AMERIČKA inovativna prijevoznička tvrtka Lyft objavila je da uvrštenjem dionica u burzovnu kotaciju (IPO) želi prikupiti 2,4 milijarde dolara, što je prvi izlazak na burzu veće tvrtke u tom sektoru.
Prema podnesku za IPO, prijevozničko-tehnološka kompanija sa sjedištem u San Franciscu odredila je cjenovni raspon dionica od 62 do 68 dolara, što znači da bi njezina tržišna kapitalizacija mogla premašiti 20 milijardi dolara.
Žele prodati 30,8 milijuna dionica
Lyft želi prodati 30,8 milijuna dionica, pri čemu će aranžeri imati mogućnost prodaje dodatnih 3,4 milijuna.
Dionicama će se trgovati na Nasdaqu pod oznakom "LYFT.". Datum IPO-a nije naveden, a Wall Street Journal nagađa da bi trgovina mogla početi do kraja sljedećeg tjedna, kada će biti određena konačna cijena dionice.
Prema ranije objavljenim dokumentima, kompanija je prošlu godinu zaključila s gubitkom od 911 milijuna dolara i prihodima od 2,2 milijarde dolara. To predstavlja značajan skok u stavci prihoda koji su još 2016. iznosili 343 milijuna dolara. Značajno je povećan i gubitak u odnosu na 2016., napominje AFP.
Preko milijardu vožnji, drže 39 posto američko tržišta
U podnesku dostavljenom Komisiji za vrijednosnice i tržišta dionica (SEC) Lyft navodi da je od osnivanja 2012. godine obavio više od milijardu vožnji i da je prošle godine zabilježio rezervacije prijevoza u vrijednosti 8,1 milijardu dolara.
Njegov udio u američkom tržištu usluga prijevoza na zahtjev iznosi 39 posto, prema istraživanju na koje su se pozvali u podnesku. U međuvremenu su se proširili i na druge vrste prijevoza na kratkim relacijama, uključujući dijeljenje bicikla i skutera.
Žele se također proširiti na sektor visoko automatizirane vožnje, tvrdeći da će visoko automatizirani taksiji i usluge dijeljenja prijevoza iz temelja izmijeniti današnje gradove, dokidajući potrebu za automobilima u privatnom vlasništvu.
"Smatramo da bi se gradovi trebali graditi za ljude, a ne za automobile", navode u podnesku za IPO.
"Masovno posjedovanje automobila opterećuje naše gradove i ograničava slobodu koju su vozila nekada pružala", dodaju.
Najavljuju također da će ustrajati u angažmanu vozača u statusu neovisnih suradnika, priznajući ujedno da bi pravno osporavanje takve poslovne politike moglo imati negativne posljedice po njihovo poslovanje.
Vozači će imati prednost
U podnesku za IPO navode da će određeni broj dionica rezervirati za vozače koji su uz korištenje njihove platforme izveli minimalno 10 tisuća vožnji. U tu će im svrhu do 19. ožujka ponuditi bonus od tisuću do 10 tisuća dolara kako bi im omogućili kupnju dionica po ponuđenoj cijeni. Novac će moći iskoristiti i u druge svrhe, dodaju u Lyftu.
Očekuje se da će Lyftov IPO biti prvi u nizu izlazaka na burzu inovativnih tvrtki, takozvanih ''jednoroga'', čija vrijednost premašuje milijardu dolara.
Analitičari tako predviđaju da će Uber, čija se vrijednost procjenjuje na nekih 70 milijardi dolara, odrediti još višu cijenu dionica u početnoj ponudi. Za IPO-m bi, među ostalima, mogao posegnuti i Pinterest a možda i Palantir, specijaliziran za obradu podataka.