Ovi avioni mogli su preokrenuti rat, no Hitler je tvrdoglavo tražio bombardere

Foto: Wikipedia

Na današnji dan pušteni su u pogon prvi lovački avioni naziva Messerschmitt Me 262. Radi se o tada najnovijoj tehnologiji, koju su usavršili Nijemci tijekom Drugog svjetskog rata. Messerschmittovi su bili prvi vojni avioni s mlaznim motorom i vrlo su efikasno branili njemački zračni prostor u zadnjim fazama Drugog svjetskog rata. Poznatiji su pod kolokvijalnim nazivom Lastavica.

Nova tehnologija mlaznih motora

Razvoj ovih aviona zapravo je započeo još prije početka Drugog svjetskog rata, no mlazni motori tada su još uvijek bili vrlo nepouzdani pa je projekt bio svako malo odgađan tijekom Rata. Umjesto mlaznog motora implementiran je klipni motor s propelerom, no takvi avioni nisu postizali brzine koje će kasnije pokazati 262. 

Messerschmittovi su napokon poletjeli u trenutku kada su njemački gradovi bili pod napadom savezničkih bombardera. Prema prvotnom planu, lovci su mogli biti gotovi već 1942./43. godine, no Hitler je naredio da se implementacija mlaznih motora prvo provede na bombarderima jer je smatrao kako će se Njemačka oduprijeti Saveznicima pa će ponovo moći napadati njihove gradove poput Londona ili Moskve.

Međutim nije bilo tako. Nakon što su se Saveznici iskrcali u Normandiji, njemačke postrojbe morale su zauzeti defenzivni položaj i odupirati se napadima sve veće savezničke vojske u Europi. Tada stižu i prvi saveznički bombarderi, koji gađaju ključne točke njemačke vojne industrije.

Unutrašnjost lastavice

Nakon rata preuzeli su ih Česi

Veliki broj tih bombardera nikada se nije vratio kući. Presreli bi ih novi mali lovci, koji su dostizali brzine od preko 900 km/h i brzo bi ih oborili. Saveznički lovci koji su popratili bombardere kako bi ih osigurali nisu se mogli nositi s munjevitom brzinom nove njemačke tehnologije.

Premda vrlo efikasni, lovci 262 nisu se proizveli u dovoljnim količinama da bi promijenili tijek rata. Većina njih proizvodila se u lukama u Sudetima pa su Česi i Slovaci nakon rata kopirali njemačku tehnologiju i proizvodili identične avione. Nakon što je već 1949. godine započela proizvodnja modernijih aviona Jak-23, Čehoslovačka odustaje od izrade 262 1957. godine, čime Lastavice odlaze u povijest.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.