PREGLED mađarskog udžbenika iz povijesti za učenike srednjih škola ne ostavlja nikakve dvojbe o stajalištu vlade prema migrantima. Na početku poglavlja ”Multikulturalizam” stoji fotografija izbjeglica pred željezničkom stanicom u Budimpešti. Uz fotografiju je govor predsjednika vlade Viktora Orbana o opasnostima migracija: ”Smatramo vrijednošću to što je Mađarska homogena zemlja.” Ovakvi udžbenici, koje odobrava država, posljedica su vladine reorganizacije obrazovnog sustava koja kod nekih učitelja i izdavača izaziva duboku zabrinutost, piše Sheena McKenzie za CNN.
Kritičari kažu kako su udžbenici samo jedan front vladinog križarskog rata usmjerenog reformi obrazovnog sustava i cijele zemlje prema kršćanskom i nacionalističkom imidžu. Orban je također ukinuo akademske programe koji se ne uklapaju u njegove konzervativne vrijednosti, čime je zapravo u inozemstvo otjerao neke od vodećih mađarskih sveučilišta.
Reforma je pokrenuta usred uličnih protesta protiv Orbanove politike, signalizirajući da u njegovom čvrstom stisku ipak postoje pukotine. Otkako je Orbanova populistička stranka Fidesz osvojila vlast 2010. godine te premoć potvrdila uvjerljivim slavljem na izborima u travnju prošle godine, imala je u planu pokrenuti ”veliku obrazovnu reformu”, rekao je vladin glasnogovornik Zoltan Kovacs prošle godine za CNN.
Država preuzima obrazovanje
Dosad su lokalne vlasti nadzirale javne škole u Mađarskoj. No posljednjih je godina država preuzela odgovornost, što uključuje i nabavku udžbenika, objasnio je Kovacs, dodavši kako se tako željelo doskočiti manjkavom financiranju obrazovanja. ”Konačno smo, nakon 20 godina borbe s financiranjem i vođenjem obrazovnog sustava, uspjeli preuzeti odgovornost”, rekao je Kovacs te dodao kako vlada do jeseni ove godine namjerava uvesti novi kurikulum.
Udžbenici su napisani u državnom Centru za obrazovna istraživanja i razvoj uz sudjelovanje raznih stručnjaka, objasnila je Ildiko Reparszky, profesorica povijesti i autorica nekih ranijih izdanja. Danas na koricama udžbenika nema imena autora. Umjesto toga, odbor urednika navodno prikuplja tekstove suradnika i ”potpuno slobodno ove sirovine obrađuje i oblikuje prema želji”, kaže Reparszky.
Usred reformi Srednjoeuropsko sveučilište, koje je utemeljio filantrop i milijarder mađarskog podrijetla, poznati Orbanov protivnik George Soros, prošlog je mjeseca objavilo kako je ”istjerano” iz Mađarske potezima neprijateljske vlade te kako će svoje studije (prema američkim programima) preseliti u Beč. Međunarodno priznato sveučilište nazvalo je to ”crnim danom” za Mađarsku i Europu, što je vlada odbacila kao ”samo još jedan politički blef u Sorosevu stilu”. Međutim, neki mađarski učitelji rekli su CNN-u kako je Orbanova tvrdolinijska politika već počela utjecati na djecu, mnogo prije nego što krenu na fakultete.
Pobuna učitelja
U svom malom uredu u središtu Budimpešte predsjednik Mađarske udruge učitelja povijesti Laszlo Miklosi otvara udžbenik povijesti za djecu od 14 i 15 godina prepun post-it naljepnica. Otvara stranicu o multikulturalizmu i ukazuje na Orbanov govor u Europskom parlamentu u Strasbourgu u svibnju 2015. kojim je iznesen stav Mađarske prema migrantima. U tom govoru premijer kaže kako Mađari smatraju da je homogenost njihove zemlje njihova vrijednost u smislu ”kulture”, ”običaja” i ”načina razmišljanja”. ”To je samo svakodnevna politika. Ne kaže se ništa o stvarnim razlozima postojanja migracijskog problema, nego samo što sadašnji premijer misli o tome”, kaže Miklosi.
Orbanov prkosan odnos s Europskom unijom ogleda se i u karikaturi koja prikazuje Njemačku kao veliku krmaču koja hrani praščiće Grčku, Španjolsku, Belgiju i Portugal. Sa strane stoji mađarski praščić i mirno i sretno žvače vlastitu travu. U istom udžbeniku iz zemljopisa u poglavlju ”Pad populacije i migracija” stoji ilustracija mađarskog dječaka i djevojčice uz potpis: ”Bitno je porastao broj onih koji misle da je Mađarska najbolje mjesto za život.” Uz ilustraciju je i statistika koja kaže da ”67 posto mladih ljudi vidi svoju budućnost samo u domovini” te da ”brak želi sklopiti 68 posto mladih ljudi”, ali nema naznake izvoru ovih podataka.
Ova ilustracija ”proširuje patriotske osjećaje mladih Mađara, njihovo zadovoljstvo svojom zemljom te njihovu spremnost da vjenčanjem osnuju obitelj, a istodobno umanjuje njihovu spremnost da se presele u inozemstvo”, objašnjava Ildiko Reparszky, također jedna od 400 članova spomenute udruge.
Vlada odbacuje optužbe
Vladin glasnogovornik Kovacs odbacuje zabrinutost učitelja kao ”političko mišljenje”, dodajući da vlada uvijek pozdravlja ”kritike, doprinose, zapažanja i komentare profesionalnih organizacija”. Miklosi je analizirao školske udžbenike u posljednjih 30 godina i vjeruje kako je Orbanova anti-imigrantska retorika prilagođena učionicama i igraonicama: ”Riječ 'migrant' postala je pogrdna za mnoge ljude, uključujući i mnogu djecu.” Čak i ako učitelj izgovori riječi ”židovski”, ”romski” ili ”Slovak”, učenici se često smijulje i međusobno gurkaju, što znači da se učitelji moraju boriti kako bi ove pojmove i kategorije raspravili i objasnili na neutralan način.
Učiteljica engleskoj jezika Juli Karolyi kaže kako neki učenici riječi ”migrant” i ”Soros” koriste kao ”psovke tijekom sukoba na školskim dvorištima i igralištima”, no smatra kako se dječji stavovi uglavnom oblikuju kod kuće, a ne iz školskih udžbenika. ”Podlegne li roditelj vladinoj propagandi, dijete će ga slijediti, posebice ako je mlađe”, objašnjava Karolyi.
Nekoliko ulica dalje od Miklosijeva ureda 18-godišnji učenik Akos Blaskovics upravo je završio jutarnji sat povijesti u Gimnaziji Mihalyja Fazekasa. Ovaj tinejdžer rekao je za CNN da ”zapravo ne vidi neke razlike u porukama u udžbenicima posljednjih godina”. No smatra kako je vlada pokušala uvjeriti ljude da se fokusiraju na migrantsko pitanje umjesto na ”važnije stvari poput obrazovanja, zdravstvene skrbi i socijalnih problema”.
U malom selu udaljenom pola sata vožnje istočno od Budimpešte izdavač Andras Romankovics u svome kućnom uredu drži velike police s knjigama složenima po godištima. Nekadašnji učitelj i njegova supruga počeli su izdavati udžbenike još 1978. godine i dosad su tiskali oko 10 milijuna primjeraka. Licenca za mađarske školske udžbenike mora se obnavljati svakih pet godina. Romankovics je jedan od pet neovisnih izdavača koji su tužili mađarsku vladu zato što je odbijen njihov zahtjev za obnovom licenci koje su istekle krajem 2018. godine.
Sudski predmet odnosi se na ukupno 123 knjige, što znači 123 odvojena suđenja. Proces će trajati dugo, ali od početka suđenja u rujnu prošle godine dvadesetak knjiga ipak je dobilo dopuštenje za objavu. Naravno, licence za udžbenike kojima je autor država uredno su produžene. Glasnogovornik Kovacs nije želio komentirati zašto su udžbenici neovisnih izdavača odbijeni, rekavši samo kako se radi o ”predmetu koji nije zaključen te prolazi kroz višu razinu odlučivanja”. Romankovics upozorava kako bez raznolikosti udžbenika obrazovanje neće biti adekvatno.
Borba profesora
Dok se neovisni izdavači bore za svoje školske udžbenike, sveučilišni profesori bore se kako bi zadržali svoje program u Mađarskoj. U zgradi Srednjoeuropskog sveučilišta u Budimpešti docentica na rodnim studijima Eva Fodor uznemirena je vladinom odlukom da ukine njen program koji traje već više od 20 godina. Sveučilište je nudilo rodne studije s američkim i mađarskim akreditivima, sve dok vlada u listopadu prošle godine nije ukinula odobrenje za njen program.
Američki program nastavit će se u Beču, dok mađarski, koji je svake godine upisivalo 45 studenata, više ne postoji. Drugo mađarsko sveučilište koje je nudilo rodne studije, Eötvös Lorand, također je moralo ukinuti program. ”Radi se o očiglednom kršenju akademske slobode”, rekla je Fodor, dodavši da na meti Orbanova svjetonazora nisu samo rodni studiji. ”Problem je puno dublji. Orban želi stvoriti snažnu ideologiju za koju bi se ljudi mogli vezati, a na temelju nacionalnog ponosa i njegova viđenja kršćanskih vrijednosti. Zato je spreman eliminirati svakoga tko se ne uklapa u tu ideologiju.”
Vladin glasnogovornik Kovacs kaže da su rodni studiji ukinuti zbog slabog interesa, slabih mogućnosti zapošljavanja i vladinog ”filozofskog pristupa”. ”Mi vjerujemo da postoje samo dva spola, muškarci i žene”, rekao je Kovacs i naglasio da studenti mogu slobodno istraživati rodna pitanja iz perspektive drugih disciplina, kao što su filozofija ili sociologija. ”Ne vjerujemo da rod može biti samostalna disciplina.”
A studenti koji misle drukčije očito moraju potražiti učionice izvan Mađarske.