Foto: Facebook, Grgo Jelavić/PIXSELL
PODUZETNIK Saša Cvetojević na svom je Facebook profilu objavio snimku ogromnog reda za taxi u Dubrovniku. U popratnom komentaru poziva vladu da hitno pojednostavi regulativu kako bi se većem broju ljudi omogućilo da zarađuje od prijevoza, i kako bi se odgovorilo na potražnju za tom uslugom tijekom ljetne sezone.
Treba naglasiti kako su danas u Dubrovniku pristala četiri kruzera, a kroz vrata od Pila u posljednja 24 sata ušlo je 30 tisuća ljudi u staru dubrovačku gradsku jezgru. U Dubrovniku su postavljeni brojači turista kako bi se limitirao ulazak u grad, a jutros u 11 sati nedostajalo je tek nekoliko turista do brojke od 8 tisuća ulaza, nakon čega bi se trebao zatvarati ulaz za pješake. Isto tako, s povećanim brojem turista povećane su i prometne gužve, pa je automobilom teško doći do predjela Pile.
"Red za taxi u Dubrovniku.
Ovi jadni ljudi, turisti koji su došli u našu zemlju, oni su Potražnja. Ta Potražnja kreirana je i žestokim trošenjem vašeg novca - reklamama TZ, gradnjom infrastrukture (aerodroma, luka, cesta i svega što ste platili predimenzionirano - jer mora u sezoni prihvatiti turiste).
Ovo što odlazi, vozeći prve od njih, a ostavljajući sve druge na milost i nemilost suncu - to je Ponuda.
Kad potražnja premaši ponudu, imate redove i nezadovoljne ljude
Kad Potražnja premaši Ponudu - onda imate redove, nezadovoljne ljude, a potencijalno i zdravstvene rizike (probajte stajati na suncu dok liječnici viču - Skrij se tko može).
Sve to bi se jednostavno moglo riješiti povećanjem ponude - umjesto jednog vozila koje vozi ove ljude, naše goste, koji su skupo platili kako bi došli stajati u ovom redu, moglo bi lako doći dvadesetak vozila s vozačima. Vozača koji žele voziti ima, automobila ima, a postoji i tehnologija koja ih može časkom povezati.
No, zašto su ovi ljudi osuđeni na ovakvo maltretiranje?
Zato što postoje ljudi koji smatraju da je prijevoz osobe od točke A do točke B njihovo isključivo pravo. Te osobe su, u davnoj prošlosti, dok su automobili bili komplicirane i teže dostupne naprave za korištenje kojih je trebalo prilično umijeće, uspjele sebi osigurati povlašteni status.
Tko im je to omogućio i zašto? Omogućili su im oni koje birate na izborima, lokalnim, ali i nacionalnim. U početku je to imalo smisla, želja je bila osigurati da taksist ne prevari putnika, postaviti cjenik kojeg se svi moraju držati, te osigurati da tu čudnu i kompliciranu napravu vozi onaj tko stvarno zna voziti.
Danas, kad su automobili postali gotovo autonomni, kad se isti masovno proizvode i kad su stotinama puta sigurniji nego u doba kad je taksi služba ovako regulirana, sve to, pogotovo u istom obliku - nije potrebno. Umjesto prvotne namjere - osiguranja fer odnosa između dvije strane, preraslo je u zaštitu prava onih koji su "unutra" i koji imaju "dozvolu" za maltretiranje vas korisnika svim zamislivim, ali i do sada nezamislivim načinima. Isto uključuje i blokiranje najprometnije prometnice usred dana, ali i ostavljanje staraca i djece na vrelom asfaltu.
Direktno se pogoduje jednoj grupaciji
Toleriranje takve prakse od strane lokalne, ali i državne vlasti je direktno pogodovanje jednoj grupaciji, koja je već pokazala koliko je moćna i koja je pokazala kako komunicira, te koja ne preza ni od fizičkog nasilja. Naravno, nikako ne možemo generalizirati i reći da su svi takvi, postoji puno pravih profesionalaca koji odrađuju težak posao taksiranja, za novce koji su često jedva dovoljni za preživljavanje. No, ti su tiši, ti rade svoj posao, njihovi auti su čisti, ne pokazuju gole guzice i nikad neće posegnuti za nasiljem. Ti se žele boriti s konkurencijom koja ima iste uvjete poslovanja, i s pravom se bune da oni moraju ispunjavati sulude uvjete koje drugi zaobiđu.
Stoga, ovo nije post o UBER-u ni o taksistima. Ovo je direktni primjer kako država radi suprotno onom što njenim građanima treba, suprotno onom što oni javno od nje traže i očekuju (koristeći ekonomiju dijeljenja, pa i Uber jasno pokazuju da im to treba), ali i suprotno onom kakvim se (kao turistička zemlja) želi prikazati.
Stoga, očekujem od Vlade RH da hitno omogući pojednostavljenje i pametnu regulaciju koja bi omogućila usklađivanje Potražnje i Ponude prijevoza osoba, koja bi uvažila vrijeme koje je odavno pregazilo postojeća pravila, te anticipirala bar neki od trendova koji dolaze. Omogućite što većem broju vozača da se bavi prijevozom osoba. Shvatite da to u turističkoj zemlji, gdje postoje peakovi Potražnje nije i ne može biti isključivo trajni posao i jedino zaposlenje, uvažite činjenicu da naši automobili stoje 95% dana parkirani i da imamo puno nezaposlenih koji imaju dozvolu B kategorije"