Ruska vojska u Ukrajini gubi gotovo stotinu tenkova mjesečno, pokazuju podaci analitičara koji detaljno proučavaju društvene medije kako bi identificirali uništena vozila. Istovremeno, ruska industrija proizvodi maksimalno 50 novih tenkova mjesečno. Kako bi nadomjestili taj jaz, Rusi iz skladišta izvlače stare tenkove iz Hladnog rata, koje potom u nekim slučajevima moderniziraju i šalju na frontu uz nova vozila, piše Forbes.
Među tenkovima iz skladišta nalaze se modeli T-55 iz 50-ih, T-62 iz 60-ih i niz tenkova T-72 i T-80, koji su nešto noviji. Neobično je to da uglavnom ne uključuju najstarije tenkove T72 - originalne T-72 Ural i T-72A s početka 70-ih. Oni imaju tanji oklop i primitivnije kontrole.
Zalihe tenkova T-55 pale su od početka rata za 31 posto, T-62 za 37 posto, a T-80B za nevjerojatnih 79 posto. Ipak, samo devet posto tenkova T-72s izvučeno je iz skladišta. Rusi "nisu u većim brojkama posegnuli za tenkovima T-72A/Ural", zamijetio je analitičar nadimka @Highmarsed.
Čak i potpuno zahrđali stari tenk moguće je vratiti u službu, ako popravite oklop i zamijenite sve komponente koje nisu izgrađene od čistog čelika. "Uz dovoljno novca, vremena i rezervnih dijelova, vjerojatno je moguće popraviti bilo koji tenk," objašnjava @Highmarsed.
Vjerojatno je jeftinije napraviti novi tenk nego popravljati neke stare
Ipak, takva vrsta temeljitog popravka iznimno je skupa i traje jako dugo. Ako je neki stari tenk u zaista lošem stanju - a valja reći da bi to mogao biti slučaj za oko tisuću tenkova T-72 Ural i T-72A - vjerojatno je bolje taj novac uložiti u potpuno novi tenk.
Zašto bi Kremlj trošio novac na popravljanje 70 godina starih T-55 i 60 godina starih T-62, a ne na popravak 50 godina starih tenkova T-72? Odgovor vjerojatno leži u tome da tenkovi T-55 i T-62 imaju prostor za dodatnog čovjeka koji puni cijev eksplozivom, dok se u T-72 to događa automatski, zbog čega nema potrebe za četvrtim članom posade.
Ti automatski sustavi su komplicirani i može ih biti teško održavati, zbog čega ih američka i mnoge druge vojske NATO-a nikada nisu koristile u vlastitim tenkovima. Da, T-55 je 20 godina stariji od T-72 Urala, ali je jednako tako i mnogo manje kompliciran, a prema tome i jednostavniji za popravak.
Nove i jako stare tenkove vrijedi popraviti, one starije i kompleksne se ne isplati
To objašnjava neobičnu rupu u ruskim zalihama starih tenkova. Novije kompleksne tenkove vrijedi popraviti, kao i jako stare jednostavne tenkove. Ali stari kompleksni tenkovi, poput T-72, nisu vrijedni novca i vremena koje bi bilo potrebno da ih se dovede u funkcionalno stanje.
Analitičar Richard Vereker kaže kako najstariji modeli T-72 čine oko 10 posto ruskih gubitaka tenkova T-72. To je i za očekivati, ako se u obzir uzme koliko ih je malo na fronti.
Ipak, to još uvijek znači da se svakog mjeseca uništi nekoliko tenkova T-72 Ural i T-72A, od samo stotinjak, koliko su ih Rusi izvukli iz skladišta. Ako se taj tempo nastavi, stari tenkovi mogli bi nestati vrlo brzo.
Ostatak tenkova T-72 prve generacije možda nikada neće napustiti ogromna skladišta u kojima već desetljećima hrđaju. Rusi bi morali postati zaista očajni da pogledaju u hrpu hrđe od 46 tona i u njoj vide nešto na što vrijedi trošiti resurse.
Međutim zapravo i nije nemoguće da će postati upravo toliko očajni. "Mislim da neće doći do neke konkretne točke kada će Rusima ponestati tenkova", napisao je @Highmarsed, "ali njihova flota sigurno će se s vremenom smanjivati, a to će sigurno ostaviti traga na njihovim ofenzivnim kapacitetima."
Kako se njihova snaga bude postepeno smanjivala zbog nestašice tenkova, moguće je kako će Rusi odlučiti da se stare i kompleksne tenkove ipak isplati popravljati.