NJEMAČKA broji oko pet milijuna osobnih vozila na dizel koji ispunjavaju normu Euro 5. U sve više njemačkih gradova oni su ili već zabranjeni ili se planira njihova zabrana.
Proizvođači automobila: Kupite novi auto
Vlasnici takvih automobila teškom su mukom pristali nadograditi program računala kako bi vozilo doista emitiralo manje dušikovog oksida, ali se pokazalo da motori imaju problema s novim programom.
Tehnički postoji mogućnost ugradnje dodatnog pročišćivača s kojim bi mnogi dizelaši s Euro 5 došli na Euro 6, ali proizvođači automobila oštro su bili protiv takvih dodataka. Njihov savjet je jednostavan - kupite novi automobil.
I nadležne službe podržale su takvu poslovnu politiku proizvođača automobila jer takvi uređaji nisu imali tehnički certifikat koji bi dopuštao njihovu ugradnju. Tek nedavno je Savezni ured za motorna vozila (KBA) izdao dozvolu za takve uređaje u određenim vrstama vozila, piše Deutsche Welle.
Specijalist za automobilsku opremu i filtre Twintec Baumont je u samo nekoliko tjedana dobio skoro 14.000 upita za ugradnju njihovog sustava BNox-Systems. Taj sustav su još prije dvije godine predstavili stručnjacima Volkswagena s kojim su vrijednosti ispuha jednog Passata spustili daleko ispod norme Euro 5, ali VW nije htio ništa.
Trošak od oko 3000 eura
"Kad smo vidjeli potencijal, unaprijedili smo naš sustav i prilagodili ga osobnim vozilima", kaže predsjednik uprave Baumont Group Marcus Hausser.
"Polazimo od toga da u sljedeće tri godine imamo potencijal da ostvarimo promet od oko 170 milijuna eura", napomenuo je Hausser.
KBA je objavio popis od šezdesetak modela koncerna Volkswagen u kojima je dopuštena ugradnja dodatnog pročišćivača, a priprema se popis i vozila drugih proizvođača. Hausser procjenjuje kako bi takva nadogradnja imala smisla za oko tri milijuna vozila, "ali ne smije se nadograđivati baš svako vozilo. To znači, mi polazimo od toga da bi u oko 40% vozila to imalo smisla".
Trošak uređaja i ugradnje iznosi oko 3300 eura. No proizvođači su suočeni s čitavim nizom sudskih tužbi i barem kada je riječ o njemačkim vlasnicima, pokazuju spremnost sudjelovati u trošku do najviše 3000 eura.
Što to znači za Hrvatsku?
To nikako ne znači da će to biti spremni učiniti i za vlasnike tih vozila u Hrvatskoj ili drugdje u inozemstvu pa njima tek predstoji bitka s lokalnim predstavništvom. Povećava se prodajna vrijednost rabljenog vozila, koje neće, primjerice, stići do Hrvatske s vrlo niskom cijenom.
Trgovci rabljenim vozilima i kupci s istočnog tržišta, poput Poljske, Ukrajine, Rumunjske, Srbije i Hrvatske, vjerovali su da će se Nijemci brže-bolje odreći svojih automobila i da će dio Euro 5 dizelaša koji prometuju Njemačkom biti dostupan po jeftinoj cijeni.
No to se još nije dogodilo, barem ne u velikoj mjeri.