelsinger u intervjuu za CNBC izjavio je kako je razlog ograničena dostupnost ključnih tvorničkih proizvodnih alata i opreme. Kako kaže, to je prepreka za povećanje kapaciteta kojima bi se zadovoljila povećana potražnja.  

Razmjere problema i porasta potražnje za čipovima prepoznala je i Europska unija, koja je donijela Europski akt o čipovima. EU planira uložiti 43 milijarde eura kako bi pokrenula proizvodnju poluvodiča na svom teritoriju i postala proizvođač 20 posto svjetskih poluvodiča do 2030. godine.

Izronili i novi logistički problemi

Nestašice dijelova dovele su i do logističkih problema u autoindustriji. U studenome su svijet obišle slike zastoja automobila u luci Bremerhaven na sjeveru Njemačke, kroz koju se godišnje prosječno prebaci 1.7 milijuna vozila.

U skladištu ove luke zaglavile su tisuće vozila i čekaju na ugradnju završnih dijelova, a zatim na ulazak ili izlazak iz Europe. Probleme uzrokuje i manjak kamiona i vozača koji prevoze automobile i kontejnere, kao i nedostatak radne snage za utovar i istovar vozila.

Uz to, u odnosu na prosinac 2019., nedostaje otprilike 13 prekooceanskih brodova koji bi prevozili vozila. Procjenjuje se kako bi se na isporuku novoizgrađenih plovila također moglo čekati do 2024. godine.

Foto: Shutterstock

Rast cijena rabljenih vozila

Manjak novih vozila doveo je i do povećane potražnje za rabljenim automobilima. To je, uz inflaciju, dovelo i do rekordnog rasta cijena rabljenih vozila. Tako se u listopadu prosječna cijena rabljenih automobila prvi put popela iznad 28.000 eura, dosegnuvši 28.214 eura. To je povećanje od prosječno 3712 eura u odnosu na isto razdoblje prošle godine.

Prema istraživanju američke investicijske banke J.P. Morgan, prosječne cijene rabljenih vozila na američkom tržištu su u rujnu 2022. zabilježile porast 42.5 posto u odnosu na veljaču 2020. Rezervni dijelovi također nešto kasne i skuplji su u usporedbi s lanjskim cijenama, no ta poskupljenja ipak nisu tolika kao što je slučaj s cijenama novih i rabljenih vozila.

Potrošači se sve više okreću najmu automobila

Kao posljedica ovih događanja, zamjećuju se i promjene ponašanja vozača. Studija Destination 2030, Who’s in the driver seat for the future of mobility? koju je provela konzultantska tvrtka BearingPoint, sugerira da će se navike u pogledu mobilnosti promijeniti do 2030. godine.

Jedan od tri trenda koja najavljuju je taj da su ljudi spremni odustati od vlasništva nad automobilom. Predviđa se da će ljudi radije koristiti usluge na zahtjev nego posjedovati vlastita vozila. Već sada se zamjećuje da mnogi prelaze na modele mjesečnih pretplata za automobile, a čini se da će ubuduće korisnici sve više koristiti ovakve usluge.

Sve je veći interes i za fleksibilni najam vozila. Ovakve usluge, kao što je Hertz Flex Drive, omogućuju najam automobila po fiksnoj mjesečnoj cijeni. Cijena se ne mijenja bez obzira na sezonalnost, a u nju je uključeno gratis 3000 km mjesečno, održavanje i popravak, zaštita od krađe, otkup odgovornosti za štetu na vozilu, kao i pomoć na cesti i zamjenski automobil u slučaju štete.

Što se tiče trajanja, Flex Drive je usluga koja pruža mjesečni, odnosno višemjesečni najam vozila. Minimalno trajanje najma je mjesec dana, a nakon toga se ugovori automatski obnavljaju svakih 30 dana, sve dok klijent ne obavijesti Hertz da želi prekinuti uslugu.

U današnje neizvjesno vrijeme, kad fleksibilnost usluga potrošačima postaje sve bitnija, jedna od velikih prednosti višemjesečnog najma vozila je ta što klijent sam može odabrati koliko dugo želi zadržati automobil, u skladu s realnim potrebama i životnim promjenama.

Flex Drive može koristiti svatko, a prvenstveno je namijenjen pojedincima i malim tvrtkama. Sva vozila su prošla tehnički pregled i nisu starija od 3 godine, a tijekom trajanja najma moguće je i promijeniti automobil, kao i otkupiti ga po posebnoj cijeni. Vozilo se može preuzeti već u roku od 24 sata, a ugovaranje je brzo i jednostavno, bez kompliciranih birokratskih procedura i dugih čekanja.

Sadržaj donose Index i Hertz Hrvatska u suradnji te u skladu s najvišim profesionalnim standardima. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.