ZAŠTO je strojovođa koji je stradao u sudaru putničkog i teretnog vlaka kod Novske prošao kroz crveno, zašto mu netko nije rekao da stane, je li signalizacija bila ispravna ili nije, što se to dogodilo u vlaku broj 2506? Sve to u RTL Direktu je komentirao Nenad Mrgan, šef Sindikata strojovođa Hrvatske.
Podsjetimo, sindikat prometnika u ponedjeljak je optužio Sindikat strojovođa Hrvatske da nisu rekli istinu o nesreći te da signalizacija nije ispravna, što, kako su rekli, pokazuje nalog koji je u Okučanima predan strojovođi, kao i slika komandnog stola.
Mrgan je na početku komentirao tvrdnju da signalizacija nije bila ispravna.
"Istraga će pokazati što je glavni uzrok nesreće. Sigurno je da smo reagirali i sazvali tiskovnu konferenciju iz razloga što je član Uprave izjavio da je signalizacija ispravna. Imamo dokaze iz zapisa vlaka iz kojeg se vidi na osnovu vožnje strojovođe i posluživanja sigurnosnih uređaja na lokomotivi, da je prolazio svjesno pokraj signalnih znakova koji su pokazivali zabranjenu vožnju", kazao je Mrgan.
Kazao je i kako je strojovođa dobio nalog da iz kolodvora Okučani pokrene vlak pored signalnog znaka koji pokazuje zabranjenu vožnju, da je vozio dijelom pruge gdje je lagana vožnja, da se vidi da je poštovao brzinu te da je stao ispred neosiguranog cestovnog prijelaza.
Imao je u nalogu napisano da kasnije postupa prema signalnim znacima. Ne vjerujemo da bi iskusni strojovođa s 30 godina staža sam od sebe prolazio pokraj signalnih znakova koji pokazuju zabranjenu vožnju, jedan, drugi, treći, i na kraju se zabio sa sto kilometara", kazao je.
"Nešto se dogodilo"
Kazao je i da sindikat misli da je u pitanju nalog ili da se dogodilo nešto jer je on nastavio voziti pokraj signala za zabranjenu vožnju.
"Nešto se dogodilo, ali mislim da ako ima njegove greške... On je trebao sigurno stati ispred signala ako mu ništa netko nije rekao ili dojavio. Ne bi ulazio baš u to je li je ili nije, vjerojatno ima njegove pogreške, propisi govore jedno, ali sigurno postoje nekakva razmišljanja da je morao dobiti nekakav naputak ili nalog, preko mobitela ili nekako...", kazao je Mrgan.
Upitan je je li netko morao vidjeti da taj vlak juri prema zaustavljenom teretnom vlaku.
"Mi prometnika ne želimo okrivljavati niti ga okrivljujemo. Sindikat prometnika vlakova je objavio snimku na kojoj se vidi da je njemu na blok-uređaju, da vidi da mu stoji žuto svjetlo i iza toga crveno. U normalnim okolnostima, ako je sve ispravno, ako je strojovođa tijekom vožnje vozio vlak, prvo mu se mora naći na putu signal koji pokazuje opreznu vožnju, žuto, što znači da mora kod prvog narednog signala stati. Prometnik kaže da je on to vidio, strojovođa po zapisu vlaka nije to vidio. Tu je očito nešto...", kazao je Mrgan.
Kazao je da je kod strojovođe sve vjerojatno bilo u redu, ali da je na pruzi bila druga situacija.
"Stvarno izgleda da signalizacija nije u redu. Da je strojovođa uobičajeno vozio u tom režimu kroz prostorne signale, prvi mu je trebao biti slobodan, idući prije naleta na vlak trebalo mu je biti žuto svjetlo koje ga upozorava da mora stati i mora se zaustaviti ispred crvenog. Kod njega je bilo sve crveno", kazao je.
Komentirao je i mogućnost zaustavljanja svih vlakova i je li ta procedura trebala biti pokrenuta.
"Mogućnost je da u lokomotivama koje imaju to, da strojovođe dobiju informaciju da se svi vlakovi moraju zastaviti. Da je dežurni prometnik vidio i da su kod njega bila crvena svjetla, kako je bilo kod strojovođe na pruzi, on bi reagirao i zaustavio vlak. To je radio-dispečerska veza, sad je samo pitanje gdje ona radi i tko bi dobio tu informaciju. Ona radi tako kako radi", kazao je.
"Ne mislimo da se nešto zataškava"
Osvrnuo se i na navode da se nešto zataškava.
"Ne mislimo da se nešto zataškava i da će se zataškati. Vjerujemo da će istraga krenuti u dobrom smjeru. Žao nam je što na mjestu nesreće nije spriječen dolazak civila ili ostalih ljudi da se sačuvaju svi tragovi, da se pronađu nalozi što je strojovođa dobio, a to nije učinjeno. Zabrinjava nas da je u povjerenstvo za istrage uključen čovjek s kojim nemamo dobra iskustva, to je gospodin Nuić (Vedran), poznat iz nesreće u Rudinama, gdje dandanas nikad istraga nije završena. Doznali smo što je, čovjek je pravomoćno osuđen, ali istraga nije završena. On je opet u takvim povjerenstvima i to zabrinjava kao način rada Agencije za istraživanje izvanrednih događaja", kazao je.
Mrgan je ponovio da je strojovođa morao s nekim razgovarati i da ne vjeruju da bi čovjek s tolikim iskustvom prošao pored signala koji pokazuju zabranjenu vožnju.
"Nešto se moralo dogoditi. Dok je bog išao po zemlji, nije se moglo dogoditi da je putnički vlak otpremljen s kolodvora ako se pokaže da su svi imali uvida da teretni vlak ima problema, da produžuje vozna vremena, nešto se događalo na tom vlaku, po izjavi strojovođe koji je vozio taj teretni vlak. Ako je to netko vidio, a morao je vidjeti, onda je upitno zašto je pokrenut vlak iz kolodvora Okučani, zašto se nije pričekalo da teretni vlak stigne. Situacije su izvanredne i svašta se može dogoditi", kazao je.