Ruska propaganda radi punom parom, naročito uspješno u Aziji i Africi

Screenshot: Twitter

DOK se vojni rat u Ukrajini nastavlja nesmanjenom žestinom, Ukrajina je do sada pobjeđivala u informacijskom ratu koji se odvija paralelno, navodi austrijski ORF.

"Svijet je na strani Ukrajine, a napadnuta zemlja ima suverenitet tumačenja. Ali to nije sasvim točno: ozloglašena ruska internetska propaganda uspješno je pokrenuta diljem svijeta - a sada počinje biti vidljivija i na Zapadu", navodi austrijski javni servis u članku u kojem se detaljno analizira ruska propaganda u povodu Putinove invazije na Ukrajinu.

Početkom rata mnoge je iznenadilo što se na društvenim mrežama nisu odmah pojavili čopori ruskih trolova, koji su na američkim izborima i u raspravi o Brexitu izazvali veliku galamu i širili dezinformacije na društvenim mrežama. 

Ruska propaganda na Twitteru

Nove analize sada pokazuju da su se ruski trolovi aktivirali, ali ne ondje gdje bi ih zapadni promatrači odmah mogli vidjeti.

Carl Miller i Jeremy Reffin iz tvrtke CASM Technology, specijalizirane za analizu dezinformacija na društvenim mrežama, pomno prate hashtagove #IstandwithPutin i #IstandwithRussia, koji su se počeli pojavljivati ​​na Twitteru čak i prije pravog početka Putinove invazije 24. veljače. 

U prvim danima agresije povećale su se i odgovarajuće objave - vrlo često u kombinaciji sa spamom, kako je naveo istraživač propagande Marc Owen Jones sa Sveučilišta Hamad Bin Khalifa u Kataru.

Od 2. do 4. ožujka bilo je na desetke tisuća tvitova s ​​ovim hashtagovima. Istraživači u svojoj analizi na web stranici Instituta za strateški dijalog (ISD) vide u tome usklađenu akciju. U samo nekoliko dana objavljeno je oko 80.000 tvitova u znak podrške Putinu, no u međuvremenu su mnogi od profila koji su ih objavljivali izbrisani.

Na Zapadu je ova akcija bila jedva primijećena jer se događala uglavnom na drugim sferama Twittera, kako istraživač Miller elaborira u svojem threadu na Twitteru. 

Ruski botovi su isprva bili usmjereni na Aziju i Afriku

Miller je identificirao ukupno osam različitih skupina koje su na Twitteru širile rusku propagandu, uz važnu napomenu da je većina njih bila usmjerena na publiku u Aziji i Africi.

Mnogi su proputinovski profili na Twitteru novootvoreni i imali su malo sljedbenika. Međutim, bilo je i profila koji su postojali neko vrijeme. Miller upozorava i na veliku gustoću retweetova, odnosno pukog prosljeđivanja bez vlastitih komentara korisnika, što upućuje na to da se radi o mješavini botova, odnosno profila koji rade isključivo automatski, i kupljenih profila.

Odavno je poznato da se pravi korisnici Twittera mogu kupiti u paketima od stotina ili čak tisuća profila za ciljane objave na društvenim mrežama, posebice u Aziji.

Analiza laboratorija za digitalna forenzička istraživanja (DFRLab) trusta mozgova Atlantic Councila došla je do vrlo sličnih zaključaka. I u ovoj studiji identificirana je usklađena akcija u trajanju od nekoliko dana, što je bila početna iskra za prorusku propagandu na Twitteru.

Indija je jedno od glavnih područja ovih skupina u smislu geografskog položaja, ali postoje i korisnici koji koriste jezike urdu i farsi za ciljanje pakistanskih i drugih etničkih zajednica.

Kako je kći bivšeg predsjednika JAR-a pomogla ruskoj propagandi?

Prema Milleru, većina proputinovskih objava u Africi nalazila se u Nigeriji, Keniji i Južnoj Africi, ponekad u kombinaciji s drugim čisto komercijalnim mrežnim fenomenom: spamom odnosno neželjenom poštom. Na primjer, jedna od najčešće dijeljenih veza s hashtagom #IstandwithRussia bila je na web-stranici trgovca rabljenim automobilima.

Prema Milleru, južnoafrički klaster bio je "najorganskiji", odnosno onaj s najstvarnijim korisnicima. Jedan od razloga za to je što je kći bivšeg predsjednika Jacoba Zume, koja ima velik broj pratitelja, na svojem profilu podijelila proputinovske objave.

"Ruska propaganda pada na plodno tlo jer se oslanja na iskustva ovih zemalja. Zapadni imperijalizam se često prikazuje kao slika neprijatelja koja se ne može zanemariti, napose na primjeru NATO-a, bez obzira na to što se rat u Ukrajini tumači i kao ruski imperijalizam. Tu je i kontrast između Zapada i globalnog juga, koji je također pojačan", navodi ORF.

Proruske objave na društvenim mrežama u Indiji često su povezane s nacionalističkim pozicijama vladajuće stranke premijera Narendre Modija. U arapskom svijetu spominje se neslavna uloga SAD-a i NATO-a, na primjer u Iraku. A u Africi se ističe da se problem izbjeglica na kontinentu zanemaruje od strane Zapada, dok je u Ukrajini to sada glavna tema, navodi se u Millerovoj analizi.

"Ruski narativ o 'denacifikaciji' Ukrajine pada na plodno tlo"

"Ruski narativ o 'denacifikaciji' Ukrajine također pada na plodno tlo. Na Twitteru se dijele izvještaji da se Afrikancima sprječava bijeg iz Ukrajine, a dijele se i videosnimke koje prikazuju premlaćivanje crnaca u Ukrajini. Nejasno je gdje su i kada snimljene - ali u svakom slučaju daju sliku rasističke zemlje", navodi ORF.

Carl Miller iz CASM Technologyja upozorava da svrha propagande nije uvijek širiti očite neistine.

"Ne radi se prvenstveno o širenju 'dezinformacija', nego o tome da se ljudima govore stvari za koje već vjeruju da su istinite, i to u određenom smjeru", upozorava Miller.

"Ponekad se čini da su pripadnost i identitet zaista u središtu toga kako se ljudi doista osjećaju, a ne ono što vjeruju da je istina", smatra Miller, koji dodaje kako se informacijski rat temelji na emocijama.

U intervjuu za njemački Der Spiegel istraživač propagande Marc Owen Jones također ističe da su dezinformacije učinkovite čak i ako u njih ne vjerujete. Kad bi jedna osoba širila teoriju zavjere, "to bi bilo nebitno, ali kada imate tisuću ili dvije tisuće ljudi, pa čak i vladu koja to čini - onda morate razgovarati o tome".

Širenje propagande na Twitteru se, smatraju stručnjaci, može relativno dobro ispitati korištenjem podatkovne forenzike, no što se događa na drugim platformama, može se samo nagađati. 

Ekosustav proputinovskih medija

"Messenger-servisi poput Telegrama rade potpuno drugačije zbog svoje zatvorenosti, a TikTok je, kao relativno nov fenomen, mnogima nerazumljiv. Međutim, nova studija ISD-a pokazuje da su ruski državni mediji i njihovi zaposlenici nedavno proširili svoje napore na TikToku", navodi ORF.

Nisu samo klasični ruski državni mediji ti koji proizvode sadržaj koji se potom širi društvenim mrežama, upozoravaju stručnjaci. 

Miburo je platforma specijalizirana za analizu dezinformacija. Pokušala je mapirati ekosustav ruske propagande, što uključuje i sve platforme i internetske stranice koje su bliske tajnim službama, kao i one u sferi utjecaja oligarha.

Ruske institucije poput veleposlanstava u drugim zemljama također djeluju kao akteri širenja ruske propagande, kao i kineski diplomati i druga službena tijela u pojedinačnim slučajevima.

Rusija ima novu komunikacijsku strategiju

Proteklih dana se, ističu stručnjaci, promijenila ruska komunikacijska strategija. 

Ruski mediji sada prikazuju eksplicitnije slike iz Ukrajine. Primjerice, na ruskoj državnoj televiziji mogao se vidjeti let dronom iznad potpuno uništenog grada Mariupolja, ali uz referencu da su grad uništili "ukrajinski nacionalisti", navodi ORF.

U međuvremenu je - očito slijedeći uspješan primjer ratnog protivnika - i ruska vojska počela objavljivati ​​slike rata na društvenim mrežama. 

"Nagađa se da bi Moskva uskoro također mogla promijeniti svoj obvezni jezik 'vojnih specijalnih operacija' - jer to jednostavno više ne odgovara raširenim slikama", ističe ORF.

"Veliku je pozornost privukao video ruske vojske, kojim se očito želi opravdati granatiranje trgovačkog centra u Kijevu, iza čega je ostalo osmero mrtvih. U blizini trgovačkog centra očito se može vidjeti topnički sustav iz višecijevnih raketnih bacača. Poruka je da to nikako nije bio isključivo civilni cilj koji je bombardiran te da je Ukrajina imala skrivene projektile u zgradi", piše austrijski javni servis.

Najbolja propaganda sadrži srž istine

Internetom kruže i deepfake (lažne) videosnimke na kojima je ukrajinskom predsjedniku Volodimiru Zelenskom u usta stavljena izjava o predaji. 

Uspješniji su u propagandnom smislu oni sadržaji u kojima postoje barem naznake koje bi mogle upućivati ​​na srž istine. Jer tada ih također češće diljem svijeta šire stvarni ljudi koji su pod njihovim utjecajem, navodi ORF.

"Na primjer, Rusija je isprva bezuspješno optužila Ukrajinu da raspolaže tehnologijom za nuklearno oružje. U drugom koraku postavljena je teza da će zemlja proizvoditi biološko oružje u tajnim laboratorijima uz pomoć SAD-a. Rusija je ranije iznosila slične optužbe protiv drugih zemalja, poput Gruzije i Kazahstana.

Međutim, ovaj plan je bolje funkcionirao jer zapravo postoje - kao i u svakoj zemlji - laboratoriji koji su u kontaktu s SAD-om. No, prema svim dostupnim informacijama, oni nemaju nikakve veze s biološkim oružjem", ističe austrijski javni servis.

Pojačane proputinovske objave na španjolskom i njemačkom jeziku

"Relevantni američki glasovi tada se navode kao ključni svjedoci, poput voditelja Fox Newsa koji je pred kamerama postavio pitanje zašto SAD zapravo podržava Ukrajinu, a ne Rusiju", ističe se. 

Nedavno se Rusija oslanjala i na intervjue s navodnim stanovnicima Mariupolja, koji su tvrdili da su sretni zbog "oslobođenja" ruskih vojnika - nakon što su ih ukrajinske borbene jedinice držale kao taoce.

Stručnjaci upozoravaju da se broj proputinovskih objava na društvenim mrežama na španjolskom i njemačkom jeziku značajno povećao proteklih dana. U svakom slučaju, propagandni rat se nastavlja.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.