SUD je uvažio rješenje AZTN-a, koji je u svojoj istrazi proveo i forenzički pregled komunikacije predstavnika autoškola u WhatsApp grupama.
Visoki upravni sud potvrdio je odluku Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja s kraja 2019. godine, kojom je utvrđeno da je 14 splitskih autoškola sklopilo kartelni sporazum oko povećanja svojih cijena, za što im je AZTN izrekao i kaznu od ukupno 465 tisuća kuna, piše Poslovni dnevnik.
Forenzičari ih otkrili preko WhatsApp poruka
Istragu AZTN-a potaknuo je medijski nastup jednog predstavnika splitskih autoškola o temi mogućeg poskupljenja obuke za dobivanje dozvola B kategorije, a zbog toga ni nakon što je odbijena žalba koju su protiv AZTN-a podigli pred Visokim upravnim sudom splitski poduzetnici iz ovog slučaja nisu bili voljni javno komentirati ishod.
Sud je uvažio rješenje AZTN-a, koji se potrudio u svojoj istrazi dokazati zabranjeni dogovor, provodeći i forenzički pregled komunikacije predstavnika autoškola u WhatsApp grupama koje su formirali radi koordiniranja aktivnosti oko dizanja cijena, a što se pokazalo i presudnim za konačnu odluku.
Splitske autoškole, njih pet koje su podnijele tužbu (Bul, Croatia start, Hajduk, Dalmacija i AMK Split), kao argumente protiv izrečene sankcije antimonopolske agencije navele su da AZTN nije uključio i ostatak lokalnog i državnog tržišta, koje je u tom razdoblju također podizao cijene usluga, i to, tvrde, u jednakom postotku.
Njihove promjene cijena, kako su tvrdili, ni po ničemu nisu odudarale od povećanja cijena kod ostalih autoškola koje nisu bile obuhvaćene AZTN-ovom istragom.
Što službeno kaže AZTN?
"Cilj formiranja WhatsApp grupa nije bio u postizanju tajnog zabranjenog sporazuma, već da se na tim grupama objave cijene do kojih su došle pojedine autoškole, nakon što su primijenile metodologiju izračuna koje su ranije usuglasile, a s obzirom na nejasnoće u normativnim aktima koji su trebali stupiti na snagu", obrazložili su spornu komunikaciju koju su obrađivali AZTN-ovi IT-forenzičari, prenosi Poslovni dnevnik.
Kako su sudu pokušali razjasniti, nije im bio cilj utvrditi visinu cijene, nego način izračuna koštanja sata. Naime, izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama ukinut je pravilnik o minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli, čime je za autoškole ostavljeno niz nelogičnosti i nepoznanica oko količine propisane satnice.
Dodatan su problem bile i godinama zadržane iste razine cijena, dok su svi troškovi osjetno rasli. O tomu su splitske tvrtke razmjenjivale mišljenja kao članice strukovnih i komorskih udruženja, no AZTN im je kontrirao tvrdnjom da se komunikacija o tome nije odvijala među ostalim članicama, nego u zatvorenom krugu, kao i da su, kada su bile posrijedi druge teme iz domene zakonske regulative za njihovu djelatnost, komunicirali mobilnim telefonima.
Korona-damping
Izgubljenu bitku protiv AZTN-a autoškole su dočekale u još nepovoljnijim uvjetima nego su bili u vrijeme kada su bistrili i donosili odluke o novim cijenama, jer kako kažu sugovornici iz njihovih redova, uvjeti poslovanja u toj djelatnosti samo su se pogoršali.
Dio prošle godine sve autoškole bile su zatvorene, nastavu su potom prebacili online, no i uz mjere za ublažavanje posljedica pandemije koje je osigurala država, potražnja je pala i mnogi se već duže vrijeme suočavaju s problemima likvidnosti.
U takvim okolnostima, da bi preživjeli, neki su posegnuli za spuštanjem cijena i ispod troškova koštanja sata, te su tržišni odnosi bitno narušeni zbog dampinga kojemu su neki pribjegli. U pravilu su, kažu sugovornici iz branše, cijene u odnosu na vrijeme prije koronakrize pale, a na nekim tržištima manje su i do 25 posto.
Iz redova autoškola reći će da je osjetno pala potražnja za sve kategorije, a naročito za polaganje ispita za one profesionalne, i to najviše za vozače autobusa za koju je interes od početka pandemije pao na minimum.
Urušavanje odnosa na tržištu ilustriraju podacima da se obuka za vožnju nudi po cijenama koje su vrijedile prije 15-ak godina, kada je litra goriva stajala oko 4 kune, a neusporedivo su skuplji i današnji automobili na kojima se obavlja obuka, povećali su se i troškovi za plaće instruktora i prostora za uštede, tvrde, više nema. Sve to bi trebao biti alarm za institucije da se uredi sustav osposobljavanja kandidata, zaključuje Poslovni u svom tekstu.