Anton Mojsejev sjedi već treći dan u kabini svog kamiona, parkiranog kraj kafića uz cestu u južnoj ukrajinskoj regiji Odesi. Zbog uskog grla ne može iskrcati žitarice namijenjene prijevozu Dunavom.
Čeka zajedno sa stotinama drugih vozača kamiona koji prevoze žito u dunavsku riječnu luku Izmail, koji je sada glavna izvozna ruta.
"Ne znam koliko će to još trajati", rekao je 41-godišnji vozač koji treba isporučiti pšenicu iz Kirovograda u središtu Ukrajine.
Ogromne količine žita preusmjerene u male luke na Dunavu, na granicu s Rumunjskom
Ranije je Ukrajina izvozila žitarice preko Crnog mora iz velikih luka i na velikim brodovima, ali je sporazum o sigurnom prolazu propao nakon što se Moskva iz njega odlučila povući 17. srpnja. Rusija je tada počela bombardirati lučku infrastrukturu na Crnom moru. Goleme količine žita zbog toga su preusmjerene u male luke u delti Dunava, uz granicu s Rumunjskom.
"Zato svi dolaze ovamo. Praktično iz cijele Ukrajine", rekao je 36-godišnji vozač kamiona Serhij Grecik koji je stigao iz središnje oblasti Vinicje.
Ranije male i gotovo beznačajne luke, Reni i Izmail, postale su ključne za globalnu opskrbu i pokušavaju se nositi s golemim količinama žitarica koje stalno stižu.
"Luke Reni i Izmail ne mogu ovo podnijeti jer su kap u moru u usporedbi s crnomorskim lukama", rekao je Mojsejev. "Ima puno žita, ali ne možemo ga izvesti."
Jedan udar i sve staje
Kao dodatni problem, Rusija je napala Reni dronovima 24. srpnja, pa je trenutno nejasno je li ta luka još u funkciji. Glasnogovornica vojske Natalija Gumenjuk rekla je u srijedu da je "šteta značajna, ali nije u potpunosti zaustavila funkcioniranje".
Svi vozači kamiona s kojima je agencija France presse razgovarala išli su u Izmail. "Ljudi u Reniju kažu da nas tamo još neće prihvatiti", rekao je Grecik. "Stvari su se pogoršale otkad je Reni bombardiran", kazao je Mojsejev. "Jedan napad i sve staje, opet sjedimo i čekamo."
Izmail imao koristi od procvata s prijevozom žitarica
U samom Izmailu najmanje četiri teretna broda usidrena su u luci ili blizu nje. Kamioni čekaju, ali dizalice ne rade. Vozači kamiona krive kišovito vrijeme jer Izmail nema objekte za utovar žita pod zaklonom.
Čini se da je mali grad, s prijeratnim stanovništvom od oko 70.000 ljudi, imao koristi od procvata s prijevozom žitarica. Na glavnoj aveniji vijore se ukrajinske zastave, a asfalt i pločnici izgledaju novo i održavano.
Tu su bili brojni restorani i kafići te jahtaški klub u izgradnji.
Vozač kamiona: Čekam osam dana, naš brod još nije ušao u luku
Dugi redovi kamiona parkirani su uz rub cesta i na asfaltiranim područjima u poljima, čekajući svoj red za istovar. Mnogi nisu označeni, ali neki imaju nazive prijevozničkih tvrtki iz Poljske, Francuske, Njemačke i Češke, ali i ukrajinske tablice. Vozač Igor Skripnik (47) rekao je da čeka osam dana.
"Naš brod još nije ušao u luku. Nije jasno zašto", rekao je, sugerirajući da i brodovi, a ne samo kamioni, čekaju u redu. "Vozači kamiona daju otkaz, ne žele tako raditi", naglasio je.
Izvoz preko hrvatskih luka u Jadranskom moru
Ukrajinsko ministarstvo vanjskih poslova objavilo je jučer da će izvoziti žitarice preko hrvatskih luka na Jadranskom moru, te da će se žito u Hrvatsku dopremiti Dunavom, a potom željeznicom do jadranske obale.
POLJSKA je poslala dodatne snage na svoju istočnu granicu nakon što je optužila Bjelorusiju, najbližeg saveznika Rusije, da je vojnim helikopterima narušila njezin zračni prostor. Bjeloruska vojska zanijekala je bilo kakvo kršenje i optužila Poljsku, članicu NATO-a i jednu od najvatrenijih podupiratelja Ukrajine u njezinom sukobu s Rusijom, da je izmislila optužbu kako bi opravdala gomilanje svojih vojnika.
Bjeloruski čelnik Aleksandar Lukašenko ranije je ismijavao Poljsku zbog prisutnosti Wagnerovih plaćenika u blizini njihove zajedničke granice. Poljsko ministarstvo obrane priopćilo je da šalje "dodatne snage i resurse, uključujući borbene helikoptere".
Poljska prvo negirala incident
Navode da su obavijestili NATO o povredi granice i da je bjeloruski diplomat pozvan kako bi objasnio incident. Poljska vojska isprva je zanijekala da je došlo do kršenja granice. Međutim, poslije dodatnih konzultacija potvrdili su da se upad dogodio "na vrlo niskoj visini, teškoj za presretanje radarom".
Bjelorusko ministarstvo obrane je u objavi na Telegramu navelo da se Varšava predomislila o incidentu "nakon savjetovanja sa svojim prekomorskim gospodarima". "Ova izjava nije potkrijepljena podacima iz Poljske. Bjelorusko ministarstvo obrane gleda na to u maniri 'bapske priče' i napominje da helikopteri Mi-8 i Mi-24 nisu kršili granicu", poručili su.
Putin optužio Poljsku da gaji teritorijalne pretenzije prema Bjelorusiji
Ljudi koji žive oko sela Białowieża na istoku Poljske, blizu granice s Bjelorusijom, na društvenim mrežama su progovorili o incidentu prije nego što je poljsko ministarstvo obrane izdalo svoje priopćenje. Inače, Bjelorusija je dopustila ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu da koristi njezin teritorij za početak invazije na Ukrajinu, ali Lukašenko nije angažirao vlastite snage u ratu.
Bjelorusija ima dugu povijest neprijateljstva s Poljskom, kao i Rusija. Putin je prošli tjedan optužio Poljsku da gaji teritorijalne ambicije prema Bjelorusiji i najavio da će svaki napad na svog susjeda smatrati napadom na samu sebe.
Ranije jučer, Lukašenko je Poljskoj podrugljivo kazao da mu treba zahvaliti što drži pod kontrolom Wagnerove plaćenike koji su sada stacionirani u Bjelorusiji nakon neuspjele pobune protiv Kremlja prošlog mjeseca.
Korištenjem tog transportnog puta Ukrajina želi zaobići blokadu Rusije u Crnom moru, nakon što je Moskva sredinom srpnja otkazala ugovor o izvozu žitarica koji su dogovorili Ujedinjeni narodi i Turska.